Testujemy nowe Porsche 911 GT3. To auto zakrzywia czasoprzestrzeń

Testujemy nowe Porsche 911 GT3. To auto zakrzywia czasoprzestrzeń

Porsche 911 GT3 na torze Silesia Ring
Porsche 911 GT3 na torze Silesia Ring / Źródło: #PECSR
Chyba jeszcze nigdy Porsche nie wyprodukowało auta, które tak kochałoby zakręty. Testowaliśmy nowe GT3 na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim i każdy kolejny wiraż sprawiał, że z ust wydobywało się nieme „to niemożliwe”.

W Porsche 911 GT3 nigdy nie chodziło tylko o moc. Ta jest ogromna, ale samochód został stworzony na tor. To na nim ma pokazywać na co go stać i na nim kierowca ma możliwość udowodnienia swoich umiejętności.

Tor Silesia Ring w Kamieniu Śląskim to jeden z najlepszych samochodowych torów w Polsce. Zakręty są świetnie pomyślane, obiekt ma homologację FIA i doskonałe zaplecze techniczne. Testowanie auta w tym miejscu, pod okiem takich wyśmienitych kierowców jak Janusz Dudek czy Michał Kościuszko, było czystą przyjemnością.

„Zaufaj temu autu”

Obaj pozwalali nam na dużo, cały czas przekonując, by „zaufać autu”. I właśnie to zdanie utkwiło wszystkim uczestnikom prezentacji i szkolenia w głowie. Każdy kolejny zakręt okazywał się jakby stworzony dla GT3. Auto dosłownie wgryzało się weń i „na wyjściu” wyjeżdżało z prędkością, która wydawała się wręcz niemożliwa.

Porsche 911 GT3 na torze Silesia Ring

GT3, dzięki swojej konstrukcji, nowej aerodynamice, nowemu zawieszeniu, ma tak ogromne pokłady przyczepności, że wydaje się, że nie ma takiego zakrętu, nawrotu czy szykany, której nie byłoby w stanie przejechać po wyznaczonym torze jazdy, bez względu na prędkość. To auto oszałamia i wprawia w zakłopotanie. Szczęśliwi, którzy będą mogli je kupić i raz na jakiś czas udać się na amatorskie nawet ściganie.

Oszałamiające osiągi i czysta technika

Przypomnijmy, najnowsze, siódme wcielenie tego samochodu sportowego powstało tak jak poprzednie w ścisłej współpracy z Porsche Motorsport. Nowe 911 GT3 przenosi wyścigową technikę wprost do modelu seryjnego. Architektura przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i wyrafinowana aerodynamika z tylnym skrzydłem typu „łabędzia szyja” oraz efektownym dyfuzorem pochodzą z uznanego wyścigowego samochodu klasy GT – 911 RSR.

Porsche 911 GT3 na torze Silesia Ring

Rozwijający moc 510 KM sześciocylindrowy wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów bazuje na zespole napędowym 911 GT3 R, przetestowanym i sprawdzonym w wyścigach długodystansowych. Imponująca pod względem akustycznym, wysokoobrotowa jednostka w praktycznie niezmienionej formie jest też stosowana w nowym 911 GT3 Cup.

Prędkość maksymalna: 320 km/h

Z maksymalną prędkością 320 km/h samochód jest jeszcze szybszy od poprzedniego 911 GT3 RS. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 3,4 sekundy. Porsche oferuje nowy model także z 6-biegową przekładnią manualną, my testowaliśmy dwa auta z dwusprzęgłowymi PDK. Wyrafinowana aerodynamika generuje dużo większy docisk bez zauważalnego wpływu na współczynnik oporu powietrza. W pozycji wyczynowej ręcznie regulowane elementy skrzydła i dyfuzora znacząco podnoszą ciśnienie aerodynamiczne, istotne pod kątem uzyskiwania wysokich prędkości w zakrętach. To jednak konfiguracja zarezerwowana wyłącznie dla jazdy w warunkach torowych.

Porsche 911 GT3 na torze Silesia Ring

Podczas finalnych testów na północnej pętli toru Nürburgring, czyli tradycyjnym wyznaczniku dla wszystkich samochodów sportowych Porsche, nowy model okazał się o ponad 17 sekund szybszy od poprzednika. Kierowca rozwojowy Lars Kern przejechał pełne okrążenie o długości 20,8 km w zaledwie 6:59,927 min. Krótszą, liczącą 20,6 km pętlę, która wcześniej służyła jako punkt odniesienia, 911 GT3 pokonało w 6:55,2 min.

Wagi udało się nie zwiększyć

Pomimo szerszego nadwozia, większych kół i dodatkowych rozwiązań technicznych masa własna nowego 911 GT3 plasuje się na równi z poprzednikiem. Egzemplarz z PDK waży 1435 kg. W utrzymaniu wagi w ryzach pomogła przednia pokrywa wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP), lekkie szklane szyby, zoptymalizowane tarcze hamulcowe oraz kute obręcze z lekkich stopów, a także osłona tylnej części kabiny. Lekki sportowy układ wydechowy zmniejszył masę własną o kolejne10 kg.

Obrotomierz z 10 tys. na końcu

Wyścigowe geny są widoczne praktycznie we wszystkich detalach nowego 911 GT3. Projekt kokpitu odpowiada temu z obecnej generacji modelu. Nowością jest ekran torowy: wystarczy nacisnąć przycisk, aby zredukować zawartość wyświetlaczy po lewej i prawej stronie centralnego obrotomierza, wyskalowanego do 10 tysięcy obrotów na minutę, do informacji istotnych podczas jazdy na torze, takich jak ciśnienie w ogumieniu, temperatura oleju, poziom paliwa i temperatura cieczy chłodzącej.

Porsche już sprzedaje nowe 911 GT3. To samo, które było nam dane testować na torze. Auto kosztuje od 865 tys. zł. Pierwsze dostawy właśnie się zaczęły.

Galeria:
Porsche 911 GT3 na torze Silesia Ring
Źródło: Auto WPROST.pl
 0

Czytaj także