Z okazji swojej 110 rocznicy Aston Martin prezentuje model Valour: limitowaną wersję specjalną z silnikiem V12 i manualną skrzynią biegów. Stworzoną, by uhonorować długą tradycję tworzenia samochodów sportowych z silnikiem z przodu i usatysfakcjonować purystów, którzy pragną intensywnych wrażeń z jazdy.
V12 z podwójnym doładowaniem
Jak pisze Aston Martin, Velour został stworzony dla kierowców lubiących prawdziwie angażujące wrażenia z jazdy. To jedyny samochód sportowy z silnikiem V12 umieszczonym z przodu, który jest dostępny z manualną skrzynią biegów. Trzeba przyznać, że takie purystyczne podejście w obecnych czasach jest wyjątkowe. Według Astona Martina stanowi hołd dla złotej ery motoryzacji.
Velour został zbudowany przy użyciu najnowszych technologii, metod i materiałów. Jako taki jest połączeniem podstawowych cech, które zdefiniowały najlepsze modele Astona Martina z silnikiem umieszczonym z przodu.
Historyczne inspiracje
Model został zainspirowany oryginalnym V8 Vantage i RHAM/1 "Muncher" znanym z wyścigu Le Mans z 1980 roku. Inspirowały go też maszyny takie jak podwójnie doładowany V600 Vantage z lat 90-tych, który przez pewien czas był najpotężniejszym samochodem produkcyjnym na świecie. Design i wykonanie nawiązują do wyjątkowego supersamochodu One-77, a jego skoncentrowany na kierowcy charakter łączy model z Victorem, supersamochodem zrobionym w jednym jedynym egzemplarzu w 2020 roku.
715 KM mocy
Dzięki temu, że powstanie zaledwie 110 egzemplarzy na całym świecie, Valour będzie jednym z najbardziej kolekcjonerskich Aston Martinów. Specyfikacja końca epoki – która po raz pierwszy łączy 5,2-litrowe V12 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 715 KM i 753 Nm momentu obrotowego z dedykowaną sześciobiegową manualną skrzynią biegów – gwarantuje według producenta naprawdę wciągające wrażenia i zapewnia modelowi Valour miejsce w panteonie samochodów stworzonych z myślą o kierowcach.
Szpera i tryby jazdy
Valour ma mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (szperę), który zwiększa poczucie bezpośredniego, „analogowego” połączenia między samochodem a kierowcą. W razie potrzeby dodatkowym wsparciem służą elektroniczne systemy kontroli trakcji. Trzy tryby jazdy – Sport, Sport+ i Track – zostały dostrojone, aby zapewnić bardzo precyzyjne sterowanie reakcją przepustnicy, zarządzanie momentem obrotowym, a nawet charakterem „ścieżki dźwiękowej” silnika.
Specjalne zawieszenie
Valour otrzymał specjalnie zaprojektowane zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami, sprężynami i stabilizatorami poprzecznymi. Geometria kół ma dedykowane ustawienia pochylenia, kąta obrotu i zbieżności. Te cechy zapewniają, że Valour ma wyraźne i jasno określone właściwości jezdne i charakter prowadzenia. Po pierwsze i przede wszystkim jest to samochód drogowy. Oznacza to osiągnięcie sportowej sztywności i precyzji prowadzenia oraz odporności na przechyły.
Usztywnione nadwozie
Struktura nadwozia stworzona specjalnie dla tego modelu dodatkowo wzmacnia jego możliwości jezdne. Mowa tu o przednich i tylnych panelach usztywniających, rozpórce kielichów z tyłu, a nawet usztywnieniu zbiornika paliwa. Elementy te maksymalizują zarówno sztywność skrętną, jak i boczną, zapewniającą precyzyjną kontrolę nad zachowaniem nadwozia. Ponadto nowy układ kierowniczy eliminuje niepożądane niedoskonałości sterowania, zapewniając jednocześnie kierowcy bardzo bezpośrednie przełożenie ruchów kierownicy na kierunek jazdy.
Hamulce
Standardowo montowane karbonowo-ceramiczne hamulce w modelu Valour mają dużą siłę hamowania dzięki przednim tarczom o wymiarach 410 mm x 38 mm i 6-tłoczkowym zaciskom. Z tyłu tarcze o wymiarach 360 mm x 32 mm są sparowane z 4-tłoczkowymi zaciskami. Oferując zwiększoną skuteczność hamowania i redukcję masy nieresorowanej aż o 23 kg w porównaniu do hamulców stalowych, tarcze CCB zostały zaprojektowane tak, aby były odporne na fading w temperaturach do 800 stopni, umożliwiając kierowcy wykorzystanie pełnego potencjału osiągów Valoura.
Felgi i opony
Dopełnieniem pakietu wyposażenia jest zestaw 21-calowych lekkich kutych felg z wzorem "honeycomb" (plastra miodu), które są wyposażone w najnowsze opony Michelin Pilot Sport S 5 – 275/35 R21 z przodu i 325/30 R21 z tyłu.
Produkcja i sprzedaż
Produkcja modelu Valour rozpocznie się w siedzibie Astona Martina w Gaydon w III kwartale 2023 roku, a pierwsze dostawy zaplanowano na IV kwartał 2023 roku. Valour ma szansę stać się jednym z najbardziej pożądanych samochodów w kanonie pojazdów sportowych Astona Martina z silnikiem z przodu. Już teraz wiadomo, że stanie się jednocześnie cennym egzemplarzem kolekcjonerskim.
Czytaj też:
Samochód marzeń w nowej odsłonie. Oto Aston Martin DB12Czytaj też:
Aston Martin łączy siły z Lucidem. Powstaną supersamochody na prądCzytaj też:
Max Vestappen nie gryzł się w język. Znów błyszczał, ale miał wątpliwości
Aston Martin Valour