Definitywny koniec eldorado. Import samochodów na historycznie najniższym poziomie

Definitywny koniec eldorado. Import samochodów na historycznie najniższym poziomie

Import samochodów
Import samochodówŹródło:Clicktrans
Tak mało aut jednego miesiąca nie przywieziono do Polski od lat, a konkretnie od wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej.

W lipcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 62 766 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 23,9 proc. To najbardziej drastyczny spadek w tym roku, a jednocześnie najniższy wynik lipcowy od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku.

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 57 630 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały największy spadek w tym roku na poziomie 24,7 proc. Nieco mniejszy spadek (-12,8 proc.) zanotowały samochody dostawcze - 5 136 sztuk.

Łącznie import po pierwszych siedmiu miesiącach wynosi 466 017 aut i jest to o 16,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku o 16,2 proc., a samochodów dostawczych - o 17,7 proc.

Graty w Polsce

Sprowadzamy coraz starsze pojazdy. Średni wiek importowanego auta wynosi w tym roku 12,78 roku, przy czym w samym lipcu to 12,67 roku. Średnią podwyższają samochody osobowe (12,87), szczególnie te wyposażone w silniki benzynowe (13,73). Najmłodsze są samochody elektryczne. W przypadku aut osobowych ich wiek wynosi 5,77 roku, a dostawczych - 7,35.

Mniej aut z Niemiec

Oto opracowany przez IBRM Samar ranking Top 20 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski.

  1. Niemcy - 242 747 szt. (-25,5 proc.)
  2. Francja - 60 782 szt. (+4,1 proc.)
  3. Belgia - 31 505 szt. (-14,6 proc.)
  4. Holandia - 24 834 szt. (+2,2 proc.)
  5. Stany Zjednoczone - 21 159 szt. (+6,8 proc.)
  6. Włochy - 14 277 szt. (-24,3 proc.)
  7. Austria - 13 653 szt. (-1,8 proc.)
  8. Szwajcaria - 12 644 szt. (-13,1 proc.)
  9. Szwecja - 11 489 szt. (+12,0 proc.)
  10. Dania - 11 305 szt. (-0,2 proc.)
  11. Kanada - 3 082 szt. (-5,3 proc.)
  12. Norwegia - 2 977 szt. (+108,0 proc.)
  13. Wielka Brytania - 2 673 szt. (-53,2 proc.)
  14. Luksemburg – 1 870 szt. (-16,6 proc.)
  15. Finlandia - 1 741 szt. (+27,8 proc.)
  16. Hiszpania - 1 584 szt. (+1,3 proc.)
  17. Japonia - 921 szt. (+27,4 proc.)
  18. Litwa - 628 szt. (+12,5 proc.)
  19. Słowacja - 489 szt. (+7,2 proc.)

Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,1 proc. niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, a także dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf (143 szt.).

Czytaj też:
Co drugie używane auto jest trefne: po wypadku lub kolizji

Źródło: IBRM Samar