W których krajach ryzyko kupna samochodu z przekręconym licznikiem jest największe?

W których krajach ryzyko kupna samochodu z przekręconym licznikiem jest największe?

Samochody
Samochody Źródło: Unsplash / Ryan Searle
Kierowcy zazwyczaj zmieniają auta co 3 do 5 lat. Oznacza to, że proces zakupu samochodu odbywa się dwa razy na dekadę lub nawet częściej, a ryzyko zostania oszukanym każdorazowo wzrasta.

Niedawno platforma CarVertical zajmująca się sprzedażą raportów historii samochodów próbowała dowiedzieć się, jak poziom oszustw związanych z cofaniem przebiegu różni się w poszczególnych krajach. Firma przeprowadziła badanie w oparciu o prawie 900 000 sprawdzeń historii samochodów z roku 2021. Wyniki wskazują na powszechność zjawiska cofania liczników. Niektóre z pozostałych wniosków mogą jednak zaskoczyć.

Cofanie licznika kilometrów najczęściej spotykane jest w Europie Środkowej i Wschodniej

Z danych wynika, że najczęściej do zmiany wskazań licznika dochodzi na Łotwie. Przekręcone liczniki w tym kraju miało ponad 24 proc. pojazdów.

Przypadki fałszowania przebiegu

Ta zatrważająca liczba sugeruje, że co czwarty łotewski nabywca używanego samochodu otrzymuje auto, w którym przestępcy dokonali zmian.

Na drugim miejscu pod względem największego udziału oszustw związanych z cofaniem przebiegu znajduje się Rumunia. Co piąty używany samochód, czyli prawie 20 proc. samochodów sprawdzonych w Rumunii, miało nieprawidłowości w przebiegu.

Sytuacja nie wygląda dobrze również w innych krajach nadbałtyckich, trzecim bowiem krajem o największym odsetku samochodów używanych z przekręconym licznikiem jest Estonia, a czwartym Litwa. Rosja i Ukraina również należą do krajów charakteryzujących się wyższym odsetkiem pojazdów z przekręconym licznikiem.

Z drugiej strony, sytuacja w niektórych krajach Europy Środkowej i Południowej wygląda znacznie lepiej, ale nawet na tych „czystszych” rynkach nadal można znaleźć wiele samochodów z przebiegiem, który został sfałszowany. Co dziesiąty używany samochód sprawdzony w Czechach, na Słowacji, w Słowenii, Chorwacji i Serbii posiada fałszywy przebieg. Tymczasem w Polsce i na Węgrzech udział pojazdów z takim przebiegiem osiągnął odpowiednio 12 proc. i14 proc.

Uboczne szkody dla gospodarki europejskiej

Szef działu komunikacji w carVertical, Matas Buzelis, zauważa, że problemy z transparentnością w Europie kosztują każdego roku miliardy euro. Kupując tanio klienci myślą, że trafili na dobrą okazję, ale w rzeczywistości, jeśli samochód ma podejrzaną historię, tacy kupujący mogą ostatecznie wydać znacznie więcej na naprawy. - Głównym źródłem używanych samochodów na rynki Europy Wschodniej są Niemcy, Francja, Belgia, Holandia i Włochy. Transgraniczne transakcje samochodowe są najbardziej ryzykowne, ponieważ to właśnie tam często dochodzi do fałszowania odczytów przebiegu. Przekręcanie liczników jest tzw. niewidzialnym przestępstwem. Według niektórych badań naukowych, w samej Europie powoduje ono straty ekonomiczne w wysokości ponad 9 miliardów euro rocznie - wyjaśnia Buzelis.

Problem w tym, że władze nie są w stanie skutecznie namierzyć przestępców, którzy cofnęli licznik, a do tego dochodzi jeszcze kwestia przepisów określających kary za takie przestępstwo. Podczas gdy niektóre kraje Europy Zachodniej znane są z nakładania na oszustów wysokich kar pieniężnych, a nawet kar pozbawienia wolności, na słabszych rynkach, gdzie parkingi są przeciętnie starsze, zazwyczaj nie ma wystarczających środków, aby poradzić sobie z takimi problemami.

Czytaj też:
Rynek samochodów używanych. 5 zaskakujących spostrzeżeń, które mogą przydać się kupującym

Źródło: CarVertical