Ilu Polaków potrzebuje kredytu, żeby kupić auto używane? Młodzi są bardziej otwarci

Ilu Polaków potrzebuje kredytu, żeby kupić auto używane? Młodzi są bardziej otwarci

Salony samochodowe marki Cupra
Salony samochodowe marki Cupra Źródło:Cupra
Jak wynika z badania „Polak kupuje auto używane”, co szósty kierowca (16 proc.) kupił swój ostatni samochód używany z pomocą pieniędzy pochodzących z leasingu lub kredytu.

Gdy zapytano respondentów, którzy w ten sposób pokrywali koszty zakupu czterech kółek, o to, co miało największy wpływ na wybór źródła środków zewnętrznych, najczęściej wskazywali korzystną ofertę (52 proc.). Do innych istotnych czynników należały opinia o podmiocie udzielającym finansowania i szybki sposób załatwienia formalności.

Młodzi wolą kredyt

Wśród ankietowanych korzystających z kredytu i leasingu przy zakupie ostatniego samochodu używanego w badaniu na tle innych grup wiekowych najwyżej byli 18-29 latkowie (44 proc.). Tuż za nimi znaleźli się ankietowani w wieku 30-39 lat (26 proc.). Pozostałe grupy wiekowe częściej decydowały się na zakup za pomocą środków własnych.

– Po kredyt i leasing przy zakupie ostatniego auta używanego częściej sięgali mężczyźni (19 proc.) niż kobiety (10 proc.) oraz mieszkańcy miast – mówi Jarosław Stadler starszy menadżer ds. produktów z Centrum Rozwoju Produktów Samochodowych z Santander Consumer Multirent. – Na wsi wskaźnik skorzystania z finansowania zewnętrznego wyniósł 11 proc., natomiast w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, jak chociażby Sanok czy Szczytno, już 21 proc. Wśród badanych, którzy zadeklarowali, że przy nabyciu swojego ostatniego samochodu z drugiej ręki korzystali z kredytu lub leasingu, najwięcej było osób z dochodem między 5 000 a 6 999 zł netto – dodaje.

W jaki sposób polscy kierowcy wybierają firmę finansującą?

Jak się okazuje, największy wpływ ma atrakcyjna oferta. Zwróciło na nią uwagę (52 proc.) ankietowanych spośród osób, które zadeklarowały, że przy zakupie ostatniego samochodu z rynku wtórnego korzystały z kredytu bądź leasingu. Co ciekawe, ma to większe znaczenie dla mężczyzn niż dla kobiet (kolejno 55 proc. i 40 proc. wskazań z wyżej wymienionej grupy). Na drugim miejscu wśród tego grona ankietowanych znalazła się opinia o firmie finansującej (41 proc. wskazań). W tej grupie najwięcej było kobiet (60 proc. w porównaniu z 36 proc. mężczyzn).

Dla osób, które korzystały z finansowania zewnętrznego przy zakupie ostatniego auta z drugiej ręki ważny był również szybki sposób załatwiania formalności (22 proc.). Na kolejnych miejscach – według wskazań tej grupy ankietowanych – znalazły się obsługa w trakcie zakupu i przejrzyste procedury (w obu przypadkach po 19 proc.), rekomendacja sprzedawcy z salonu lub komisu (15 proc.) i dostępność oferty w miejscu zakupu pojazdu (7 proc.).

Czytaj też:
Rodzinny QUIZ z symboli. Do rozwiązania samemu albo (wakacyjnie) z dzieckiem

Źródło: Santander Consumer Multirent