„Kto nie smaruje, ten nie jedzie” – powiedzenie to ma wiele znaczeń, my pozostańmy przy wersji dotyczącej natłuszczenia łańcucha środkiem smarnym. Do tej czynności używamy mokrego smaru PTFE w spray'u. To produkt wysokiej jakości na bazie tetrafluoroetylenu, olejów i rozpuszczalników, który smaruje, penetruje oraz chroni łańcuch przed niekorzystnym wpływem czynników atmosferycznych. Został zaprojektowany do długotrwałego smarowania w najcięższych warunkach.
Nie nakładaj smaru na brudny łańcuch
Przed nałożeniem smaru należy oczyścić łańcuch z resztek starego smaru zawierających odrobiny piasku i kurzu. Do tego celu najlepiej nadają się specjalistyczne preparaty do czyszczenia lub używana przez niektórych motocyklistów nafta świetlna. Do czyszczenia łańcucha nie stosuje się benzyn (napędowej i ekstrakcyjnej), ani rozpuszczalników (w tym popularnego WD40). Wszystkie te środki mogą zniszczyć gumowe o-ringi znajdujące się w łańcuchu i w konsekwencji skrócić jego żywotność.
Smarujemy na zimno, czy na gorąco?
Wielu producentów smarów zaleca smarowanie rozgrzanego łańcucha bezpośrednio po jeździe, ale uważamy, że stosowanie smaru w spray'u na rozgrzane ogniwa powoduje szybkie odparowanie rozpuszczalnika i utratę właściwości penetrujących środka smarnego. Dlatego zalecamy nanoszenie smaru PTFE na zimno.
Smaruj równo i z umiarem
Przed natryskiem smaru umieśćmy motocykl na stopce centralnej lub na specjalistycznym podnośniku mocowanym do wahacza. Jeśli nie mamy żadnego z ww. elementów pozostaje nam wykonanie tej czynności z pomocą innej osoby, ew. przetaczanie motocykla po nasmarowaniu dostępnego odcinka łańcucha. Smar natryskujemy na wewnętrzną stronę łańcucha na dolnym odcinku pod wahaczem. Warto zaznaczyć sobie miejsce rozpoczęcia smarowania. Nakładajmy smar z umiarem, a gdy przesadzimy z ilością, nadmiar wytrzyjmy czystą szmatką. Nie przejmujmy się, jeżeli zdejmiemy go zbyt dużo. Najważniejsze by pozostał na rolkach, a jego właściwości penetrujące sprawią, że dotrze do miejsc, których nasze oko nie dostrzeże.
Zadbaj o właściwy luz
Właściwy naciągnięcie łańcucha w motocyklu jest kluczowym elementem utrzymania odpowiedniej wydajności i bezpieczeństwa podczas jazdy. Niewłaściwie naciągnięty łańcuch może doprowadzić do przyspieszonego jego zużycia oraz pozostałych elementów układu napędowego (kół zębatych, a nawet łożysk). Dlatego regularna kontrola naciągu łańcucha jest niezwykle ważna.
Przedstawimy kroki, które należy wykonać, by poprawnie naciągnąć łańcuch w motocyklu:
- Przed przystąpieniem do naciągania łańcucha, upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia, takie jak: klucz do odkręcenia koła i śrub naciągowych, miarkę, śrubokręt;
- Sprawdź w instrukcji obsługi dane regulacyjne (wartość luzu). Często znaleźć je można na naklejce znajdującej się na tylnym wahaczu. Luz między stanem spoczynku a maksymalnym jego odchyleniem w kierunku wahacza powinien wynosić ok. 25-35 mm;
- Pomiar luzu naciągu łańcucha wykonujemy przy pomocy miarki lub linijki w połowie długości łańcucha pomiędzy zębatkami. Dla pewności pomiar powtórzmy po wykonaniu połowy obrotu koła;
- Przed regulacją łańcucha należy znaleźć punkty odniesienia. Mogą znajdować się na w postaci kolorowej kropki, jako oznaczenie literowe lub nacięcia. Punkty są przydatne przy naciąganiu łańcucha, ponieważ umożliwiają dokładne ustawienie luzu i pozwalają symetrycznie ustawić koło;
- Przed naciągnięciem łańcucha, należy odkręcić nakrętki mocujące tylne koło. Następnie lekko odkręć nakrętki kontrujące na śrubach mechanizmów regulacji, które znajdują się po obu stronach wahacza. Przy ich wykorzystaniu, zwiększamy lub zmniejszamy napięcia łańcucha, aż do ustawienia prawidłowej wartości luzu (najczęściej 25-35 mm). Pamiętajmy, aby śrubami naciągowymi wykonywać niewielkie korekty i co pewien czas sprawdzać, czy mechanizmy regulujące są ustawione równo, tzn. po obydwu stronach koła pozycja na znacznikach jest taka sama;
- Po uzyskaniu prawidłowego naciągu i dokręceniu nakrętek koła tylnego należy ponownie skontrolować wartość luz łańcucha w ten sam sposób, jak przed przystąpieniem do regulacji.
Skontroluj stan kół zębatych
Przy okazji konserwacji i naciągu łańcucha warto sprawdź stan kół zębatych. Upewnijmy się, czy nie mają nadmiernego zużycia ani uszkodzeń. Jeśli zauważymy jakiekolwiek nieprawidłowości, takie jak nierówne i ostro zakończone zęby, konieczna będzie wymiana całego zestawu napędowego (łańcucha i dwóch zębatek). Po wykonaniu konserwacji i naciągu łańcucha będziemy mogli cieszyć się bezpieczną i przyjemną jazdą motocyklem.
Czytaj też:
Weekend na motocyklu. Pojechaliśmy malowniczą trasą na MazuryCzytaj też:
Prawo jazdy na motocykl to za mało. Trzeba jeszcze umieć nim jeździć