Kolejne wodorowe stacje PKN Orlen. Koncern chce być liderem

Kolejne wodorowe stacje PKN Orlen. Koncern chce być liderem

Wodorowa stacja Orlenu
Wodorowa stacja Orlenu Źródło: PKN Orlen
Trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru zbudowane zostaną przez płocki koncern w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach.

Nowe stacje wodorowe Orlenu zostaną zbudowane dzięki wsparciu finansowemu z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, a stacje w Poznaniu i Katowicach dodatkowo otrzymały dofinansowanie z unijnego programu CEF Transport Blending Facility. Uruchomienie stacji w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 roku.

Dofinansowanie już jest wykorzystywane

Jak czytamy w opracowaniu IBRM Samar, we wrześniu 2022 roku PKN Orlen otrzymał decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w kwocie ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility na budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Zostaną one oddane do użytku w połowie 2025 roku. Wszystkie te stacje będą ogólnodostępne i czynne całą dobę. Zostaną przystosowane do zasilania autobusów komunikacji publicznej, ale wodór będą mogły tankować również samochody osobowe, a docelowo także pojazdy ciężarowe.

100 stacji do 2030 roku

Zgodnie ze strategią wodorową Grupy Orlen do 2030 roku w Europie centralnej ma powstać ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego (w Polsce takich stacji będzie około 57, w Czechach 28, a na Słowacji 26). Dostawy wodoru na stacje ma być możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 roku europejskiej sieci „hubów” wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Do 2030 roku Grupa Orlen na inwestycje w wodór chce przeznaczyć około 7,4 mld zł.

Czytaj też:
Parlament Europejski przyspieszy rozwój stacji ładowania. Są konkretne wytyczne
Czytaj też:
Co z budową ładowarek w Polsce? Jest stanowisko rządu w sprawie przyspieszenia

Źródło: IBRM Samar, PKN Orlen