Nie ma aut, także używanych. Import radykalnie spada

Nie ma aut, także używanych. Import radykalnie spada

Samochody używane
Samochody używaneŹródło:Santander
Brak samochodów jest coraz bardziej widoczny na rynku wtórnym. Biorąc pod uwagę sam marzec, liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych - pomijając pandemiczny marzec 2020 roku - była najniższa od 2014 roku.

W marcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 72 661 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 19,9 proc. Zdecydowaną większość - dokładnie 66 222 sztuki - stanowiły samochody osobowe (91,1 proc.), a pozostałą część - samochody dostawcze (6 439 sztuk) Łączny import po pierwszym kwartale wynosi obecnie 197 958 sztuk i jest niższy od ubiegłorocznego o 13,0 proc. Wynik skumulowany po trzech miesiącach jest najniższy od 2014 roku.

Stare i jeszcze starsze

Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, który odpowiada za statystyki, średni wiek samochodów sprowadzonych w tym roku wynosi 12 lat i 6 miesięcy. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek jest o blisko rok wyższy (wyniósł 13 lat i 4 miesiące). Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią blisko 1/3 rejestracji aut z takimi silnikami.

W danych dotyczących importu widać wciąż powolne, ale systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w najnowszym imporcie aut osobowych stanowią 40,3 proc. Trend 12-miesięczny spadł do poziomu 41,9 proc. i jest najniższy od marca 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 6 miesięcy.

Oto Top 10 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy - 99 060 szt. (-25,5 proc.)
  2. Francja - 25 778 szt. (7,7 proc.)
  3. Belgia - 13 955 szt. (-4,3 proc.)
  4. Holandia - 11 118 szt. (16,2 proc.)
  5. Stany Zjednoczone - 8 076 szt. (6,0 proc.)
  6. Austria - 6 796 szt. (19,1 proc.)
  7. Włochy - 6 449 szt. (-16,3 proc.)
  8. Szwajcaria - 6 132 szt. (0,9 proc.)
  9. Szwecja - 5 238 szt. (18,4 proc.)
  10. Dania - 5 204 szt. (7,9 proc.)

Oto Top 10 najczęściej sprowadzanych marek w 2022 roku:

  1. Volkswagen - 20 523 szt.
  2. Opel - 19 626 szt.
  3. Ford - 18 176 szt.
  4. Audi - 15 456 szt.
  5. Renault - 12 962 szt.
  6. BMW - 11 271 szt.
  7. Peugeot - 10 817 szt.
  8. Citroen - 9 557 szt.
  9. Mercedes - 9 385 szt.
  10. Fiat - 6 842 szt.

Oto Top 10 najczęściej sprowadzanych modeli w 2022 roku:

  1. Opel Astra - 5 458 szt.
  2. Audi A4 - 5 454 szt.
  3. VW Golf - 5 154 szt.
  4. BMW 3 - 3 944 szt.
  5. Audi A3 - 3 603 szt.
  6. Opel Corsa - 3 396 szt.
  7. Ford Focus - 3 282 szt.
  8. Ford Fiesta - 3 039 szt.
  9. VW Polo - 2 911 szt.
  10. VW Passat - 2 753 szt.

Czytaj też:
Czy Polacy chcą elektrycznych aut służbowych, zamiast spalinowych?

Źródło: IBRM Samar