– Pierwszy model Ghost z Goodwood był odpowiedzią na potrzeby nowego pokolenia klientów, którzy należeli do innej grupy wiekowej i mieli zupełnie inne podejście. Chcieli mieć samochód marki Rolls-Royce, ale o nieco mniejszych gabarytach i mniej ostentacyjny. Sukces, jaki odniósł produkt przekroczył nasze najśmielsze oczekiwania. Od 2009 roku, czyli w ciągu ostatnich dziesięciu lat, Ghost stał się najlepiej sprzedającym się modelem w 116-letniej historii marki. Zależało nam na stworzeniu nowego produktu, którym właściciele Ghosta mogliby cieszyć się przez kolejne dziesięć lat. To oznaczało, że musimy uważnie wsłuchać się w ich oczekiwania. Dziś, stworzywszy całkowicie od nowa samochód dla wyjątkowej grupy użytkowników marki Rolls-Royce, wyznaczamy nowe standardy w spełnianiu potrzeb klientów. Współcześni liderzy biznesu i przedsiębiorcy oczekują od Ghosta więcej niż kiedykolwiek. Potrzebują superluksusowego sedana, który jest nie tylko dynamiczny, ale zapewnia w kabinie idealną ciszę i jest perfekcyjny w swoim minimalizmie. Takim właśnie samochodem jest nowy Ghost – powiedział Torsten Müller-Ötvös, prezes Rolls-Royce Motor Cars.
Bez tego wstępu nie dałoby się wyjaśnić o co chodziło zarówno klientom, jak i twórcom nowego Rolls-Royce’a. Szef powiedział to bardzo dokładnie. Duże wymagania, duże zmiany. Taki właśnie jest nowy Ghost.
Przede wszystkim klienci życzyli sobie, żeby Ghostem nie jeździło się jak BMW serii 7, ale jak Phantomem lub Cullinanenm. Ich życzenie zostało spełnione. W aucie zastosowano podobne patenty jeśli chodzi o zawieszenie i identyczną architekturę. Efekt? Dynamika na niespotkanym poziomie, a przy tym cisza, spokój, wrażenie kompletnego odcięcia od świata. Do tego zwrotność, jak w dużej limuzynie, a nie karocy. O to chodziło.
Uwagi klientów, którzy chcieli mieć duży moment obrotowy we wszystkich zakresach obrotów i oczekiwali cichej pracy silnika, zachęciły markę do zaprojektowania podwójnie doładowanej jednostki benzynowej V12 o pojemności 6,75 litra. Z myślą o modelu Ghost opracowano także specjalne mapowanie silnika, aby zagwarantować jego imponujące osiągi i dynamikę jazdy. Jednostka ma moc 563 KM, duży moment obrotowy 850 Nm, który przekazuje napęd na cztery koła i współpracuje z układem czterech kół skrętnych. Aby spełnić oczekiwania klientów, maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1 600 obr./min., czyli zaledwie 600 obr./min. powyżej zakresu biegu jałowego. Te cyfry pokazują, co chodziło po głowie klientom. Chcieli luksusowej rakiety na kołach, z napędem 4x4, na dodatek szybkiej. Dostali.
Legendarne odczucia z jazdy, czyli Magic Carpet Ride, także przeszły przemianę. Pracując nad nowym modelem Ghost, inżynierowie przeprojektowali zawieszenie, w skutek czego powstał system zawieszenia Planar. Jego nazwa nawiązuje do idealnie płaskiej i wypoziomowanej płaszczyzny geometrycznej. Układ powstał po wielu latach wspólnych testów i prac rozwojowych. Ich celem było stworzenie wrażenia płynnej, przypominającej lot jazdy po drodze, jakiego nie zapewnia żaden inny samochód.
Klienci marki Rolls-Royce cieszą się samodomykającymi się drzwiami już od chwili premiery pierwszego Phantoma z Goodwood. Drzwi zamykane za pomocą przycisków na desce rozdzielczej i tylnym słupku (w modelach 4-drzwiowych) są nowatorskim rozwiązaniem, które zostało docenione przez klientów. Pracując nad nowym modelem Ghost, inżynierowie marki postanowili udoskonalić tę kultową technologię, aby klienci mogli po raz pierwszy cieszyć się elektrycznie otwieranymi drzwiami.
Klienci otwierają drzwi jednym ruchem – pociągając za wewnętrzną klamkę, która wraca do początkowej pozycji, kiedy rozglądają się po drodze, aby ocenić, czy mogą bezpiecznie wysiąść z samochodu. Następnie jeszcze raz pociągają za klamkę i przytrzymują ją przez chwilę, co aktywuje elektryczne wspomaganie. Kiedy klient otworzy drzwi pod odpowiednim kątem, aby swobodnie wysiąść z samochodu, zdejmuje rękę z klamki, co uruchomia blokadę pozycji drzwi.
