Rozbudowa infrastruktury ładowania w Polsce nabiera tempa

Rozbudowa infrastruktury ładowania w Polsce nabiera tempa

Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego Źródło:Shutterstock / husjur02
Przybywa elektryków, przybywa stacji ładowania. Wszystkiego jest za mało, ale idzie ku dobremu.

Według danych z końca sierpnia 2021 roku, w Polsce było zarejestrowanych łącznie 29 820 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze osiem miesięcy roku ich liczba zwiększyła się o 11 084 sztuki, czyli było ich o 130 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) i PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych).

Licznik elektromobilności sierpień 2021

Pod koniec sierpnia 2021 r. po polskich drogach jeździło 29 820 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (14 256 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 15 564 szt.

Coraz więcej ciężarówek i hybryd

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 125 sztuk. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia składała się z 11 425 sztuk, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 283 863 sztuk. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 578 sztuk. Od stycznia do sierpnia 2021 roku flota elektrobusów powiększyła się o 146 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku, kiedy zarejestrowano 114 takich autobusów, oznacza to wzrost o 28 proc. rok do roku.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec sierpnia w Polsce funkcjonowało 1 631 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3 178 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 74 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (141 punktów).

Budżety samorządów stać na elektrobusy

– Biorąc pod uwagę napędy elektryczne, wyniki po ośmiu miesiącach bieżącego roku pokazują wyraźny wzrost sprzedaży hybryd plug-in. O ile jeszcze rok temu znacznie lepiej sprzedawały się samochody bateryjne, o tyle od kilku miesięcy to właśnie hybrydy plug-in przykuwają uwagę klientów. Wynika to z faktu, że samochody te łączą w sobie walory napędu elektrycznego, który doskonale sprawdza się w jeździe po mieście (oczywiście, jeśli samochód jest regularnie ładowany) i spalinowego – na dłuższe trasy. Polska nie jest tu wyjątkiem, bo podobny trend obserwujemy w całej Europie. Bardzo cieszy, że po okresowym spadku rejestracji autobusów elektrycznych, pojawił się trend wzrostowy o 28 proc. w stosunku do 2020 roku. Oznacza to, że wpływ pandemii na budżety miast i decyzje o zakupie taboru autobusowego nie okazał się tak radykalny, jak się obawialiśmy – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

Czytaj też:
Kolejny gigant stawia na wodór. Tym razem zadeklarował się Hyundai