Porsche Motorsport na 2022 rok. Najważniejsze Długodystansowe Mistrzostwa Świata i Formuła E

Porsche Motorsport na 2022 rok. Najważniejsze Długodystansowe Mistrzostwa Świata i Formuła E

Porsche Motorsport 2022
Porsche Motorsport 2022 Źródło: Porsche
Porsche ma ambitne plany na sezon wyścigowy 2022. Producent skupi się przede wszystkim na startach fabrycznych ekip w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA oraz Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA.

Harmonogram poszerzają aktywności prywatnych zespołów klientów oraz intensywne przygotowania do nowego programu LMDh. – Na liście naszych priorytetów bardzo wysoko plasują się zrównoważony rozwój i elektryfikacja – dodał Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju. – To coś, co znajdzie odzwierciedlenie również w naszych przyszłych motorsportowych aktywnościach. Już teraz widoczne są pierwsze poważne kroki w tym kierunku – co pokazuje rozwój e-paliw we współpracy z ExxonMobil oraz nasz koncepcyjny samochód Mission R.

Zespół Formuły E TAG Heuer Porsche chce odnieść swoje pierwsze zwycięstwa w wyścigach

W 2022 r. rozpocznie się ósmy sezon Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA. Do szesnastu przyszłorocznych wyścigów zespół TAG Heuer Porsche przystępuje z ambitnymi celami: Porsche 99X Electric ma odnosić sukcesy. – W ciągu ostatnich kilku miesięcy nasz zespół rozwojowy w Weissach wprowadził wszystkie modyfikacje, na jakie zezwalają przepisy. Jesteśmy głęboko przekonani, że w nadchodzącym sezonie Porsche 99X Electric będzie w stanie przewodzić stawce – powiedział Thomas Laudenbach, czyli człowiek, który 1 października 2021 r. przejął zarządzanie Porsche Motorsport od Fritza Enzingera.

Jeśli chodzi o skład kierowców, ekipa Formuły E TAG Heuer Porsche w 2022 r. to fabryczni zawodnicy André Lotterer (nr 36) i Pascal Wehrlein (nr 94). Jeśli jeden z nich zrezygnuje, w boksie startowym czekają Simona de Silvestro lub Neel Jani. Nowy sezon rozpocznie się w dniach 28-29 stycznia 2022 r., od dwóch wyścigów w Ad-Dirijja w Arabii Saudyjskiej.

Dwa egzemplarze Porsche 911 RSR ponownie zgłoszone do mistrzostw FIA WEC

W sezonie 2022 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) Porsche ponownie wystawi dwie 515-konne 911 RSR. Obie wyścigowe maszyny wezmą udział w sześciu nadchodzących wyścigach pod kierownictwem Alexandra Stehliga, kierownika całego projektu i szefa operacji, ale będą obsadzone nieco innymi załogami. Obowiązki kierowców samochodu nr 91 ponownie podzielą Włoch Gianmaria Bruni oraz Austriak Richard Lietz. W bliźniaczym wozie nr 92 Kévin Estre z Francji połączy siły z doświadczonym Duńczykiem Michaelem Christensenem.

Trzy lata temu duet ten odniósł klasowe zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, ponadto zdobył tytuł w sezonie 2018/2019. Pierwszy wyścig nowego sezonu mistrzostw FIA WEC ma się odbyć 18 marca w Sebringu (USA). 11 i 12 czerwca 2022 r. oba egzemplarze Porsche 911 RSR wezmą udział w 90. edycji francuskiego maratonu. Podczas rywalizacji w najważniejszej imprezie roku załogi będą wspierane przez kierowców fabrycznych Frédérica Makowieckiego z Francji (nr 91) oraz Belga Laurensa Vanthoora (nr 92).

Przygotowanie do LMDh: do składu kierowców dołączają Cameron i Nasr

Dane Cameron i Felipe Nasr od 2022 r. mają znaleźć się w składzie fabrycznych kierowców Porsche Motorsport. Cameron, 33-letni Amerykanin, w latach 2016 i 2019 zdobył tytuł IMSA WeatherTech SportsCar Championship DPi, a Nasr, 29-letni letni były kierowca Formuły 1 z Brazylii, wywalczył mistrzostwo w tej północnoamerykańskiej serii wyścigów długodystansowych w 2018 i w 2021 r. Dwóch nowych zawodników ma intensywnie zaangażować się w dalszy rozwój prototypów Porsche LMDh. Za zarządzanie tymi przełomowymi dla Porsche aktywnościami w wyścigach wytrzymałościowych odpowiada doświadczony Szwajcar Urs Kuratle.

