Droga S1 to element korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Dwa odcinki o łącznej długości 27 km
Jak podaje GDDKiA, budowany fragment drogi S1 będzie miał 26,74 km długości. Projekt składa się z dwóch odcinków realizowanych jako osobne kontrakty. Pierwszy to Oświęcim — Dankowice o długości 15,17 km, drugi – Dankowice — Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) o długości 11,57 km.
Dwa pasy w każdym kierunku, w rezerwie trzeci
W ramach projektu powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni i rezerwą pod trzeci pas. Na planowanym odcinku S1 powstanie pięć węzłów drogowych, tj. Oświęcim, Wola, Brzeszcze, Stara Wieś. Ostatni z węzłów, Bielsko-Biała Hałcnów, znajdzie się na połączeniu dróg S1 i S52 oraz przygotowywanej do realizacji Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Unia dofinansowała budową ponad 2127 km dróg
GDDKiA informuje, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zawarła już 83 umowy na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Łączna wartość inwestycji, dla których zawarto umowy o dofinansowanie, wynosi 90 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to ponad 50 mld zł). W ramach projektów UE objętych dofinansowaniem, dla których podpisane zostały ww. umowy o dofinansowanie, przewidziane jest wykonanie ponad 2127 km dróg krajowych (w tym ok. 158 km autostrad i 1765 km dróg ekspresowych). Podpisana umowa o dofinansowanie dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała oznacza, że ostatni projekt drogowy otrzymał dofinansowanie unijne w ramach POIiŚ.
Czytaj też:
Peugeot e-308 już w Polsce. Znamy ceny i wyposażenieCzytaj też:
Wakacyjny wyjazd bez niespodzianek. Jak sprawdzić utrudnienia na drodze?