Jak czytamy na stronach Zarządu Dróg Miejskich, potężne przedsięwzięcie pozwoli łatwiej znaleźć miejsce do parkowania mieszkańcom wspomnianych dzielnic, a jednocześnie uporządkuje przestrzeń miejską.
Gdy w zeszłym roku w stolicy SPPN rozrosła się o część Pragi i Woli, ZDM wyznaczył ok. 7,5 tys. miejsc parkingowych. Teraz pracy jest dwa razy więcej, bo tegoroczne rozszerzenie – o Ochotę i Żoliborz – to konieczność wyznaczenia ok. 14,5 tys. miejsc parkingowych.
Wymalować ulice, postawić znaki
Oznacza to zarówno wymalowanie znaków poziomych, jak i postawienie znaków pionowych wskazujących miejsca do parkowania i informujących o strefie, na 145 ulicach Ochoty i 121 ulicach Żoliborza. Powiększona w tym roku strefa będzie w sumie obejmowała ponad 50 tys. miejsc postojowych.
SPPN w nowych dzielnicach ZDM planował uruchomić już we wrześniu, ale pierwszą uchwałę warszawskich radnych, w trybie nadzorczym, uchylił wojewoda mazowiecki. Wobec drugiej uchwały, podjętej na lipcowej sesji, nie podjął podobnych kroków.
Jak przypomina ZDM, utworzenie strefy to w praktyce zgranie trzech elementów: wyznaczenia jej w terenie, ustawienia parkomatów i aktualizacji aplikacji parkingowych oraz zapewnienia kontroli. Dzięki uprawomocnieniu uchwały, która ma wejść w życie w połowie listopada, ZDM może ruszyć z pracami nad tym pierwszym elementem. Projekty organizacji ulic dla Ochoty są już zatwierdzone przez inżyniera ruchu, dla Żoliborza powinny być zatwierdzone na dniach. Równolegle trwa przetarg na dostawę i montaż parkomatów. Z kolei umowa na dostawę czterech kolejnych aut do e-kontroli została niedawno podpisana i na początku października powinny być one dostarczone.
To nie koniec SPPN w tej wielkości
Jak podkreśla ZDM, nie jest to prawdopodobnie ostatnie rozszerzenie. Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Rafała Trzaskowskiego, po zeszłorocznym ustanowieniu SPPN na Pradze-Północ i na Woli oraz tegorocznym na Ochocie i na Żoliborzu, Zarząd chce zaproponować zmiany w kolejnych dzielnicach. Przygotowuje się do konsultacji społecznych na Saskiej Kępie, niewielkich obszarach Pragi-Północ, gdzie strefy jeszcze nie ma, oraz na północnym Mokotowie.
Czytaj też:
Warszawa. Płatne parkowanie także na Saskiej Kępie i Mokotowie?