Polacy uwielbiają takie auta. Małe, zwarte, z podwyższonym zawieszeniem, z napędem na cztery koła i – od niedawna – hybrydowym napędem. A jeszcze jak mają na masce znaczek Toyoty, to już w ogóle. To nie opinia, ale fakty. Auta japońskiego producenta schodzą jak świeże bułeczki, właściwie wszystkie, a te z napędem hybrydowym stanowią ponad połowę sprzedaży. Toyota dawno już wyprzedziła Skodę, która przez lata była liderem polskiego rynku.
Jak ma się najnowsza propozycja Toyoty – model Yaris Cross – do aspiracji i sympatii Polaków? Sprawdziliśmy to w Pieninach, na drogach ubitych i nie. Nasz werdykt jest jasny. Do 1867 zamówień, które zostały wykonane w ciągu 3,5 miesiąca przed pokazaniem auta dojdą kolejne, gdy klienci zobaczą Yarisa Crossa. Nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości.
Czym Cross różni się od Yarisa?
Nowy Yaris Cross ma wszystkie kluczowe cechy Yarisa hatchbacka najnowszej generacji. Jest więc mały z zewnątrz, a „wielki w środku”, jak przekonuje Toyota. Hybrydowy napęd czwartej generacji, najwyższe standardy bezpieczeństwa z drugiej generacji zestawu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz wygląd crossovera i napęd na 4 koła są jego cechami, które przyciągają klientów
Yaris Cross został oparty na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture), tej samej, co Yaris hatchback. Z Yarisem hatchbackiem łączy go także elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji. Yaris Cross powstaje w zakładach Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes. Zainwestowano tam 400 milionów euro, by Yaris i Yaris Cross mogły być wytwarzane równocześnie na tej samej linii produkcyjnej.
Toyota Yaris Cross. Stylistyka nadwozia
Patrząc z boku, Yaris Cross ma wysoko poprowadzone linie od maski do tylnych świateł. Koła o większej średnicy – nawet 18-calowe, wizualnie podkreślają zdolność auta do radzenia sobie w różnych warunkach. Do tego dochodzą wyraziście narysowane tylne błotniki.
Przód auta ma solidny wygląd, który podkreślają dolny i górny grill układające się trapezoidalny kształt – charakterystyczny dla SUV-ów Toyoty. Smukłe reflektory w kształcie rombów mają w wyższych wersjach wyposażenia światła w technologii LED, z oddzielonymi, pionowymi światłami do jazdy dziennej, a także z przeciwmgielnymi światłami LED na rogach dolnego grilla. Centralnym elementem tyłu jest szeroka klapa oraz kwadratowa sekcja środkowa, która podkreśla funkcjonalność auta.
W porównaniu z Yarisem hatchback Yaris Cross jest o 95 mm wyższy (1 595 mm), 20 mm szerszy (1 765 mm) i 240 mm dłuższy (4 180 mm). Rozstaw kół pozostał niezmieniony (2 560 mm), ale prześwit zwiększył się o 25 mm do 170 mm. By uzyskać potrzebną w mieście zwrotność, zadbano o mały promień skrętu, który wynosi 5,3 m.
W zależności od wersji wyposażenia, Yaris Cross oferuje 16-calowe srebrne felgi stalowe lub aluminiowe, 17- i 18-calowe jasno- lub ciemnoszare obręcze ze stopu aluminium lub 18-calowe aluminiowe czarne koła. Do wyboru jest dziewięć lakierów nadwozia, w tym perłowe i metaliczne.
Yaris Cross. Cechy wnętrza
W środku, w porównaniu z Yarisem hatchbackiem, pojawiły się nowe elementy wykończenia na przednich słupkach, progach i konsoli centralnej, a także nowe wykończenie paneli drzwi i podłokietników. Konsola środkowa tworzy pionowy kształt, który podąża od ekranu dotykowego do dźwigni skrzyni biegów i zawiera pokrętła do obsługi klimatyzacji i nawiewów. Przyciski służące do obsługi funkcji auta, w tym selektor trybów jazdy oraz włącznik napędu na cztery koła w odmianach z AWD-i zgrupowane są obok dźwigni zmiany biegów.
Wyższa pozycja za kierownicą pozwala na lepszą widoczność, a tego oczekuje się od SUV-a. Fotele oraz kierownica zostały zaprojektowane z myślą o komforcie.
Standardowo bagażnik ma 397 litrów pojemności, a po złożeniu tylnych foteli przestrzeń zwiększa się do 1 097 litrów w wersjach z napędem na przednią oś. Kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 lub w wyższych wersjach wyposażenia 40:20:40, co umożliwia powiększenie bagażnika. W wyższych wersjach wyposażenia dostępny jest też system Toyota Smart Cargo, który ma podwójną podłogę bagażnika dzieloną w proporcjach 60:40.
