Prawdziwa oznaka kryzysu. Europejskie firmy kupują coraz mniej aut użytkowych

Prawdziwa oznaka kryzysu. Europejskie firmy kupują coraz mniej aut użytkowych

Ford Transit
Ford Transit Źródło: Ford
Popyt na auta użytkowe, głównie TIR-y i dostawczaki, jest jednym z głównych probierzy sytuacji ekonomicznej. Jeśli uznać, że tak właśnie jest, to znajdujemy się w Europie w głębokim kryzysie, bo sprzedaż aut użytkowych maleje na wszystkich rynkach.

W ciągu czterech miesięcy 2022 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej spadła o 20,3 proc. poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W kwietniu 2022 r. na terenie Unii Europejskiej zarejestrowane zostały 125 034 nowe pojazdy użytkowe, o 27,1 proc. mniej (rok do roku). Spadki sprzedaży zanotowały wszystkie segmenty rynku. Cztery kluczowe kraje UE poniosły znaczne straty, przyczyniając się do gwałtownego spadku w regionie: Hiszpania (- 36,0 proc.), Niemcy (- 30,5 proc.), Francja (- 28,6 proc.) i Włochy (- 17,5 proc.). Wynik Polski, wyliczony przez IBRM Samar, to 7 633 zarejestrowane pojazdy, o 24,8 proc. mniej (r/r).

Od stycznia do kwietnia 2022 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w UE spadła o 20,3 proc. do 506 438 egzemplarzy, a ujemny wynik z ubiegłego miesiąca jeszcze bardziej uderzył w skumulowane rezultaty. Trzy z czterech największych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe spadki. Największy miała Hiszpania (- 31,8 proc.), następnie Francja (- 23,6 proc.) i Niemcy (- 16,5 proc.). Włochy poniosły mniejszą stratę (- 7,7 proc.). W tym okresie, według danych ACEA, w Polsce zarejestrowanych zostało 31 037 nowych samochodów użytkowych, o 13,8 proc. mniej w zestawieniu z takim samym okresem minionego roku.

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

Według danych Stowarzyszenia, kwietniowe rejestracje nowych samochodów dostawczych w UE skurczyły się o 30,2 proc., co daje łącznie 99 908 sztuk. Negatywne wyniki w całym regionie znalazły odzwierciedlenie na czterech głównych rynkach: w Hiszpanii (- 41,0 proc.), Niemczech (- 33,6 proc.), Francji (- 31,8 proc.) i we Włoszech (- 17,2 proc.). W Polsce w tym miesiącu wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 4 881 pojazdów, o 29,4 proc. mniej w relacji do kwietnia ubiegłego roku.

Od stycznia do kwietnia br. sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE spadła o 23,5 proc. do 429 812 sztuk. Większość europejskich rynku zanotowała w omawianym okresie spadki, a wyniki na plusie zaobserwowano jedynie na Łotwie (+ 15,9 proc.), Cyprze (+ 5,6 proc.) i na Słowacji (+ 3,9 proc.). Cztery główne rynki UE skurczyły się, przy czym największy spadek stał się udziałem Hiszpanii (- 37,2 proc.). Według danych ACEA do końca kwietnia w naszym kraju zarejestrowane zostały 20 744 nowe auta dostawcze, o 17 proc. mniej niż przed rokiem.

Dla porównania, według analiz IBRM Samar opartych na danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w kwietniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 880 samochodów dostawczych, o 29,36 proc. mniej niż rok wcześniej i o 20,44 proc. mniej niż w marcu 2022 roku. Od stycznia do kwietnia 2022 roku zarejestrowano w Polsce 20 732 samochody dostawcze, o 17,01 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Nowe pojazdy ciężarowe o masie 16 t i większej

W ubiegłym miesiącu – zgodnie z danymi Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w Unii Europejskiej sprzedano 19 878 nowych ciężarówek, o 10,8 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Spadek ten wynikał głównie ze słabych wyników na największych rynkach w tym segmencie pojazdów: we Włoszech (- 22,0 proc.), Niemczech (- 18,5 proc.) i w Polsce (- 16,7 proc.). Liczba rejestracji w Hiszpania była mniejsza tylko o 0,5 proc., podczas gdy Francja była jedynym dużym unijnym rynkiem, który odnotował wzrost (+ 3,6 proc.).

W ciągu czterech miesięcy roku liczba rejestracji nowych ciężkich pojazdów użytkowych w całej UE spadła o 2,4 proc. i wyniosła 84 198 sztuk. Jeśli spojrzymy na największe rynki w Europie Zachodniej to Hiszpania i Francja miały wzrost (odpowiednio o 3,4 proc. i o 3,2 proc.), podczas gdy rejestracje nowych ciężkich samochodów ciężarowych w Niemczech i we Włoszech zmniejszyły się o 5,4 proc. W Polsce w tym okresie w CEP pojawiło się 9 139 nowych rejestracji, o 7,5 proc. mniej.

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t

W kwietniu 2022 r. liczba rejestracji takich samochodów użytkowych w UE spadła o 12,6 proc., co daje wynik 23 308 sztuk. Z wyjątkiem Hiszpanii (+ 3,5 proc.) na wszystkich głównych rynkach sprzedaż była mniejsza. Najsłabszy wynik miały Włochy (- 20,7 proc.), a następnie Niemcy (- 20,2 proc.). Francja odnotowała jedynie niewielki spadek (- 1,3 proc.). W Polsce w kwietniu do baz danych trafiło 2 665 pojazdów (- 15,8 proc.).

Od stycznia do kwietnia 2022 r. w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 98 239 nowych średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, co stanowi spadek o 4,7 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Wśród największych rynków w regionie tylko Hiszpania miała wzrost (+ 3,0 proc.). Najbardziej poszkodowane zostały Niemcy (- 9,1 proc.), a następnie Włochy (- 5,3 proc.) i Francja (- 1,1 proc.). Wynik naszego kraju to 9 882 zarejestrowane samochody (- 7,1 proc.).

Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary powyżej 3,5 t

W kwietniu liczba rejestracji nowych autobusów w UE skurczyła się o 1,2 proc., osiągając poziom 1 818 sztuk. Wyniki głównych rynków UE znacznie się różniły. Hiszpania i Francja miały dwucyfrowe wzrosty (odpowiednio o 82,5 proc. i o 51,8 proc.), podczas gdy Niemcy poniosły stratę w wysokości 38,3 proc. Włochy odnotowały natomiast niewielki spadek o 3,7 proc. Kwiecień przyniósł 87 rejestracji w Polsce (+ 13 proc.).

Od stycznia do kwietnia sprzedaż nowych autobusów i autokarów w całej UE odnotowała niewielki spadek (- 0,5 proc.). Jeśli przyjrzymy się głównym rynkom regionu to hiszpański rynek skoczył o 59,9 proc., podczas gdy Francja miała niewielki wzrost o 4,7 proc.). Z kolei Niemcy i Włochy odnotowały dwucyfrowe straty (odpowiednio o 16,9 proc. i o 13,9 proc.). W Polsce w tym okresie zarejestrowanych zostało 411 nowych autobusów, o 7 proc. więcej niż przed rokiem.

Czytaj też:
Ogórek nowych czasów wyceniony. Można zamawiać ID. Buzza i ID. Buzza Cargo

Źródło: ACEA, IBRM Samar