O cyfryzacji flot samochodów obszernie pisze IBRM Samar. Firma Webfleet Solutions to dostawca rozwiązań telematycznych. W ostatnim czasie przeprowadziła badanie ankietowe wśród 1 050 osób zarządzających flotami dostawczymi w Europie, aby ocenić wpływ pandemii COVID-19 na cyfryzację działalności tych flot.
W Polsce na cyfryzację zdecydowało się ponad 2/3 firm
Jak wynika z badania, od wybuchu pandemii 74 proc. firm wdrożyło nowe rozwiązania cyfrowe, z czego w Polsce ten odsetek wyniósł 69 proc. Z kolei prawie wszyscy badani – 97 proc. – zgodzili się, że ta inwestycja pomogła im w prowadzeniu działalności w trakcie pandemii. – Decyzje o przyspieszeniu procesu cyfryzacji w tych trudnych czasach są w pełni zrozumiałe. Dzięki temu floty zyskują większą efektywność, co jest istotne m.in. ze względu na rosnącą konkurencję i zwiększające się wymagania klientów. Digitalizacja pozwoliła także na dostosowanie się do nowego reżimu sanitarnego i znaczne ograniczanie zachorowań wśród pracowników – mówi Dariusz Terlecki, sales director Poland & EE w Webfleet Solutions.
Głównym powodem, dla którego floty zdecydowały się na cyfryzację, była poprawa wydajności (51 proc.). Dwie pozostałe ważne kwestie to minimalizacja kontaktu fizycznego (48 proc.) i poprawa standardów bezpieczeństwa (41 proc.), co odzwierciedla środki ostrożności, podjęte przez menedżerów flot w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19.
Cyfrowe dokumenty i aplikacje
Tezę, że bardzo istotnym impulsem do cyfryzacji była minimalizacja kontaktów społecznych, zdają się potwierdzać również wyniki badania dotyczące wyboru konkretnych rozwiązań. Wśród najpopularniejszych z nich znalazł się podpis cyfrowy (57 proc.), dokumentacja cyfrowa (53 proc.) oraz aplikacje mobilne (52 proc.).
Duże firmy są bardziej świadome korzyści z cyfryzacji. Według danych z badania tylko 59 proc. firm z flotą liczącą 1-10 pojazdów wdrożyło nowe rozwiązania cyfrowe, podczas gdy na takie działania zdecydowało się ponad 80 proc. firm z flotami liczącymi 51 lub więcej pojazdów. Jako główne powody rezygnacji z tych inwestycji ankietowani podawali koszty (30 proc.), wystarczającą ilość wdrożonych rozwiązań cyfrowych (28 proc.) oraz brak czasu i zasobów (24 proc.).
Czytaj też:
Leasing. Ruszają dopłaty do leasingu aut elektrycznych