E-Tourneo Custom łączy nową platformę zaprojektowaną z myślą o maksymalnej wszechstronności i komforcie z elektrycznym układem napędowym zasilanym z akumulatora, który może zapewnić zasięg jazdy do 370 km. E-Tourneo Custom, jeden z czterech nowych, w pełni elektrycznych modeli Forda Pro, które mają trafić na rynek europejski do 2024 roku, skierowany jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
Nowy model, oferujący przestronne wnętrze dla maksymalnie ośmiu osób, wchodzi na rynek z pełnym pakietem wyposażenia premium, m.in. elastycznie regulowanymi tylnymi siedzeniami montowanymi na szynach, drzwiami bocznymi obsługiwanymi bez użycia rąk, systemem audio B&O, cyfrowymi kartami dostępu, a także panoramicznym szklanym dachem.
Klienci mogą również wybrać całkowicie nową wersję Plug-In Hybrid (PHEV) do zastosowań, w których wymagana jest elastyczność. Nowy model można otrzymać z silnikiem wysokoprężnym Ford EcoBlue najnowszej generacji, dostępnym z nową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz – po raz pierwszy – inteligentnym systemem napędu na cztery koła.
Wszystkie pojazdy Tourneo Custom nowej generacji są w pełni zintegrowane z platformą oprogramowania i usług połączonych Ford Pro, w tym z rozwiązaniami ładowania „end-to-end”, narzędziami do zarządzania Ford Pro Telematics, aplikacją FordPass Pro, a także z systemem poprawy dyspozycyjności FORDLiive.
Modele Tourneo Custom z silnikami wysokoprężnymi EcoBlue mają trafiać do klientów od połowy 2023 roku, a następne warianty będą oferowane w dalszej kolejności.
Parametry pracy samochodu elektrycznego
E-Tourneo Custom jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 160 kW i wykorzystuje technologię ogniw akumulatorowych o wysokiej gęstości, zastosowaną w pickupie Ford F-150 Lightning i w jego akumulatorze o użytecznej pojemności 74 kWh. W pełni elektryczny układ napędowy tego modelu oferuje również możliwość kontroli przyspieszania i hamowania za pomocą jednego pedału, co gwarantuje wyższą sprawność energetyczną oraz bardziej relaksujące i komfortowe prowadzenie.
Pokładowa trójfazowa ładowarka prądu zmiennego o mocy 11 kW jest w stanie w pełni naładować akumulator w czasie krótszym niż osiem godzin, a ładowanie przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 125 kW w zakresie 15-80 procent trwa około 41 minut. Profil pracy systemu ładowania E-Tourneo Custom pozwala na szczególnie szybkie ładowanie w jego początkowej fazie, aby umożliwić szybkie uzupełnienie energii w akumulatorze. W testach laboratoryjnych użycie szybkiej ładowarki 125 kW prądu stałego zwiększało zasięg o prawie 38 km w ciągu zaledwie pięciu minut.
E-Tourneo Custom dysponuje maksymalnym uciągiem przyczepy o masie 2000 kg oraz dużą ładownością. Funkcja Pro Power Onboard pozwala użytkownikom na pełne wykorzystanie potencjału zelektryfikowanych wariantów Tourneo Custom, dostarczając energię elektryczną o mocy do 2,3 kW przez gniazda umieszczone z przodu kabiny, co pozwala zasilić urządzenia cyfrowe, elektronarzędzia lub sprzęt sportowy i kempingowy w warunkach braku dostępu do sieci elektrycznej.
Elastyczny układ siedzeń i luksusowe funkcje
Nowa platforma pojazdu pozwoliła wygospodarować dużą przestrzeń w kabinie, niezależnie od tego, czy samochód jest wyposażony w napęd w pełni elektryczny, PHEV czy spalinowy. Samochody ze standardowym i powiększonym rozstawem osi oferują w trzech rzędach siedzeń do ośmiu miejsc w modelu E-Tourneo Custom i maksymalnie dziewięć miejsc w trzech rzędach w Tourneo Custom PHEV i EcoBlue z silnikiem Diesla.
