Oto samochody z najczęściej cofanymi licznikami. Dominacja niemieckich aut premium

Oto samochody z najczęściej cofanymi licznikami. Dominacja niemieckich aut premium

BMW M5 CS
BMW M5 CS Źródło:IBRM Samar, BMW
Podanie nieprawdziwego przebiegu to jedno z najpowszechniejszych oszustw na rynku aut używanych. Jakie auta mają „kręcone” liczniki?

Jak pokazało badanie CarVertcial, kupujący niemieckie samochody z segmentu premium są najbardziej narażeni na wybór samochodu z cofniętym licznikiem.

Top 10 samochodów z cofanym licznikiem. Na szczycie BMW M5

W celu określenia, jakich pojazdów najczęściej dotyczy tzw. kręcenie licznika w firmie analizującej dane motoryzacyjne zbadano ponad 700 tys. raportów historii pojazdu wygenerowanych między listopadem 2020 roku, a listopadem 2021.

Najczęściej fałszowane samochody

Pod uwagę wzięto osiemnaście rynków krajowych: polski, rumuński, węgierski, francuski, słoweński, słowacki, czeski, litewski, łotewski, estoński, ukraiński, bułgarski, serbski, niemiecki, chorwacki, rosyjski, amerykański i włoski.

Z analizy danych dotyczących przebiegu wynika, że samochodem, w którym najczęściej dochodzi do cofania licznika, jest BMW M5. W tym przypadku ponad jedna trzecia egzemplarzy potencjalnie ma zafałszowany przebieg. Jednak tylko ta pojedyncza statystyka nie daje pełnego obrazu tego procederu.

Matas Buzelis, ekspert branży automotive z CarVertical wskazał, że generalnie lista ta jest zdominowana przez BMW: „Połowa listy Top 10 to auta tego producenta. To pokrywa się z dużym popytem na używane BMW na różnych rynkach. Dane wskazują też, że cofanie licznika jest najbardziej prawdopodobne przy droższych samochodach i należy to brać pod uwagę przy poszukiwaniu używanego pojazdu. Właśnie wtedy sprawdzenie przebiegu auta naprawdę może się przydać”.

Na drugim i trzecim miejscu listy znajdują się odpowiednio BMW serii 7 i Subaru Outback z – kolejno – 33,4 i 31,8 proc. egzemplarzy wskazujących na prawdopodobne oszustwa na drogomierzu. Audi A8 było piątym samochodem, w którym to ryzyko było duże, natomiast listę zamyka (25,8 proc.) Audi A7.

Obecność aut premium wśród samochodów z najczęściej cofanym licznikiem to skutek tego, że w ich przypadku można najwięcej zarobić. Cofnięcie licznika jest względnie tanim i łatwym do przeprowadzenia procesem, który może przełożyć się na niemałe zyski nieuczciwego sprzedawcy samochodów.

Modele z najczęściej cofanym licznikiem według roku produkcji

Najczęściej fałszowane samochody

Jak wykazały badania, koniecznością jest sprawdzenie autentyczności przebiegu przed zakupem używanego samochodu, szczególnie modeli nieco starszych. Najczęściej przebieg zmieniany był w autach z lat 2006-2016. Wciąż istotny jest związek między klasą pojazdu a ryzykiem tego typu oszustwa. „Lista samochodów ze zmienionym przebiegiem zawiera głównie marki premium, ale są na niej też niektóre modele ekonomiczne, choć jest ich mniej. Subaru, Ford i Volkswagen pochodzą z tych samych lat co auta klas wyższych. Pojazdy mające od 5 do 15 lat wydają się najbardziej narażone na modyfikacje wskazań licznika”, mówi Matas Buzelis.

Ford Mustang to najnowszy model na tej liście. Przyszli właściciele szóstej generacji tego znanego muscle cara, muszą szczególnie uważnie prześledzić online historię przebiegu. Ostrożność powinni zachować też poszukujący BMW M5 z 2006, Serii 5 z 2007 oraz X5.

W nowszych modelach zmiana wskazań drogomierza może być trudniejsza, a poza tym w ich przypadku może to nie mieć większego uzasadnienia, skoro oryginalny przebieg i tak nie jest wysoki.

Modele z najczęściej cofanym licznikiem według typu paliwa

Najczęściej fałszowane samochody

Większość pojazdów z cofniętym licznikiem ma silniki diesla. Auta z silnikiem diesla są zaprojektowane z myślą o większych przebiegach, więc są też automatycznie bardziej narażone na manipulacje przy wskazaniach drogomierza.

„Jeśli spojrzymy na liczby, to jasno wynika z nich, że 80-90 proc. modeli ze zmienionym przebiegiem to diesle. W przypadku Volkswagena Phaetona na 10 aut z cofniętym licznikiem dziewięć ma diesla, a tylko jeden jeździ na benzynę”, mówi Matas Buzelis.

W przypadku BMW serii 6 kręconych diesli jest praktycznie tyle samo, co benzynowych, ale to wynika tylko z popularności poszczególnych wersji. Niektóre pojazdy nie miały montowanych jednostek diesla, a wyłącznie benzynowe. Tak było choćby we wspomnianych już wcześniej BMW M5 czy Fordzie Mustangu.

Czytaj też:
Nowy internetowy salon z samochodami używanymi! Do wyboru niemal 600 sprawdzonych aut z różnych segmentów!

Źródło: CarVertical