W 2022 r. hybrydowy samochód wyścigowy o mocy 500 kW (680 KM) przejdzie liczne testy. Od 2023 prototyp LMDh zostanie zgłoszony przez Porsche Penske Motorsport zarówno do Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), jak i do północnoamerykańskiej serii IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Tym samym po raz pierwszy od około 30 lat będzie można rywalizować o zwycięstwa w generalnej klasyfikacji wytrzymałościowych klasyków Le Mans, Sebring i Daytona samochodami o identycznej konstrukcji.

Wyścigi klientów: silna obecność w USA, DTM i słynnych klasykach

W sezonie 2022 Porsche będzie ponownie wspierać liczne zespoły klientów rywalizujące na głównych międzynarodowych scenach w 911 GT3 R. W Niemczech oznacza to przede wszystkim ADAC GT Masters, a także, po raz pierwszy, DTM, gdzie przez cały sezon będą zmagać się doświadczeni partnerzy. Team SSR Performance wystawi tam dwie 911 o mocy ponad 500 KM (zgodnie z regulacjami FIA GT3). Zespół 75 Bernhard, należący do dwukrotnego zwycięzcy klasyfikacji generalnej Le Mans i ambasadora marki Porsche, z identycznym samochodem wystąpi prawdopodobnie na ośmiu wydarzeniach. W tym przypadku za kierownicą siądzie kierowca fabryczny Thomas Preining (Austria).

Zespoły klientów ponownie będą walczyć o zwycięstwa także w północnoamerykańskiej serii wyścigów IMSA. Mijający rok mogą zaliczyć do niezwykle udanych – zdobyły łącznie sześć tytułów mistrzowskich. W nowej klasie GTD Pro ekipa Pfaff Motorsports wystawi Porsche 911 GT3 R z dwoma fabrycznymi kierowcami Porsche: Mattem Campbellem (Australia) i Mathieu Jaminetem (Francja). Więcej samochodów GT3 prywatnych zespołów ma wystąpić w kategorii GTD.

Kilka 911 z Weissach partnerzy wyślą również do walki w europejskich klasykach wytrzymałościowych na torach Nürburgring i Spa-Francorchamps. Zespół Manthey – obrońca tytułu i zdobywca rekordu w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu – ponownie przystąpi do rywalizacji ze swoją niesamowitą załogą. Kokpit 911 GT3 R pieszczotliwie zwanego „Grello” znowu podzielą fabryczni kierowcy Porsche: Kévin Estre, Michael Christensen, Laurens Vanthoor i Frédéric Makowiecki. Na liście startowej tego niemieckiego maratonu potwierdzono już start czterech kolejnych ponad 500-konnych 911.

Zespoły klientów rywalizujące między innymi w mistrzostwach Intercontinental GT Challenge, GT World Challenge, FIA WEC, European Le Mans Series i Asian Le Mans Series otrzymają od Porsche takie samo wsparcie jak w ubiegłym roku. W przyszłym sezonie do walki w licznych seriach wyścigowych GT4 odbywających się na całym świecie – w tym DTM Trophy – po raz pierwszy przystąpi zaprezentowane w listopadzie Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Wyścigowy samochód dysponuje mocą 500 KM, co oznacza, że jest znacznie mocniejszy od swojego poprzednika. Podczas jego opracowywania skupiono się również na właściwościach jezdnych i jeszcze efektywniejszej aerodynamice.

Porsche Mobil 1 Supercup przed 30 sezonem

2022 rok będzie drugim sezonem rywalizacji obecnego 911 GT3 Cup o mocy 375 kW (510 KM) w licznych pucharach markowych na całym świecie. Tradycyjnie kluczowy będzie tu Porsche Mobil 1 Supercup – międzynarodowy puchar markowy Porsche rozgrywany w ramach weekendów Formuły 1, który w nadchodzącej edycji będzie świętować swój 30. sezon. Wysokie oczekiwania w szeregach ekipy Porsche wzbudza niemiecki kierowca Laurin Heinrich. W listopadowym „pojedynku” dwunastu uczestników 20-latek okazał się szczególnie przekonujący i jako nowy Junior Porsche otrzyma teraz szerokie wsparcie ze strony Porsche Motorsport. Kalendarz Porsche Mobil 1 Supercup 2022 ma liczyć 8 wyścigów.

Czytaj też:
Peugeot wraca do wyścigów długodystansowych. Ale nie w pojedynkę

Galeria:
Porsche Motorsport w 2022
Źródło: Porsche Motorsport