Przez Europę niełatwo przejechać. Sieć ładowania na unijnych drogach jest dziurawa

Przez Europę niełatwo przejechać. Sieć ładowania na unijnych drogach jest dziurawa

Ładowarki Porsche Turbo Charger
Ładowarki Porsche Turbo Charger Źródło:Porsche
W większości państw członkowskich Unii Europejskiej dramatycznie brakuje punktów ładowania dla zelektryfikowanych samochodów, według najnowszych nowych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Wyniki pokazują, że w 10 krajach Unii Europejskiej nie ma nawet jednej ładowarki przypadającej na każde 100 km kluczowych dróg, czyli autostrad, dróg krajowych, wojewódzkich i gminnych. We wszystkich tych krajach (z wyjątkiem Węgier) udział samochodów elektrycznych w rynku wynosi mniej niż 3 proc. 18 państw członkowskich UE ma mniej niż 5 punktów ładowania na 100 km dróg, a tylko w czterech jest więcej niż 10 ładowarek na każde 100 km szos, raportuje ACEA, cytowane przez IBRM Samar.

Komisja twardo przy elektrykach

W ramach opublikowanego w lipcu 2021 roku pakietu klimatycznego pod nazwą „Fit for 55” Komisja Europejska zaproponowała, aby do 2030 r. emisje CO2 z nowych samochodów były o 55 proc. niższe niż w 2021 r. Europejscy producenci samochodów będą więc musieli w ciągu najbliższych lat wprowadzić na rynek miliony samochodów z napędem elektrycznym, aby sprostać temu nowemu, unijnemu celowi. – Konsumenci nie będą mogli przejść na pojazdy o zerowej emisji, jeśli na drogach, po których jeżdżą, nie będzie wystarczającej liczby stacji ładowania i tankowania – ostrzega Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA. – Na przykład, jeśli obywatele Grecji, Litwy, Polski i Rumunii nadal muszą przebyć 200 km lub więcej, aby znaleźć ładowarkę, nie możemy oczekiwać, że będą skłonni kupić samochód elektryczny – wyjaśnił Huitema.

ACEA zwraca uwagę na uderzający kontrast np. między Holandią, krajem z największą liczbą ładowarek (47,5 na każde 100 km dróg), a Polską, która jest ośmiokrotnie większa, ale ma zaledwie jedną ładowarkę na każde 250 km dróg.

Top 5. Kraje w UE z największą liczbą ładowarek na 100 km dróg

  1. Holandia (47,5)
  2. Luksemburg (34,5)
  3. Niemcy (19,4)
  4. Portugalia (14,9)
  5. Austria (6,1)

Top 5. Kraje w UE z najmniejszą liczbą ładowarek na 100 km dróg

  1. Litwa (0,2)
  2. Grecja (0,2)
  3. Polska (0,4)
  4. Łotwa (0,5)
  5. Rumunia (0,5)

Czytaj też:
Rozbudowa infrastruktury ładowania w Polsce nabiera tempa

Źródło: ACEA, IBRM Samar