Jak wylicza Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w czerwcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 68 162 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 19,5 proc. Niższy wynik czerwcowy odnotowany był …w 2013 roku.
Zdecydowaną większość - dokładnie 62 323 sztuki - stanowiły samochody osobowe (spadek o 19,0 proc.), a pozostałą część - 5 839 sztuk - samochody dostawcze (spadek o 24,5 proc.).
Łączny import po pierwszym półroczu wynosi 403 251 aut i jest niższy od ubiegłorocznego o 15,0 proc. Nieco mniejszy spadek odnotowały samochody osobowe (367 157 sztuk -14,7 proc.), większy - samochody dostawcze (36 094 sztuk - 18,3 proc.).
Sprowadzamy coraz starsze pojazdy. Średni wiek importowanego auta wyniósł po sześciu miesiącach 12,65 roku, przy czym w samym czerwcu to rekordowe 12,72 roku. Średnią zawyżają samochody osobowe (12,80), szczególnie te wyposażone w silniki benzynowe (13,66). Najmłodsze są samochody elektryczne. W przypadku aut osobowych ich wiek wynosi 5,77, a dostawczych - 7,22.
Skąd sprowadzamy auta?
Oto ranking Top 10 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
-
Niemcy - 209 734 szt.
-
Francja - 52 667 szt.
-
Belgia - 27 288 szt.
-
Holandia -21 627 szt.
-
Stany Zjednoczone - 17 817 szt.
-
Włochy - 12 427 szt.
-
Austria - 12 075 szt.
-
Szwajcaria - 11 137 szt.
-
Szwecja - 9 871 szt.
-
Dania - 9 859 szt.
Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem 52,0 proc.
Czytaj też:
Autosalony wciąż mają zadyszkę. Polacy chcą kupować, ale nie mają czego