Kia EV9 została skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP). Ma zasięg ponad 541 km, a ultraszybkie ładowanie prądem o napięciu 800 V w około 15 minut umożliwia uzupełnienie akumulatora do poziomu, który wystarcza do przejechania około 239 km.
Do nowości z dziedziny technologii należy system Highway Driving Pilot (HDP – Asystent jazdy autostradą), który w przyszłości będzie oferowany na wybranych rynkach do EV9 w wersji GT-Line. System ten umożliwi warunkową jazdę autonomiczną na poziomie 3. Wraz z EV9 debiutuje również Kia Connect Store, za pośrednictwem którego klienci mogą kupować nowe cyfrowe elementy wyposażenia, co daje im elastyczność w doborze potrzebnych funkcji i możliwość ulepszania EV9 w dowolnym momencie za pomocą aktualizacji Over-the-Air (OTA).
Kia rozpocznie przedsprzedaż EV9 na rynku koreańskim w drugim kwartale 2023 roku. Sprzedaż Kia EV9 na wybranych rynkach ruszy w drugiej połowie roku.
Design: zmiana w świecie SUV-ów
Flagowy, elektryczny SUV marki Kia ma rozstaw osi wynoszący 3100 mm, do wyboru są 21-, 20- lub 19-calowe obręcze kół. Długość nadwozia wynosi 5010 mm, szerokość 1980 mm, a wysokość 1755 mm.
Na przód EV9 składają się proste, wyraźne linie i gładkie powierzchnie. Charakterystyczna dla EV9 tzw. cyfrowa twarz tygrysa, zaakcentowana przez „cyfrowy grill oświetleniowy” oraz pionowe reflektory, nadaje autu futurystycznego wyglądu. Na „Digital Tiger Face” składają się również dwa skupiska małych lamp, po jednym obok każdego reflektora. Innowacyjne światła do jazdy dziennej „Star Map LED” w EV9 są elementem animowanego wzoru oświetlenia, który będzie charakteryzował „cyfrową twarz tygrysa” w przyszłych modelach elektrycznych marki Kia.
Oprócz standardowego modelu, Kia zaprezentowała również EV9 w wersji GT-Line. Usportowiona odmiana charakteryzuje się większą estetyką i dbałością o detale, którymi odróżnia się od EV9 w standardowych wersjach. Inne są przedni i tylny zderzak, koła i relingi dachowe w czarnym kolorze. Warto zauważyć, że odmiana GT-Line jest wyposażona w ekskluzywny „cyfrowy grill oświetleniowy”.
Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia wynosi 0,28. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku zaawansowanych elementów, w tym – po raz pierwszy w historii marki Kia – trójwymiarowej osłony pod podwoziem (wypukłej z przodu i wklęsłej z tyłu samochodu), aerodynamicznie ukształtowanych obręczy kół i innowacyjnych kurtyn powietrznych, które są zintegrowane z przednim zderzakiem. Elementy te współpracują ze sobą i zapewniają kontrolowany przepływ powietrza pod nadwoziem EV9 i wokół niego, aby zapewnić maksymalną wydajność aerodynamiczną.
Nowy poziom komfortu
Kia EV9 oferuje szereg konfiguracji ustawienia foteli, aby zaspokoić różnorodne potrzeby użytkowników. Do wyboru są wersje siedmio- i sześciomiejscowa oraz różne konfiguracje foteli w drugim rzędzie (łącznie – cztery). Fotele pierwszego rzędu są fotelami relaksacyjnymi i zapewniają wygodną pozycję podczas odpoczynku w podróży. Po raz pierwszy wśród samochodów elektrycznych sprzedawanych na wielu rynkach, Kia EV9 oferuje do wyboru cztery opcje siedzeń drugiego rzędu – 3-osobową kanapę, niezależne fotele podstawowe, fotele typu relaksacyjnego i dwumiejscowe fotele obrotowe.
Wyposażona w fotele relaksacyjne w drugim rzędzie, Kia EV9 umożliwia pasażerom pierwszego i drugiego rzędu siedzenie twarzą do siebie podczas np. ładowania. Fotele obrotowe w drugim rzędzie, które obracają się o 180 stopni, umożliwiają rozmowę z osobami siedzącymi w trzecim rzędzie. Pasażerowie trzeciego rzędu mają do dyspozycji porty ładowania urządzeń mobilnych oraz uchwyty na kubki.
