Duża prędkość i głęboka kałuża. Jak w takich warunkach nie stracić kontroli nad autem?

Duża prędkość i głęboka kałuża. Jak w takich warunkach nie stracić kontroli nad autem?

Zjawisko aquaplaningu
Zjawisko aquaplaningu Źródło:Michelin
Okres letni to nie tylko czas wysokich temperatur i mocnego słońca. To także okres intensywnych opadów deszczu i burz. Eksperci z firmy oponiarskiej wyjaśniają, czym jest zjawisko aquaplaningu i jak sobie z nim radzić?

Jazda w deszczu oznacza gorszą widoczność, ale i gorszą przyczepność kół do nawierzchni. Wjechanie autem w kałużę z dużą prędkością może wiązać się z ryzykiem poślizgu. Przekonał się o tym niedawno kierowca kierowca Skody, który na drodze ekspresowej nie dostosował prędkości do warunków panujących na drodze. Do groźnej sytuacji doszło 23 czerwca tego roku, a film ze zdarzenia opublikował na YouTube kanał „Stop Cham”.

Czym jest aquaplaning?

Aquaplaning to zjawisko polegające na oddzieleniu powierzchni opony od drogi powstające z powodu obecności warstwy wody na drodze. Jak tłumaczą eksperci z Michelina, dochodzi do niego stopniowo przy zwiększaniu prędkości jazdy podczas silnych opadów deszczu lub po zwiększeniu ilości wody na drodze. Podczas przejeżdżania przez kałużę możemy odczuwać obciążenie działające na koło. Powstająca siła powoduje asymetrię, jednak styk opon z powierzchnią drogi utrzymuje się przynajmniej częściowo.

Jak unikać aquaplaningu?

Specjaliści z firmy oponiarskiej podpowiadają jakie czynności należy wykonać, by uniknąć wystąpienia zjawisku aquaplaningu:

  1. Sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach. Zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach co najmniej raz na miesiąc. Dostosowanie poziomu ciśnienia do zaleceń producenta obniża ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, w szczególności na mokrym.
  2. Dostosuj prędkość do warunków na drodze. Silne opady deszczu ograniczają widoczność i zwiększają drogę hamowania, dlatego obniżenie prędkości jest zawsze bezpiecznym rozwiązaniem. Niższa prędkość zmniejsza też ryzyko utraty przyczepności przez wszystkie cztery opony.
  3. Wyłącz tempomat. Jeśli funkcja tempomatu jest włączona, wyłącz ją, aby przejąć pełną kontrolę nad pojazdem.
  4. Pilne obserwuj drogę. Patrzenie w dal umożliwia przewidywanie obecności dużych kałuż na bokach drogi, które mogą powodować aquaplaning.

Co robić, gdy dojdzie do aquaplaningu?

Eksperci z Michelina radzą, by nie panikować. Duża kałuża przed samochodem może robić wrażenie, ale przede wszystkim należy unikać gwałtownej reakcji, na przykład poprzez nagłą zmianę kierunku jazdy lub gwałtowne zdjęcie nogi z gazu. Gdy już wjedziemy w głęboką kałużę nie należy kręcić kierownicą – najlepiej trzymać ją prosto. Należy pozwolić pojazdowi przejechać przez wodę, a następnie zwalniać do momentu odzyskania przyczepności.

Co zrobić, jeśli wpadniemy w poślizg?

Reakcja kierowcy powinna być uzależniona od rodzaju napędu, w jaki wyposażony jest pojazd, którym się poruszamy. Większość obecnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. W ich przypadku należy zacząć od zwalniania i w razie potrzeby wykonania skrętu kół kierunku przeciwnym do poślizgu. Po wystąpieniu poślizgu w autach z napędem na tylne koła warto przyspieszyć i w razie potrzeby skręcić w kierunku przeciwnym do poślizgu. Rada dla kierowców z napędem na cztery koła jest inna. W tym przypadku należy kierować pojazd w stronę poślizgu. Po odzyskaniu przyczepności skręcić w odwrotnym kierunku.

Aquaplaning a wypadki drogowe

Jak wskazują statystyki aquaplaning, powodujący całkowitą utratę kontroli nad pojazdem, dotyczy jedynie 1 proc. przypadków na drogach i tylko 0,1 proc. wypadków. Dzieje się tak, gdy wszystkie cztery opony rzadko kiedy tracą całkowicie i równocześnie kontakt z drogą. To występujące zjawisko, ponieważ w większości przypadków tylko część opony traci kontakt z powierzchnią drogi.

Czytaj też:
Mocne słońce wrogiem auta. Jak dbać o samochód podczas upałów?
Czytaj też:
Wypadek ze zwierzęciem. Jak się zachować i kto zapłaci za naprawę?

Źródło: Michelin