Import samochodów używanych do Polski. Trend wreszcie się odwrócił

Import samochodów używanych do Polski. Trend wreszcie się odwrócił

Import samochodów
Import samochodów Źródło:Clicktrans
Po raz pierwszy od 15 miesięcy wzrosła liczna importowanych do Polski samochodów używanych. Czy to oznacza trwałą zmianę na rynku?

W marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 73 356 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. Po raz pierwszy od 15 miesięcy spadków wynik marcowy wykazał minimalny wzrost na poziomie 1,0 proc.

Łącznie w pierwszym kwartale import wyniósł 189 364 sztuki, o 4,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 172 866 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 3,8 proc. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 16 498 sztuk – jest o 9,6 proc. mniejszy niż przed rokiem, przy czym w marcu spadek wyniósł tylko 1,4 proc.

Wiek aut się ustabilizował

Jak wylicza IBRM Samar, wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w marcu bieżącego roku osiągnął dokładnie 12,80 roku, a po trzech miesiącach wynosi 12,92 roku. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,02), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,86 roku).

Awans Audi

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: ubiegłoroczny lider importu – Opel Astra – zajmuje obecnie 2 pozycję. Pierwsza należy do Audi A4, a trzecia – do Volkswagena Golfa. Wyniki wszystkich trzech modeli są jednak bardzo zbliżone – różnica wynosi zaledwie 76 sztuk. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest Renault Master.

Oto ranking Top 10 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 100 244 szt. (-8,1 proc.)
  2. Francja – 23 675 szt. (-4,6 proc.)
  3. Belgia – 12 629 szt. (0,3 proc.)
  4. Holandia – 10 707 szt. (12,1 proc.)
  5. Stany Zjednoczone – 8 641 szt. (0,1 proc.)
  6. Szwecja – 5 649 szt. (30,4 proc.)
  7. Włochy – 5 366 szt. (-7,3 proc.)
  8. Dania – 4 813 szt. (9,0 proc.)
  9. Szwajcaria – 4 543 szt. (-10,0 proc.)

Czytaj też:
Kupno używanej hybrydy albo elektryka. Co trzeba sprawdzić w warsztacie?
Czytaj też:
Ile naprawdę jest w Polsce samochodów i jaki jest ich wiek?

Źródło: IBRM Samar