System Bespoke Audio – filharmonia na kółkach
Inżynierowie Rolls-Royce’a chcieli stworzyć idealnie wyciszone wnętrze, w którym klienci mogą cieszyć się ciszą. Ich dążenie do stworzenia perfekcyjnej akustyki zaowocowało zaprojektowaniem środowiska porównywalnego do studia nagrań, które zostało doprowadzone do perfekcji przez inżynierów zespołu Bespoke Audio. Na etapie prac projektowych nad architekturą samochodu zaprojektowali od nowa nagłośnienie dla nowego Ghosta, którego wszystkie elementy zapewniają idealną jakość dźwięku.
Nowy Ghost jest wyposażony w komory rezonansowe zamontowane w panelach progowych, których wymiary i kształt dopasowano do zakresu częstotliwości głośników systemu Bespoke Audio. Ten zabieg sprawia, że samochód zamienia się w subwoofer.
18 kanałami (po jednym dla każdego głośnika) steruje potężny wzmacniacz o mocy 1300 W. Zaawansowana technologia, która zapewnia optymalną jakość dźwięku w połączeniu z najwyższej jakości głośnikami stożkowymi z magnezowo-ceramicznego kompozytu gwarantują, że charakterystyka częstotliwości dopasowuje się do nawet niewielkich zmian w dźwięku. W nowym modelu Ghost zamontowano procesory dźwięku oraz bardziej konwencjonalne wysokotonowe głośniki stożkowe, tradycyjnie mocowane do powierzchni elementów kabiny, które pochłaniają drgania wytwarzane przez ruchy procesora dźwięku. W nowym modelu Ghost drgania pochłania podsufitka Starlight Headliner, co sprawia, że rozgwieżdżony dach samochodu zamienia się w wielki głośnik.
Najbardziej dopracowane wnętrze w motoryzacji
Marka Rolls-Royce szczegółowo przeanalizowała zmieniające się wzorce konsumpcji luksusowych produktów oraz nowe trendy we wzornictwie, aby zaprojektować wnętrze i nadwozie będące kwintesencją minimalizmu. Świadomie zrezygnowano z licznych detali i akcentów, aby stworzyć relaksującą atmosferę we wnętrzu, zaakcentować doskonałą jakość materiałów wykończeniowych i zapewnić odpowiednią oprawę spersonalizowanej tonacji kabiny.
Wbrew pozorom, stworzenie estetyki, której cechy szczególne to czysta forma, prostota i elegancja jest niezwykle trudnym i złożonym zadaniem. Projektanci wykorzystali we wnętrzu najbardziej szlachetne i najwyższej jakości materiały: skórę, drewno i metal bez niepotrzebnych zdobień, co z pewnością docenią najbardziej wymagający klienci. Każdy z 20 płatów skór, którymi wykończono wnętrze nowego modelu Ghost został poddany najbardziej drobiazgowej kontroli jakości w branży motoryzacyjnej, aby upewnić się, że wszystkie z 338 wykorzystanych w kabinie skórzanych paneli, nawet te niewidoczne, są najwyższej jakości. Marka słynie z najwyższej jakości wykończenia skórzanej tapicerki, ale tym razem zamiast gęstych przeszyć pojawiają się na niej oszczędne, wydłużone i ascetyczne w formie linie, które przykuwają wzrok klientów.
Elementy z drewna, którymi wykończono kabinę nowego modelu Ghost mają matowe wykończenie, aby wyeksponować ten szlachetny materiał w jego naturalnej, niczym nieulepszonej formie. Dwie barwy lakieru zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o najnowszym modelu. Pierwszy z nich, czyli Obsidian Ayous, został zainspirowany bogatą paletą barw kamienia wulkanicznego. Drugi kolor, czyli Dark Amber, wprowadza do wnętrza subtelny luksusowy akcent i stanowi wizualny łącznik między detalami z aluminium i ciemnego drewna. Podobnie, jak w przypadku elementów ze skóry, lakier zyskał odpowiednią oprawę. W całym wnętrzu pojawiają się długie, pokryte pojedynczą warstwą forniru wstawki zestawione z zimnymi w dotyku metalowymi wylotami, które rozprowadzają po całej kabinie powietrze oczyszczane w technologii MEPS.
Czytaj też:
Nowe czasy. Nawet Rolls-Royce zmienia logo i barwyCzytaj też:
Rolls-Royce z historyczną stratą. Na dno firmę ciągnie zakaz lotów
Nowy Rolls-Royce Ghost