Giełda

Dodano:   /  Zmieniono: 
Świat

Japoński logan
Toyota chce pójść śladem Renault i wprowadzić na rynki krajów rozwijających się (na początek - Indii i Europy Środkowo-Wschodniej) bardzo tanie auto. Konkurent dacii logan ma mieć silnik o pojemności litra, a jego cena nie powinna przekroczyć 21,5 tys. zł. To o 4 tys. zł mniej niż najtańszy dotychczas samochód Toyoty. Auto pojawi się w sprzedaży za cztery lata.

Ubezpieczenie od mundialu
SEZ, holenderskie towarzystwo ubezpieczeniowe, zaoferowało pracodawcom specjalną polisę od zwolnień chorobowych, których lawinowy wzrost jest spodziewany podczas zbliżającego się mundialu. Podczas piłkarskich mistrzostw Europy w 2004 r. liczba "chorujących" Holendrów zwiększała się o 20 proc. każdego dnia, kiedy grała narodowa reprezentacja. Dotychczas ubezpieczyciele wypłacali firmom odszkodowanie, jeśli ich pracownicy byli nieobecni w pracy dłużej niż dwa tygodnie.

Polska

Perspektywiczna Polska
Mimo napiętej sytuacji politycznej Polska ma znakomite perspektywy rozwoju - pisze "The Economist" w raporcie "Głowa do góry", poświęconym naszemu krajowi. Tygodnik wskazuje jednak na kontrast między nowoczesnym, odnoszącym sukcesy, sektorem prywatnym a publicznym i administracją państwową, wymagającymi radykalnej reformy. Największe pochwały zbierają konkurencyjne polskie firmy oraz wygrywający konkursy programiści. Słowa uznania należą się także krytykowanemu i w Polce, i na świecie rządowi PiS-Samoobrona-LPR, "poważnie podchodzącemu do likwidacji korupcji w życiu społecznym i gospodarczym". Na przykład Sejm przegłosował powołanie Centralnego Biura Antykorupcyjnego, na którego czele stanie poseł PiS Mariusz Kamiński.

Klin Gilowskiej
"Nie pozwolę od razu zjeść owoców obecnego wzrostu" - zapewniła studentów Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego wicepremier i minister finansów Zyta Gilowska, gość Konfrontacji "Wprost". Gilowska przyznała, że Polska ma jeden z najwyższych na świecie tzw. klinów podatkowych (ponad 50 proc. zarobków pochłaniają podatki). Jak to zmienić? "Obniżymy do 9 proc. podstawy opodatkowania składkę rentową, do 1,8 proc. - składkę chorobową" - podtrzymała wcześniejsze deklaracje wicepremier. Czy zgodzą się na to inni członkowie rządu? "Przez półtorej godziny tłumaczyłam to ostatnio wicepremierowi Giertychowi" - przyznała Gilowska. "Co pani zrobi, gdy dojdzie do prób rozdawnictwa pieniędzy z budżetu albo z rezerw dewizowych" - pytano minister finansów. "Powiem 'nie'. Zdecydowanie" - odpowiedziała. Gilowska zapowiedziała też, że rząd planuje likwidację wszystkich zakładów pomocniczych, pozbawienie osobowości prawnej PFRON i likwidację połowy agencji rządowych.

Świat

Złoto na wagę złota
Do najwyższego poziomu od 26 lat wzrosły ceny złota. Powodem są napięcia między Stanami Zjednoczonymi a Iranem. Cena kruszcu na New York Mercantile Exchange osiągnęła w ubiegłym tygodniu 728 USD za uncję. Paradoksalnie, rekordowy wzrost cen był reakcją na pierwszy od ćwierćwiecza list irańskiego przywódcy -  prezydenta Mahmuda Ahmadineżada -  do prezydenta Stanów Zjednoczonych z propozycją "nowych rozwiązań" kontrowersji między krajami.

