Analizę zakupowych preferencji Polaków przeprowadziła platforma sprzedaży samochodów używanych online Carvago.com. Najlepiej sprzedającym się w Polsce modelem samochodu jest Ford Fiesta, rocznik 2009, z manualną skrzynią biegów i średnim przebiegiem 140 tys. km, kosztujący średnio nieco ponad 16 tys. zł. Dalej na podium znalazły się kolejno Opel Corsa i Peugeot 308.
Proste i tanie
Polacy najchętniej wybierają auta z manualną skrzynią biegów (72 proc.), napędem na jedną oś (85 proc.) i silnikiem benzynowym (48 proc.) lub wysokoprężnym (44 proc.). Porównując wybór nadwozia, prym wiodą auta kompaktowe (32 proc.), oraz SUV-y (20 proc.). W starciu kombi vs. sedan częściej wygrywa rodzinne kombi (55 proc.).
– Polacy – patrząc całościowo – wybierają auta z przebiegiem od 100 do nieco ponad 150 tys. km. Całkowity udział sprzedaży tych samochodów w roku 2020 wyniósł aż 42 proc. Najczęściej wybieranymi samochodami są te, w cenie maksymalnie do 30 tys. zł – mówi Konrad Jaśkiewicz, general manager Carvago.com w Polsce.
Najważniejsze: koszty i przebieg
Z analizy wynika, że 19 proc. konsumentów decyduje się na zakup auta do 30 tys. zł, natomiast jedynie 10 proc. klientów wybiera modele używane z wyższej półki cenowej – w przedziale od 90 do 135 tys. zł. Podobny trend znajduje odzwierciedlenie w rocznikach samochodów. Prym wśród sprzedaży aut używanych w Polsce nadal wiodą te tańsze modele, mające powyżej 10 lat (65 proc.). W zestawieniu pojawiają się też młodsze, 4- lub 6-letnie auta, stanowią one 35 proc. wszystkich wymienionych modeli.
Wybierając markę samochodu, jesteśmy od lat konsekwentni – w Top 3 znajdują niezmiennie: Opel Astra, Ford Focus i Skoda Octavia. Wciąż jednym z ważniejszych parametrów pozostaje przebieg. Niechętnie patrzymy na auta, które mają więcej niż 150 tys. na liczniku.
Ceny i oczekiwania idą w górę
Popyt na auta używane w dalszym ciągu rośnie, jest już pewne, że sam rynek „używek” nie odczuł skutków pandemii. Co więcej, ograniczenia i strach przed podróżowaniem komunikacją zbiorową sprawiły, że zmieniły się preferencje w zakresie wyboru środków transportu. Chętniej i częściej podróżujemy własnymi samochodami rzadziej komunikacją publiczną. Udział aut używanych sprowadzonych do Polski w pierwszym kwartale br. wyniósł 63 proc. i był większy o 10 tys. sztuk niż w tym samym okresie w roku 2020. Wzrost popytu na rynku aut używanych doprowadził do nieoczekiwanego wzrostu ich cen.
Czytaj też:
Zmiana w preferencjach zakupowych Polaków. Jeśli nowe, to na pewno tańsze