Według danych Ministerstwa Finansów do Polski z zagranicy sprowadzono w 2018 roku ponad 945 tys. używanych pojazdów, o łącznej wartości przekraczającej 16 miliardów złotych.
Niemcy, od zawsze numer 1
Polacy najczęściej sprowadzają samochody z Niemiec. Jest to niezmienny trend od lat. Sprowadzenie samochodów z Niemiec od 2015 roku stanowi ponad 40 proc. zleceń transportowych dotyczących aut.
Jednocześnie znacząco spada udział Wielkiej Brytanii w liczbie sprowadzanych samochodów (w ciągu 3 lat z 15,6 proc. w 2016 do 9,31 proc. w 2018). Zyskała na tym Francja. Choć z roku na rok zalicza lekki spadek (od 2012, kiedy stanowiła 14,99 proc.), w 2018 jej wynik był na tyle wysoki (9,56 proc.), aby przeskoczyć w zestawieniu Wielką Brytanię. Tym samym Francja odzyskała drugą pozycję, utraconą w 2016 roku. Poza Belgią czy Holandią Polacy sprowadzają też samochody m.in. z Włoch, Szwecji, Austrii czy Hiszpanii.
Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z zagranicy?
W 2018 roku Polacy najmniej płacili za sprowadzenie samochodu z Niemiec (1255 zł), najwięcej – z Hiszpanii (3349 zł). W porównaniu z rokiem 2017, droższe było sprowadzanie samochodów m.in. z Francji (207 zł drożej niż w roku poprzednim), tanieje natomiast transport aut z krajów skandynawskich – Szwecji i Danii. Za sprowadzenie auta z tych krajów zapłaciliśmy odpowiednio 164 i 134 zł mniej niż w 2017 roku. Transport aut ze Szwecji tanieje od 2016 roku – wówczas średnia cena wynosiła 1875 zł, a więc 212 zł więcej niż w 2018.
Cena za 1 km sprowadzenia auta
Trzeba pamiętać, że wpływ na kształtowanie się cen transportu ma wiele czynników – m.in. rodzaj i stan transportowanego auta, a przede wszystkim długość trasy. Aby więc realnie porównać ceny transportu międzynarodowego, trzeba też wziąć pod uwagę cenę za 1 km.
W 2018 roku za 1 km transportu samochodu najwięcej Polacy płacili na trasach z Austrii (1,87 zł/km), a najmniej – z Wielkiej Brytanii (1,11 zł/km).
Top 3 województw
W 2018 Polacy najwięcej aut sprowadzili do województw: mazowieckiego (12,93 proc. wszystkich zleceń transportu samochodów do Polski), małopolskiego (11,19 proc.) i śląskiego (10,88 proc.). Żadne z pozostałych województw nie przekroczyło 10%. Mazowieckie, małopolskie i śląskie królują w rankingu od 2016 roku – wprawdzie w woj. mazowieckim odnotowaliśmy spadek udziału w liczbie zleceń w porównaniu z 2017 rokiem (13,90 proc. w 2017, 12,93 proc. w 2018), ale trzy najaktywniejsze województwa razem stanowią aż 34,99 proc. zleceń na transport samochodów do kraju.
Warszawa nie jest centrum
O ile wśród województw wyraźnie widać te najaktywniejsze pod względem sprowadzania samochodów zza granicy, o tyle na poziomie miast zlecenia na transport aut rozkładają się dużo bardziej równomiernie. Liderem jest co prawda Warszawa, ale stanowi miejsce docelowe zaledwie 4,57 proc. wszystkich zleceń. Top 10 polskich miast, do których sprowadza się najwięcej samochodów to zaledwie 22 proc. wszystkich zleceń na transport aut do Polski.
Top 10 marek sprowadzanych samochodów
W 2018 roku (podobnie jak w roku poprzednim) na podium uplasowały się: Volkswagen (10,48 proc.), Audi (10,24 proc.) i Opel (8,40 proc.). Volkswagen od lat jest faworytem polskich kierowców. Za to Audi i Opel w ostatnich latach mocno pracowały na swoją pozycję. Audi na podium po raz pierwszy wskoczyło w 2016, a Opel w 2017 roku. Za podium znajdują się kolejne samochody zza Odry: BMW (7,70 proc.) i Mercedes (7,05 proc.).
Volkswagen niezmiennie od lat jest pierwszym wyborem Polaków. Liczba zleceń transportowych dla niemieckiej marki przez ostatnie lata utrzymuje się na podobnym poziomie. W 2018 roku było to niemal 10,5 proc. Jednak od 2013 roku konsekwentnie wyrasta Volkswagenowi inny konkurent z rodzimego rynku. To Audi stopniowo zdobywa coraz większą część rynku, niwelując dystans do Volkswagena. W 2018 roku zlecenia transportowe na przewóz Audi osiągnęły 10,24 proc.. Oznacza to, że obie marki dzieli mniej niż 1 punkt procentowy. W czołówce aut sprowadzanych do Polski w 2018 roku znajdują się także marki takie jak: Opel, BMW czy Mercedes. Polacy najrzadziej sprowadzali do kraju w poprzednim roku modele Mitsubishi, Saab i Kia. – Wzrost liczby sprowadzanych aut należących do marek premium, takich jak Audi, BMW czy Mercedes może świadczyć o coraz lepszej kondycji finansowej Polaków, którzy zaczęli inwestować w lepsze pojazdy – mówi Michał Brzeziński, prezes firmy Clicktrans.
Spadek znaczenia Renault w Polsce
Ciekawym przypadkiem jest marka Renault, która z roku na rok traci popularność wśród polskich kierowców. Choć oczywiście wciąż jest to jedna z popularniejszych marek sprowadzanych z Francji, patrząc na zlecenia transportowe z całej Europy jej wynik nie jest imponujący. W 2013 roku Renault było marką numer dwa (8,9 proc. zleceń transportowych) za Volkswagenem (11,9 proc.). Jednak w 2018 jedynie 6 proc. zleceń dotyczyło pojazdów francuskiego producenta.
Najpopularniejsze marki z poszczególnych państw
Polacy sprowadzając auta z najpopularniejszych w 2018 roku kierunków, decydowali się głównie na niemieckie marki. Volkswagen był numerem 1 zarówno w Niemczech (12,15 proc.), jak i w Holandii (10,3 proc.). Za to w Wielkiej Brytanii najpopularniejsze było Audi (11 proc.), a w Belgii Opel (11 proc.). Wyjątkiem jest Francja, z której Polacy głównie sprowadzali francuskie samochody, w tym przede wszystkim Renault (12 proc.).Czytaj też:
Znów kupujemy drogie samochodyCzytaj też:
Coraz więcej złomu wjeżdża do Polski