Wynik ten po raz kolejny przekracza próg 15 proc. czyniąc Porsche jednym z najbardziej dochodowych producentów samochodów na świecie. W okresie od stycznia do końca września przychody ze sprzedaży wzrosły rok do roku o 19,1 proc. do 23,1 mld euro (2020 rok: 19,4 mld), a zysk operacyjny wyniósł 3,6 mld euro, co stanowi skok o 78,4 proc. (2020 rok: 2,0 mld).
Wyniki mówią same za siebie
Dla porównania zwrot ze sprzedaży za pierwsze trzy kwartały 2020 r. wynosił 10,4 proc. – Możemy być dumni z naszych osiągnięć, ale w czwartym kwartale musimy również działać całkowicie w trybie specjalnej grupy zadaniowej – powiedział Lutz Meschke, wiceprezes zarządu i członek zarządu Porsche AG ds. finansów oraz IT. – W trudnych czasach osiągnęliśmy dobry wynik. Po części to zasługa naszych flagowych samochodów, takich jak 911 i Taycan, które przyciągają nabywców na całym świecie. Ale też dalej, i to zdecydowanie, zaostrzyliśmy nasze i tak już rygorystyczne zarządzanie kosztami.
Wzrost na całym świecie
Od stycznia do końca września Porsche dostarczyło klientom na całym świecie 217 198 samochodów. To o 13 proc. więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku. Gdyby nie kryzys spowodowany niedoborami czipów, producent sportowych aut byłby w stanie sprzedać jeszcze więcej pojazdów – księgi zamówień są zapełnione. Na uwagę w szczególności zasługuje stały wzrost popytu na całkowicie elektryczny samochód sportowy Taycan. W okresie od stycznia do końca września 2021 r. dostarczono go w liczbie 28 640 egzemplarzy.
Porsche nie jest obojętne na kryzys czipów
Napięcie na światowym rynku półprzewodników było widoczne zwłaszcza w okresie od lipca do września. Przychody ze sprzedaży oraz marża były w tym czasie poniżej wyśrubowanych wyników z poprzednich miesięcy. Według Meschkego również najbliższe miesiące zostaną zdominowane przez światowy niedobór czipów: – Wyzwaniem będzie czwarty kwartał. Dołożymy wszelkich starań, aby mimo braku półprzewodników skompletować jak najwięcej samochodów, tak aby na koniec roku osiągnąć kolejny mocny wynik. Lutz Meschke trzyma się swojego strategicznego celu, jakim jest 15-proc. zwrot ze sprzedaży: – Wspólnie robimy wszystko, co w naszej mocy, aby osiągnąć ten cel pomimo wszelkich wyzwań, jakim musimy sprostać w tym roku – mówi.
Z końcem trzeciego kwartału 2021 r. Porsche zatrudniało 36 663 pracowników (koniec 2020 roku: 36 359).
Czytaj też:
Bugatti i Rimac łączą się. Wszystko ustalone, pieczę sprawuje Porsche
Porsche Taycan rok modelowy 2022