Coraz więcej złomu wjeżdża do Polski

Coraz więcej złomu wjeżdża do Polski

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat Variant Źródło: Volkswagen
Normy emisji spalin? Redukcja CO2? Ekologia? Bez żartów, takie rzeczy to raczej na Zachodzie. Tam sprzedają stare samochody, które kupujemy my. I to coraz więcej.

Jak wynika z danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar do Polski wjeżdża coraz więcej używanych aut. Średnia wieku sprowadzanego egzemplarza to ponad 10 lat. W lipcu zarejestrowanych zostało 95 178 używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, pochodzących z importu. To najwyższy rezultat w tym roku, o 6,5 proc. większy niż rok wcześniej. Od początku roku do Polski sprowadzonych zostało już 597 371 używanych samochodów, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 1,7 proc.

Wg Samaru pierwszy miesiąc wakacji od wielu lat jest okresem żniw dla importerów. Tegoroczny lipiec oznaczał w Polsce średnio 4138 rejestracji… dziennie. Średni wiek importowanych aut wynosił na koniec lipca 11 lat i 8 miesięcy. To i tak lepiej niż w grudniu 2018 roku, w którym sprowadzaliśmy auta w średnim wieku 14 lat i 10 miesięcy.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK) udostępniła dane dotyczące pochodzenia aut, które wjeżdżają z zagranicy i są – rejestrowane u nas. Oto pierwsza dziesiątka krajów.

  1. Niemcy – 54 304 szt. – +5,2 proc.,
  2. Francja – 9 356 szt. – +9,3 proc.,
  3. Belgia – 7 100 szt. – +7,8 proc.,
  4. Holandia – 3 786 szt. – -4,8 proc.,
  5. Włochy – 3 762 szt. – +6,9 proc.,
  6. Stany Zjednoczone – 3 377 szt. – +27,2 proc.,
  7. Szwajcaria – 2 598 szt. – -7,1 proc.,
  8. Austria – 2 425 szt. – +17,5 proc.,
  9. Dania – 2 370 szt. – +0,5 proc.,
  10. Szwecja – 2 157 szt. – +16,4 proc.

Jakie auta sprowadzamy do Polski? Te same co od zawsze, tylko więcej. Oto pierwsza 10 ulubionych marek (od początku 2019 roku):

  1. Volkswagen – 69 790 szt.,
  2. Opel – 61 234 szt.,
  3. Ford – 51 410 szt.,
  4. Audi – 49 838 szt.,
  5. Renault – 39 504 szt.,
  6. BMW – 34 906 szt.,
  7. Peugeot – 30 572 szt.,
  8. Citroen – 29 249 szt.,
  9. Mercedes – 25 641 szt.,
  10. Toyota – 22 095 szt.

Jeśli chodzi o marki wygrywa Volkswagen (11,7 proc. wszystkich sprowadzonych aut), ale w rozbiciu na modele oddaje prymat Audi. Oto topowa 10 (która stanowi 22 proc. wszystkich sprowadzonych aut):

  1. Audi A4 – 20 659 szt.,
  2. Volkswagen Golf – 18 356 szt.,
  3. Opel Astra – 16 800 szt.,
  4. BMW serii 3 – 13 754 szt.,
  5. Volkswagen Passat – 12 555 szt.,
  6. Audi A3 – 11 115 szt.,
  7. Ford Focus – 10 290 szt.,
  8. Opel Corsa – 9 854 szt.,
  9. Audi A6 – 9 808 szt.,
  10. BMW 5 – 8 874 szt.

Czytaj też:
Znów będziemy jeździć bez świateł?

Źródło: IBRM Samar, CEPiK