Nie widać go na drodze, a jest niezwykle niebezpieczny. Co to jest czarny lód?

Nie widać go na drodze, a jest niezwykle niebezpieczny. Co to jest czarny lód?

Jazda zimą
Jazda zimą Źródło: SJR
Gdy nawierzchnia jest zaśnieżona lub oblodzona, odruchowo ściągamy nogę z gazu. Ale zimą na drodze może pojawić się jeszcze inne niebezpieczne zjawisko pogodowe. Podpowiadamy, czym jest czarny lód i w jakich miejscach możemy się spodziewać.

Gdy temperatura powietrza w ciągu dnia jest na plusie, a nocą spada poniżej zera, są to sprzyjające warunki do powstawania tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej warstwy zamarzniętej wody pokrywającej jezdnię. Czarny lód jest cienki i przezroczysty, więc ciężko go zauważyć, ale jeśli droga lekko się świeci, a pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni pokryte są lodem, to może to oznaczać, że znajduje się on także na drodze.

Czarny lód jest cienki i przezroczysty, więc ciężko go zauważyć, ale jeśli droga lekko się świeci, a pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni pokryte są lodem, to może to oznaczać, że znajduje się on także na drodze” – doradza Adam Bernard ze Szkoły Jazdy Renault.

Czarny lód – gdzie można się go spodziewać?

Zjawisko czarnego lodu tworzy się szybko i niespodziewanie, gdy wilgotne powietrze, deszcz, mgła lub roztopiony śnieg zamarza na powierzchni jezdni. Dzieje się tak zwykle w nocy albo wcześnie rano, kiedy temperatura powietrza spada poniżej zera, szczególnie podczas okresów dużej wilgotności. Powstała w ten sposób warstwa lodu jest tak cienka, że mogą roztopić ją pierwsze promienie słońca, ale w miejscach zacienionych lub tam, gdzie temperatura szybko się zmienia, czarny lód może utrzymywać się przez dłuższy czas.

Czarny lód – jak go wyczuć?

Sygnałem dla kierowcy o tym, że na drodze znajduje się czarny lód, jest wyraźnie wyczuwalny mniejszy opór na kierownicy. Kierowca mający wyczulone na samochodowe odgłosy ucho powinien usłyszeć mniejszy hałas kół wynikający z ich toczenia się po asfaltowej nawierzchni.

„Gdy kierowca wie lub podejrzewa, że nawierzchnia jest śliska, nie powinien wtedy gwałtownie hamować lub skręcać kierownicą. Najlepiej w takiej sytuacji płynnie zredukować prędkość”– radzi Adam z SJR.

Czarny lód – jak reagować?

Prowadzenie samochodu po oblodzonej nawierzchni wymaga od kierowcy skupienia oraz ostrożności. Przede wszystkim trzeba zachować bezpieczną odległość od auta poprzedzającego. Kierowca powinien także unikać gwałtownych ruchów kierownicą, delikatnie przyspieszać i hamować. Oprócz przestrzegania dozwolonej prędkości, utrzymywania odpowiedniego stanu technicznego pojazdu, zaopatrzenia auta w odpowiednie zimowe opony, może również przećwiczyć w bezpiecznych warunkach sytuację poślizgu. Wizyta w szkole doskonalenia techniki jazdy jest idealnym miejscem, gdzie kierowca dowie się jak reagować podczas trudnych sytuacji na drodze, a także w bezpiecznym miejscu będzie mógł przećwiczyć technikę jazdy.

Czytaj też:
Duża prędkość i głęboka kałuża. Jak w takich warunkach nie stracić kontroli nad autem?
Czytaj też:
Czy lepsze opony powinno się zakładać na przód czy tył? Odpowiedź cię zaskoczy

Opracował:
Źródło: Janusz Borkowski, Szkoła Jazdy Renault