Wzbogacone wyposażenie wnętrza wyróżnia się nowym, elastycznym systemem siedzeń, montowanych na prowadnicach w drugim i trzecim rzędzie, co pozwala na podniesienie możliwości adaptacji kabiny do potrzeb przewozu zarówno pasażerów, jak i bagażu. Siedzenia umieszczone na prowadnicach umożliwiają przesuwanie ich do przodu lub do tyłu wzdłuż karbowanych szyn osadzonych w podłodze tylnej części kabiny lub na całkowite wymontowanie siedzeń, zależnie od potrzeb. Trzy fotele w drugim rzędzie można przesuwać niezależnie od siebie, natomiast trzeci rząd siedzeń jest dzielony na podwójny i pojedynczy fotel.
Za komfort i przyjemność z jazdy w nowym Tourneo Custom odpowiadają również: trójstrefowa elektroniczna klimatyzacja, 14-głośnikowy system nagłośnienia B&O z subwooferem umieszczonym w tylnej części kabiny, nowe oświetlenie wnętrza, bezprzewodowa ładowarka indukcyjna urządzeń mobilnych oraz podgrzewane fotele zewnętrzne w drugim rzędzie.
Nabywcy Tourneo Custom mogą wybierać spośród wielu wariantów nowego modelu, w tym przygotowanej dla podróżników serii Active, serii Sport, a także topowego Titanium X, który oferuje najbogatszą specyfikację spośród wszystkich Tourneo, jakie kiedykolwiek powstały, ze standardowym wyposażeniem obejmującym stylowe 19-calowe aluminiowe felgi i pełne matrycowe oświetlenie LED, a także luksusowe pokrycie siedzeń, wykonane ze skóry syntetycznej Sensico. Każda z tych wersji może być wyposażona w dowolny z dostępnych układów napędowych.
Nowoczesne wnętrze
Na desce rozdzielczej znajduje się 13-calowy ekran dotykowy z systemem informacji i rozrywki SYNC 4. Łączy się on z nowym, cyfrowym zestawem wskaźników, tworząc skoncentrowany na kierowcy kokpit, z bezprzewodową łącznością w standardach Android Auto i Apple CarPlay w wyposażeniu seryjnym.
Wybór układów napędowych
W nowym Tourneo Custom PHEV zastosowano równoległy układ hybrydowy, który dzięki elastyczności 2,5-litrowego silnika benzynowego, pracującego w cyklu Atkinsona, sprawdza się na długich dystansach, jak również dzięki silnikowi elektrycznemu i akumulatorowi o pojemności 11,8 kWh pozwala na jazdę z zasilaniem w pełni elektrycznym na dystansie ponad 50 km.
Obok zelektryfikowanych układów napędowych, Ford będzie również oferował Tourneo Custom z silnikami wysokoprężnymi EcoBlue najnowszej generacji o mocach 136 KM, 150 KM lub 170 KM – w połączeniu z nową ośmiostopniową przekładnią automatyczną lub sześciostopniową skrzynią manualną.
Nowy Tourneo Custom oferuje również opcjonalny napęd na wszystkie koła. System rozdziela moment obrotowy między osiami za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła, reagując na utratę przyczepności w czasie krótszym niż 20 milisekund. Jest dostępny w modelach wyposażonych w silnik wysokoprężny EcoBlue o mocy 136 KM lub 170 KM oraz w automatyczną skrzynię biegów. Właściciele, którym zależy na podniesieniu przyczepności, ale preferują manualną skrzynię biegów, mogą wyposażyć się w mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który jest w ofercie z silnikami wysokoprężnymi EcoBlue o mocy 136 KM i 150 KM.
Czytaj też:
Przedsiębiorcy wyczekują na rozwój sytuacji. Wstrzymują się z rozbudową flotCzytaj też:
Nowy dostawczak Forda ma zmienić sposób transportu w małych firmach
Ford E-Tourneo Custom