Filatelistyczna piramida
Około 350 tys. Hiszpanów zostało oszukanych przez dwie spółki filatelistyczne Afinsa i Forum Filatelico. Firmy oferowały inwestowanie w znaczki pocztowe, obiecując korzystną waloryzację wkładu. Inwestorzy nigdy nie zobaczyli znaczków - inwestycja okazała się bowiem zwykłą piramidą finansową.

Mennica fałszerz
Niemal 40 tys. banknotów 1000--jenowych błędnie wydrukowanych przez japońską mennicę trafiło do obiegu w Kraju Kwitnącej Wiśni. Błędy drukarskie nie są widoczne gołym okiem, ale niektóre bankomaty nie chciały wypłacać banknotów, a część automatów - wydawać za nie towaru. Rzeczniczka japońskiego banku centralnego Tomoko Kurose poinformowała, że był to największy błąd mennicy od co najmniej 20 lat.

Polska

BanZUStan
Lekarze orzecznicy ZUS, adwokaci, radcy prawni, lekarze specjaliści, pracownice sądu i osoby, które uzyskały nienależnie rentę - ponad 50 osób zostało zatrzymanych w sprawie afery korupcyjnej w wałbrzyskim ZUS. Sprawa dotyczy nielegalnego przyznawania świadczeń rentowych. Zatrzymani to osoby, które albo brały łapówki za "pomoc" w przyznaniu renty, albo wręczały pieniądze. Wystarczyło 5 tys. zł dla lekarza orzecznika lub 10 tys. zł dla pośredniczącego prawnika. Prokuratura podobne sprawy prowadzi w Poznaniu i Katowicach.

Państwowe skarby
Prawdopodobne przychody z prywatyzacji w 2006 r. to 3,1 mld zł - stwierdził minister skarbu Wojciech Jasiński. Jeszcze półtora miesiąca temu Jasiński przekonywał, że jest możliwe osiągnięcie założonych na ten rok 5,5 mld zł wpływów. Dziś nawet 3,1 mld zł przychodów będzie uzyskane również dzięki dochodom z dywidend spółek, w których udziały ma skarb państwa. Do tej pory resort skarbu wstrzymał prywatyzację m.in. Cefarmu. Nie będzie też sprzedaży Zespołu Elektrowni Dolna Odra oraz Totalizatora Sportowego.



Aż na piąte miejsce wśród krajów, które cieszą się największym zaufaniem światowych inwestorów, awansowała Polska w raporcie firmy doradczej AT Kearney. W ubiegłym roku plasowaliśmy się na 12. pozycji, dziś wyprzedzają nas tylko Chiny, Indie, USA i Wielka Brytania. "Do pierwszych pięciu krajów na liście trafia w ciągu roku 35 proc. wszystkich inwestycji na świecie" - przekonuje Aleksander Kwiatkowski, prezes AT Kearney Polska.




Niech się dzieje
Chcę dać widowni jedynie przedsmak sceny i nic więcej. Daj im za dużo, a nic nie dadzą od siebie. Podsuń im tylko sugestię, a będą tworzyć razem z Tobą" - powiedział Orson Welles. To, co się sprawdza w filmie, sprawdzi się także w biznesie - przekonuje Alex Wipperfürth w książce "Brand Hijack, czyli marketing bez marketingu". Autor podaje przykłady takich marek jak Dr Martens, Blair Witch Project i eBay, które nie potrzebowały kosztownej reklamy - to konsumenci nadali im kultowe znaczenie. Wystarczyła sugestia, aby ludzie ją podchwycili i ukształtowali pozycje firm. Klienci nie lubią wielkich korporacji, które nimi manipulują, tym bardziej że koszty drogiej kampanii reklamowej wpływają na cenę produktu. Autor proponuje, by zaoferować markę i zostawić ją klientom do wypromowania, sprawdzić, jak ukształtuje ją rynek. Idealistyczne? Może, ale podobno bywa skuteczne. "Niech się dzieje, co chce" - sugeruje Wipperfürth. (AB)



Fot: K. Pacuła

Więcej możesz przeczytać w 20/2006 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 20/2006 (1223)