Połowa Polaków próbowała być oszukana podczas zakupu używanego auta

Połowa Polaków próbowała być oszukana podczas zakupu używanego auta

Kontrola techniczna samochodu
Kontrola techniczna samochodu Źródło: Santander Consumer Multirent
Nie jest bezzasadne to, że Polacy obawiają się oszustwa, kiedy kupują samochody używane, skoro prawie połowa ma z tym fatalne doświadczenia, jak dowodzą badania.

Aż 45 proc. polskich kierowców odpowiedziało twierdząco na pytanie czy podczas zakupu swojego ostatniego samochodu używanego spotkali się z praktyką ukrywania wad – wykazało badanie przeprowadzone na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane”. Najwięcej oszustw dotyczyło fałszywej deklaracji bezwypadkowości pojazdu. Z takim przypadkiem w trakcie wybierania swojego ostatniego auta używanego spotkało się aż 47 proc. ankietowanych.

Jak wynika z badania zleconego przez Santander Consumer Multirent na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane”, niemal połowa polskich kierowców zetknęła się z praktyką ukrywania wad samochodu podczas zakupu swojego ostatniego pojazdu z drugiej ręki. Z przypadkami zatajenia istotnych informacji o samochodzie i jego mankamentów spotykali się raczej mężczyźni niż kobiety (52 w porównaniu do 29 proc.). Praktyka ta była też częstsza w przypadku kupców, którzy mieli od 18 do 29 lat (79 proc.). Może to mieć związek z tym, że osoby przed 30. rokiem życia z powodu ograniczonych zasobów częściej decydują się na starsze auta, które z racji wieku posiadają wady jakie próbują zatuszować nieuczciwi sprzedawcy.

Nie jesteśmy bezbronni

– W przypadku, gdy odkryjemy, że kupione przez nas auto posiada tzw. wadę ukrytą fizyczną (np. zatuszowanie uszkodzeń powypadkowych) lub prawną (np. brak możliwości zarejestrowania pojazdu) możemy dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi – mówi Nikodem Putek, radca prawny z Santander Consumer Multirent. – Na zgłoszenie sprzedawcy tego, że odkryliśmy wadę ukrytą auta, mamy rok od momentu stwierdzenia wady, natomiast odpowiedzialność sprzedawcy trwa przez okres 2 lat od momentu podpisania umowy sprzedaży. Należy wtedy wysłać oświadczenie z żądaniem obniżenia ceny pojazdu lub odstąpienia od umowy kupna samochodu. Możemy też zażądać naprawy pojazdu lub jego wymiany. Następnie, jeżeli ugodowe rozwiązanie sporu nie będzie możliwe, sprawa powinna zostać skierowana do sądu.

Jakie wady aut używanych próbują zataić nieuczciwi sprzedawcy?

Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych, najczęściej spotykaną próbą oszustwa jest fałszywa deklaracja o bezwypadkowości pojazdu (47 proc.). Praktyka ta dotyczy głównie małych miejscowości. Zetknęło się z nią aż 57 proc. mieszkańców wsi w porównaniu do 43 proc. respondentów z metropolii powyżej 250 tys. mieszkańców, jak Kraków, Gdańsk czy Wrocław.

Innym, częstym działaniem oszustów było cofanie licznika (41 proc. wskazań). Ten przypadek najczęściej dotyczył z kolei mieszkańców największych miast (46 proc.) i mężczyzn (48 proc. w porównaniu do 14 proc. kobiet). Ankietowani uskarżali się również na niesprawną elektrykę i błędy czujników (31 proc.). W tej grupie najwięcej było kobiet (50 proc. wskazań). Ponadto 27 proc. zauważyło zły stan powłoki lakierniczej, a 23 proc. uszkodzenia silnika i niesprawne zawieszenie.

Czytaj też:
Lexus rusza z własnym programem gwarantowanych aut używanych

Źródło: Santander Consumer Multirent
 1

Czytaj także