Elektryczny układ napędowy
Dzięki zastosowaniu płyty podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP) EV9 oferuje szeroki wybór elektrycznych układów napędowych, które wykorzystują technologię akumulatorów czwartej generacji. Akumulator, który może zmagazynować 76,1 kWh energii jest oferowany wyłącznie do standardowego modelu z napędem na tylne koła (RWD). Większy akumulator, który może zmagazynować 99,8 kWh energii jest montowany zarówno w odmianie RWD Long Range, jak i w wersji z napędem na cztery koła (AWD).
Model RWD Long Range jest napędzany przez silnik elektryczny o maksymalnej mocy 150 kW, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm, dzięki czemu duży SUV może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,4 sekundy, jak wynika ze wstępnych danych. Napędzane również jednym silnikiem elektrycznym, choć o maksymalnej mocy 160 kW i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, EV9 RWD w standardowej wersji może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy.
Wariant AWD jest wyposażony w dwa silniki elektryczne, które dysponują łączną maksymalną mocą 283 kW i łącznym maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm. Ta kombinacja umożliwia SUV-owi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Wyższy poziom wydajności jest dostępny z opcjonalną funkcją Boost, dostępną do późniejszego zakupu w Kia Connect Store. Łączny maksymalny moment obrotowy wzrasta wówczas do 700 Nm, dzięki czemu EV9 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy.
EV9 jest wyposażone w funkcję Vehicle-to-Load (V2L) za pośrednictwem zintegrowanej jednostki sterującej ładowaniem (ICCU), która umożliwia wykorzystanie energii zgromadzonej w akumulatorze. Pasażerowie mają do wykorzystania do 3,68 kW mocy do zasilania laptopów lub sprzętu kempingowego.
Asystent jazdy autostradą
System Highway Driving Pilot (HDP) zapewni EV9 warunkową jazdę autonomiczną na poziomie 3. Piętnaście czujników, w tym dwa lidary, umożliwiają skanowanie i wykrywanie obiektów w polu widzenia 360 stopni. Dzięki temu EV9 nie tylko wykrywa przebieg drogi i potrafi za nią podążać, ale rejestruje również innych użytkowników drogi i potrafi zapobiec potencjalnym kolizjom z nimi.
System Highway Driving Pilot (HDP) w niektórych regionach świata spełni kryteria wymagane do zapewnienia jazdy autonomicznej na poziomie 3. Na tym poziomie samochód będzie już zdolny do warunkowej automatyzacji jazdy tam, gdzie pozwalają na to warunki, umożliwiając kierowcy chwilową przerwę w prowadzeniu auta.
Kia EV9. Bezpieczeństwo i wygoda
Liczne funkcje EV9, obsługiwane przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i dostępne za dopłatą, obejmują system zdalnego parkowania (RSPA). Technologia ta umożliwia parkowanie EV9 bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy, zarówno w pojeździe, jak i poza nim. Kierowca inicjuje procedurę za pomocą kluczyka (Digital Key).
RSPA, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód, automatycznie manewruje EV9 na wyznaczone miejsce parkingowe, kontrolując przyspieszenie, hamowanie i zmianę biegów. System automatycznie uruchamia hamulce również wtedy, gdy na drodze samochodu zostanie wykryta przeszkoda. Wśród systemów oferowanych do EV9 jest również asystent unikania kolizji w ruchu poprzecznym podczas cofania (RCCA), który w czasie cofania zapobiega kolizjom z samochodami nadjeżdżającymi z boku.
Oprócz powyższych funkcji, Kia EV9 jest wyposażona w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, które zwiększają bezpieczeństwo podróżowania, takie jak asystent unikania kolizji z samochodami, które znajdują się w martwym polu widzenia lusterek (BCA), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) i inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA). Aktywny tempomat oparty na nawigacji (NSCC) zapewnia bezpieczną jazdę po autostradach i drogach przeznaczonych wyłącznie dla samochodów, podczas gdy asystent drugiej generacji jazdy autostradą (HDA 2) umożliwia zmianę pasa ruchu i wykorzystuje czujnik położenia rąk na kierownicy (HOD), aby zwiększyć zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy.
Czytaj też:
Coraz bliżej premiery. Flagowy SUV marki Kia – EV9 – na pierwszych teaserach wideoCzytaj też:
Kia zdradza swój plan „podboju świata”. 4 mln aut rocznie i 1,2 mln elektryków
Kia EV9