Niedawno informowaliśmy, że ruszył wakacyjny remont autostrady A2 w łódzkim. W pierwszej kolejności rozpoczęły się prace z wymianą nawierzchni na jezdni południowej w kierunku Warszawy. W drugim tygodniu lipca ruszy remont na północnym fragmencie drogi w kierunku Poznania. GDDKiA już zapowiedziała, że po zakończeniu wymiany asfaltu na obu jezdniach A2, konieczny będzie także remont na łącznicy Warszawa – Łódź na węźle Stryków.
Przebudowa wiaduktów w okolicy Wrześni
Odcinek łódzki A2 to nie jedyne miejsce, gdzie odbywa się remont autostrady łączącej wschód z zachodem. W poniedziałek (27.06) rozpoczęły się prace nad przebudową wiaduktu na autostradzie A2 nieopodal Wrześni. Autostrada Wielkopolska informuje, że planowana przebudowa pozwoli na dostosowanie nośności i parametrów konstrukcyjno-geometrycznych obiektów mostowych do aktualnych wymogów przepisów techniczno-budowlanych. Podobnie prace zaplanowano w przypadku mostu nad Strugą Bawół, zlokalizowanego w okolicy 225 km A2. Obydwa obiekty mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku.
Drogi dostosowane do ciężkiego sprzętu wojskowego
Oficjalnie modernizacja wiaduktu w okolicy Wrześni i mostu niedaleko Słupcy podyktowana jest dbałością o zachowanie wysokiego standardu infrastruktury drogowej. Inwestycja ma poprawić klasę nośności obiektów, zapewniając bezpieczny przejazd także dla najcięższych i najbardziej wymagających pojazdów. Komunikat Autostrady Wielkopolskiej mówi o dostosowaniu jezdni autostrady A2 do nośności klasy pierwszej oraz możliwości bezpiecznego obciążenia drogi pojazdami specjalnymi klasy MLC, czyli wojskowej klasyfikacji obciążeniowej stosowanej przez NATO.
Specjalne fundusze dla lepszej mobilności wojska
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje z kolei, że przebudowa obiektów na A2 pochłonie ponad 8,4 mln zł, a połowa z tej kwoty pokryje UE w ramach mechanizmu finansowego Connecting Europe Facility Military Mobility ("Łącząc Europę" Mobilność Wojskowa). GDDKiA dodaje, że planuje przebudowę wszystkich mostów na najstarszym odcinku A2, tak by każdy z nich dysponował nośnością 130 ton (brutto).
Poznań czołgową stolicą Polski
Przygotowania do wzmocnienia nawierzchni autostrady A2 można powiązać z inwestycjami jakich dokona w najbliższym czasie nasze wojsko. Polska Grupa Zbrojeniowa zawarła w poniedziałek (26.06) porozumienie z amerykańskim General Dynamics Land Systems w sprawie stworzenia w Poznaniu Centrum Kompetencyjnego do obsługi czołgów Abrams. Budowa obiektów serwisowych powiązana jest z zamówieniem przez Polskę wiosną 2023 roku w USA 250 czołgów Abrams w najnowszej specyfikacji M1A2 SEPv.
22 tys. ton przejedzie po A2
Amerykanie zadeklarowali także sprzedaż polskiej armii 116 używanych czołgów M1A1 FEP Abrams (wraz ze sprzętem towarzyszącym, jak chociażby mosty i wozy zabezpieczenia technicznego). Jak podaje portal „Interia.pl”, w zależności od wersji masa czołgu A1M1 Abrams przekraczać może 65 ton, a nigdy nie jest niższa niż 55 ton. Zakładając, że każdy z czołgów Abrams waży 60 ton, a polska armia zakupi ich 366 sztuk, to po nawierzchni autostrady A2 niedługo przejedzie łącznie ponad 22 tys. ton ciężkiego sprzętu. Może teraz łatwiej będzie zrozumieć kierowcom, dlaczego remonty popularnej autostrady A2 rozpoczęły się w wakacje, a tempo ich naprawa jest ekspresowe.
Czytaj też:
Te drogi oddane są już do użytku. Dzięki nim szybciej dojedziesz na wakacjeCzytaj też:
Powstanie kolejny odcinek S1. Unia Europejska dofinansuje budowę potężną kwotą