Napęd hybrydowy Toyoty Yaris Cross
Yaris Cross jest napędzany przez elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji, który zadebiutował w nowym Yarisie hatchback. Jego sercem jest trzycylindrowy, 1,5-litrowy silnik z linii Hybrid Dynamic Force, którego konstrukcja jest oparta na dwulitrowej jednostce znanej z modeli Corolla i Toyota C-HR. Duży skok tłoka, szybka prędkość spalania, wysoki stopień sprężenia (14:1) oraz kontrola temperatury i ciśnienia pomagają pracującej w cyklu Atkinsona jednostce osiągnąć 40-procentową sprawność.
Silnik Hybrid Dynamic Force jest cichszy podczas przyspieszania niż w Yarisie poprzedniej generacji, a jego maksymalna moc oraz moment obrotowy osiągane są przy niższych prędkościach obrotowych – 92 KM przy 5500 obr./min. oraz 120 Nm między 3600 a 4800 obr./min.
Łączna moc maksymalna układu hybrydowego (silnik benzynowy oraz silniki elektryczne) wynosi 116 KM. Hybrydowy układ przeniesienia napędu zawiera także mocniejszy silnik elektryczny w porównaniu do jednostki elektrycznej w napędzie hybrydowym trzeciej generacji. Silnik o napięciu znamionowym 580 V wytwarza 80 KM oraz 141 Nm momentu obrotowego.
Benzynowy silnik 1,5 litra
Yaris Cross dostępny jest także z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym. Jest to wariant tej samej jednostki, na której opiera się napęd w hybrydowej odmianie Yarisa Cross. Silnik współpracuje ze skrzynią CVT lub sześciobiegową skrzynią manualną. Trzycylindrowy silnik wytwarza 125 KM przy 6600 obr./min. mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 153 Nm między 4800 a 5000 obr./min.
Inteligentny napęd na cztery koła AWD-i
Napęd 4x4 to hybrydowy system, który zawiera dodatkowy, niezależny silnik elektryczny przy tylnej osi, zapewniający lepszą przyczepność oraz stabilność podczas przyspieszania i jazdy w zakrętach, a także większe poczucie bezpieczeństwa na śliskich nawierzchniach. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60 w zależności od warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy. W porównaniu z mechanicznymi układami AWD, ten system jest lekki i kompaktowy, więc jego wpływ na zużycie paliwa oraz emisje jest minimalny.
Gdy auto przyspiesza, rozdział mocy między przód a tył jest odpowiednio dostosowywany, a dodatkowa moc przekazywana na tylną oś pozwala uniknąć utraty przyczepności kół na śliskiej nawierzchni, nawet na wzniesieniu.
Yaris Cross oprócz standardowych trybów jazdy oferuje także tryby „Trail” oraz „Snow”. Wybrany tryb jazdy pokazywany jest na wyświetlaczu przed kierowcą, razem z informacją o rozdziale mocy między przód a tył w danym momencie.
Układ hamulcowy i kierowniczy
Yaris Cross wyposażony jest w wentylowane hamulce tarczowe przy przedniej osi oraz hamulce tarczowe z tyłu z dodatkowymi systemami zwiększającymi bezpieczeństwo i kontrolę nad autem. System S-VSC koordynuje działanie układów ABS, VSC, TRC oraz elektrycznego wspomagania kierownicy dla poprawy prowadzenia oraz bezpieczeństwa. W autach z napędem AWD-i system nadzoruje też działanie układu Active Torque Control.
Inne systemy wspomagające hamowanie, w które wyposażony jest Yaris Cross, to układ wspomagający jazdę w zakrętach (Active Cornering Assist), układ wspomagający awaryjne hamowanie (Secondary Collision Brake) oraz automatyczny hamulec postojowy (Brake Hold). Samochody z napędem AWD-i wyposażone są dodatkowo w system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz tryb Trail.
Crossover Toyoty. Wyposażenie i komfort
W podstawowej wersji Active samochód dysponuje systemem multimedialnym Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, USB, Apple CarPlay i Android Auto oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji, zawierający m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall. Do tego siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami.
Wersja Comfort zawiera ponadto kamerę cofania, światła przeciwmgielne w technologii LED, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 205/65 R16 oraz skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów.
Wersja Executive to 18-calowe felgi aluminiowe o 15 szprychach czy brązowa tapicerka materiałowa z elementami skóry w kolorze czarnym. Samochód jest wyposażony w system monitorujący martwe pole, a także układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania z funkcją automatycznego hamowania.
Odmianę Adventure wyróżnia dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, ciemnoszare, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Auto otrzymało nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można wzbogacić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami.
Premiere Edition to najwyższa wersja Yarisa Cross, którą wyróżniają elektrycznie unoszone i otwierane bezdotykowo drzwi bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzana tapicerka z perforacją. Auto w tej wersji ma wszystkie udogodnienia odmiany Adventure, dwukolorowe nadwozie i możliwość rozbudowania systemu multimedialnego o nagłośnienie klasy premium marki JBL. Auto w tej wersji będzie dostępne wyłącznie w początkowej fazie produkcji modelu.
Czytaj też:
Hybrydy Toyoty pobiły kolejny rekord. Polacy kupują je jak świeże bułeczki
Toyota Yaris Cross