Toyota Crown zadebiutowała na rynku w 1955 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy marki opracowany na bazie jej własnej technologii. Dwa lata po premierze model ten udowodnił swoją trwałość w Rajdzie Australii – największym i najtrudniejszym międzynarodowym rajdzie tamtej epoki. Samochód jako jeden z niewielu dotarł do mety, dzięki czemu debiut Toyoty w międzynarodowym motorsporcie zakończył się sukcesem.
Od 67 lat Crown pełni rolę flagowego sedana Toyoty w Japonii i dla wielu Japończyków stał się symbolem luksusowego auta rodzimej produkcji. Aby zapewnić mu powodzenie na kolejne lata, Toyota zdecydowała rozbudować jego gamę do czterech rodzajów nadwozia i dwóch napędów hybrydowych – podobnie jak w przypadku Corolli w Europie.
Toyota Crown w nowych konfiguracjach
Po sukcesie nowej gamy modelowej Corolli Toyota podjęła decyzję, by wprowadzić równie szeroki wybór opcji dla kolejnego ważnego modelu o długiej historii. Crown, flagowy sedan Toyoty w Japonii, Australii i na wielu azjatyckich rynkach, razem z najnowszą, 16 generacją otrzymuje cztery rodzaje nadwozia i dwa zupełnie różne napędy hybrydowe.
Pierwszą odmianą nowej Toyoty Crown, która trafi do sprzedaży, będzie Crown Crossover. W późniejszym terminie samochód będzie dostępny także jako hatchback Crown Sport, limuzyna Crown Sedan dostosowana do jazdy z szoferem oraz Crown Estate z nadwoziem SUV-a. Wszystkie cztery wersje powstały na platformie GA-K z serii TNGA, z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnami MacPhersona z przodu.
Nowa Toyota Crown Crossover
Stylistykę podwyższonego nadwozia ze sportową, ukośnie opadającą linią dachu podkreślają przetłoczenia po bokach i duże koła. Nadwozie crossovera zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie oraz dobrą widoczność z miejsca kierowcy. Wnętrze jest przestronne, a projekt kabiny jest skoncentrowany na komforcie pasażerów.
Crown Crossover otrzymuje zupełnie nowy układ Turbo Hybrid System z systemem e-Axle, oparty na 2,4-litrowym, 4-cylindrowym silniku benzynowym z turbodoładowaniem, rozwijającym maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach. Za magazyn energii odzyskiwanej z hamowania i z optymalizacji pracy silnika służy nowo opracowana bipolarna bateria niklowo-wodorkowa o dwukrotnie większej gęstości energii w porównaniu do tradycyjnej baterii Ni-MH. Drugą opcją napędową jest wydajny napęd hybrydowy z wolnossącym silnikiem benzynowym 2,5 l, który również otrzymał bipolarny akumulator Ni-MH.
Nowa Toyota Crown będzie produkowana w Japonii, w dwóch fabrykach – Motomachi i Tsutsumi. Obok tradycyjnych rynków model będzie dostępny także w Stanach Zjednoczonych. W Europie największymi modelami Toyoty pozostają sedan Camry oraz 7-osobowy SUV Highlander. Oba auta powstały na platformie GA-K i są oferowane wyłącznie w wersji hybrydowej.
Czytaj też:
Nowa generacja napędu hybrydowego Toyoty. Skorzystają z niej Polacy