Firmy przestały kupować dostawczaki. To zły znak dla rynku

Firmy przestały kupować dostawczaki. To zły znak dla rynku

Mercedes-Benz Citan
Mercedes-Benz Citan Źródło:Daimler
Europejskie firmy kupiły ostatnio mniej aut użytkowych. Czy to dlatego, że nie było czego kupować (kryzys półprzewodników), czy jest jakiś inny powód?

Jak podsumowuje ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej przez dwa ostatnie miesiące z rzędu notowały spadki, odpowiednio w lipcu o 11,9 proc i w sierpniu o 5,4 proc. w relacji z analogicznymi okresami ubiegłego roku. Za ten stan rzeczy odpowiadają głównie gorsze wyniki aut dostawczych stanowiących 83 proc. wszystkich rejestracji pojazdów użytkowych.

Europa Środkowa ratuje spadającą sprzedaż

Sprzedaż samochodów użytkowych nadal była napędzana głównie przez Europę Środkową (+23,2 proc.), podczas gdy rezultaty największych rynków Europy Zachodniej skurczyły się zarówno w lipcu, jak i w sierpniu. Mimo słabszych miesięcy letnich, popyt na nowe pojazdy użytkowe w Unii Europejskiej na koniec sierpnia nadal był znacznie większy niż w ubiegłym roku.

W ciągu ośmiu miesięcy 2021 roku zarejestrowanych zostało 1 292 628 sztuk, o 24 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Każdy z czterech dużych rynków UE notował w tym roku dwucyfrowe wzrosty, choć w wolniejszym tempie niż w pierwszej połowie roku: Włochy (+35,4 proc.), Francja (+22,4 proc.), Hiszpania (+16,0 proc.) oraz Niemcy (+12,5 proc.).

Nowe lekkie samochody dostawcze do 3,5t

Po pięciu miesiącach wzrostu z rzędu, głównie ze względu na niską bazę odniesienia spowodowaną pandemią koronawirusa, rejestracje samochodów dostawczych w UE wyhamowały w stosunku do ubiegłego roku zarówno w lipcu (-15,7 proc.), jak i w sierpniu (-8,2 proc). W rezultacie, w ciągu ostatnich dwóch miesięcy wszystkie główne rynki regionu odnotowały znaczne spadki.

Od stycznia do sierpnia 2021 r. popyt na nowe samochody dostawcze w całej UE utrzymywał się na dodatnim poziomie, a to dzięki znacznym wzrostom wypracowanym jeszcze na początku tego roku. W tym okresie zarejestrowano łącznie 1 078 235 pojazdów, o 23,6 proc. więcej (rok do roku). Sprzedaż była większy rok do roku na wszystkich głównych rynkach Europy.

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w sierpniu 2021 roku w Polsce zarejestrowano 5 549 samochodów dostawczych do 3,5t, o 15,0 proc. więcej niż rok wcześniej i o 0,07 proc. mniej niż w lipcu 2021 roku. Od stycznia do sierpnia 2021 roku zarejestrowano w naszym kraju 49 738 samochodów dostawczych, o 41,0 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Inne pojazdy użytkowe mocno w górę

Wyniki z sierpnia 2021 r. pokazują dwucyfrowy wzrost (+14,6 proc.) popytu na ciężarówki w Unii Europejskiej, co oznacza siódmy z rzędu miesiąc poprawy rezultatów w tym segmencie rynku. Jeśli chodzi o nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5t, to po 10,6-procentowym wzroście w lipcu, popyt na tego typu nowe ciężarówki w Unii Europejskiej ponownie wzrósł w sierpniu o 9,1 proc. (rok do roku). Sierpień był też dobrym miesiącem dla segmentu autobusów, przy czym liczba nowych rejestracji wzrosła o 17,5 proc. do 3 110 sztuk (rok do roku).

Czytaj też:
Dostawczaka z gwiazdą można już zamawiać. Jest cennik Mercedesa Citana

Źródło: ACEA, IBRM Samar