Gamę modelową miejskiego SUV-a Yarisa Crossa poszerza nowa wersja GR Sport. Yaris Cross jest piątym modelem, obok Corolli, Yarisa, Hiluxa i Toyoty C-HR, który otrzymuje tę specjalną wersję wyposażenia. Auto w wersji GR Sport zyskuje tuning zawieszenia, który umożliwia bardziej dynamiczne prowadzenie, a także zarezerwowane dla GR Sport elementy nadwozia i wnętrza.
Stylistyka nadwozia
Yaris Cross GR Sport wyróżnia się nowymi 18-calowymi kołami z polerowanego aluminium o 10 szprychach. Nawiązania do sportowej jazdy to także nowy tylny dyfuzor, charakterystyczna kratka grilla wykończona lakierem Piano Black oraz subtelne znaczki GR. Specjalnie dla tej wersji zarezerwowano nowy lakier Dynamic Grey, który tworzy dwukolorową kompozycję z czarnym dachem i czarnymi słupkami.
Zmiany we wnętrzu
Sportowe fotele z przodu otrzymały nową specjalną, czarną, perforowaną tapicerkę Ultrasuede ze wstawkami ze skóry ekologicznej i czerwonymi przeszyciami. Logo GR jest widoczne na przednich zagłówkach, przycisku Start, zegarach i kierownicy, a na drzwiach i na desce rozdzielczej znajdują się charakterystyczne dla wersji GR Sport wstawki w kolorze brązu i srebra.
Właściwości jezdne
Konstrukcja oparta na platformie GA-B zapewnia Yarisowi Cross dynamiczne prowadzenie. Na tej samej płycie podłogowej został zbudowany Yaris hatchback, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021. Architektura TNGA daje nisko położony środek ciężkości, bardzo sztywne nadwozie i dobrze wyważone podwozie. W wersji GR Sport Yaris Cross prowadzi się pewniej dzięki tuningowi zawieszenia, które poprawia przyczepność i ogranicza przechyły podczas ostrych zakrętów, a kierowcy zapewnia lepsze panowanie nad autem.
Bestsellerowy SUV
Bagażnik Yarisa Cross mieści do 397 l, jednak po złożeniu kanapy i opuszczeniu dzielonej pokrywy podłogi bagażnika powstaje przestrzeń ładunkowa do 1097 litrów. Praktyczność auta zwiększa kanapa dzielona w proporcji 40:20:40. Projekt wnętrza zapewnia dużo miejsca dla kierowcy i pasażerów, przy zachowaniu zwinności i kompaktowych wymiarów ułatwiających manewry. Promień skrętu auta o długości 418 cm wynosi 5,3 m.
Konfiguracja GR Sport należy do najwyższych wersji wyposażenia obok Executive i Adventure. Zawiera takie udogodnienia jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, podgrzewane przednie fotele i przyciemniane tylne szyby. Jest nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym HD o przekątnej 9" HD oraz z bezprzewodowym połączeniem z telefonem przez Apple CarPlay®i Android Auto. Do standardowego wyposażenia Yarisa Cross we wszystkich wersjach należy zaawansowany pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota T-Mate.
Napęd hybrydowy
Yaris Cross GR Sport jest napędzany 116-konnym układem hybrydowym z 3-cylindrowym silnikiem 1.5 Hybrid Dynamic Force. Długi skok tłoków w silniku, szybkie spalanie mieszanki, wysoki stopień sprężania 14:1 oraz kontrola temperatury i ciśnienia sprawiają, że silnik ten osiąga 40-procentową sprawność cieplną. Układ hybrydowy Yarisa Cross sprawia, że wersja z napędem na przód zużywa od 4,4 l/100 km, zaś AWD-i od 4,7 l/100 km.
Yaris Cross w Europie i w Polsce
Miejski SUV Yaris Cross zadebiutował na rynku w 2021 roku jako zupełnie nowy model, z którym Toyota zadebiutowała w tym popularnym segmencie. Należy do najpopularniejszych modeli Toyoty w Europie, ze sprzedażą ponad 77 000 sztuk w pierwszej połowie 2022 r. Jego udział w segmencie B-SUV wynosi 7,7 proc. Model odpowiada za 48 proc. całkowitej sprzedaży rodziny Yarisa w regionie w tym okresie.
W Polsce Yaris Cross jest drugim najpopularniejszym SUV-em segmentu B, a od grudnia 2021 roku konsekwentnie zajmuje miejsce na podium pod względem rejestracji w ciągu miesiąca. W lipcu 2022 model zanotował największą w swojej historii miesięczną liczbę 904 rejestracji i 19,3-procentowy udział segmencie. Miejski SUV Toyoty jest też najchętniej wybieranym przedstawicielem segmentu przez klientów indywidualnych.
Przedsprzedaż nowego Yarisa Cross GR Sport rozpocznie się pod koniec września 2022 roku.
Czytaj też:
Flagowy sedan Toyota Crown idzie w ślady Corolli. Cztery typy nadwozia i dwa napędy hybrydowe
Toyota Yaris Cross GR Sport