O podsumowaniu roku w Hyundai Motor Poland obszernie pisze Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Koreański importer odnotuje rekordowy wynik sprzedaży aut na poziomie 27 tysięcy egzemplarzy już w tym roku. Z kolei nadchodzący 2024 rok ma się zakończyć jeszcze lepszym rezultatem.
Jak czytamy, marka zmierza do osiągnięcia rekordowego poziomu rocznej sprzedaży na poziomie 27 000 rejestracji w tym roku. Prezes Hyundai Motor Poland – Sun Yong Hwang – powiedział, że kolejny rok ma szanse zakończyć się jeszcze lepszym wynikiem, a sprzedaż samochodów elektrycznych odnotuje skokowy wzrost osiągając czterocyfrowe wartości.
Tucson i nowości na 2024 rok
Tucson to najpopularniejszy model marki Hyundai w Polsce, którego liczba rejestracji osiągnie w tym roku poziom ponad 10 000 sztuk. W pierwszej połowie przyszłego roku zadebiutuje jego nowa odsłona. Zewnętrzne zmiany stylistyczne obejmą przednie światła, atrapę chłodnicy, zderzaki i listwy boczne. W palecie pojawią się także nowe kolory nadwozia oraz wzory felg. Zmiany we wnętrzu auta są jeszcze większe. Zegary i ekran centralny umieszczono teraz w jednej, poziomej linii. Nowy jest wzór kierownicy i sterowanie wieloma funkcjami. Mimo nowoczesnego wnętrza sterowanie klimatyzacją odbywa się za pomocą pokręteł.
Zmianom ma być także poddany model i30, drugi pod względem popularności model Hyundaia w Polsce i zarazem ważny model flotowy. Odświeżenie obejmie też model Bayon. W drugiej połowie roku planowany jest polski debiut modelu Staria, który jest sprzedawany w Niemczech. To duży van, który zadebiutuje w Polsce ze zelektryfikowanym układem napędowym.
Santa Fe i Ioniq 5 N w pierwszej połowie roku
Santa Fe to flagowy SUV marki, który w pierwszej połowie przyszłego roku doczeka się nowej generacji osadzonej na nowej płycie podłogowej. Samochód ma być dostępny w konfiguracji pięcio-, sześcio- i siedmioosobowej. Do jego napędu posłużą układy hybrydowe: HEV i PHEV. Długość przekraczająca 4,8 m. W jego stylistyce wyraźnie widać inspirację motoryzacją amerykańską.
Jak twierdzą przedstawiciele importera koreańskiej marki, równie gorącą nowością jest elektryczny model Ioniq 5 N. To elektryczny samochód o mocy osiągającej w trybie boost wartość 650 KM. Jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 3,4 s, a prędkość maksymalna to 260 km/h. Hyundai przekonuje, że to dopracowany samochód sportowy pozwalający pokonywać zakręty z imponującą prędkością. Ten samochód jest najmocniejszym modelem sportowej gamy modeli N.
Elektryfikacja, ale wersje spalinowe na razie zostają
Hyundai elektryfikuje swoją ofertę, ale nie poprzestaje wyłącznie na samochodach czysto elektrycznych. Do napędu swoich aut koreański producent stosuje szeroką gamę układów napędowych, z których coraz ważniejszą rolę odgrywają hybrydy. Miękkie hybrydy (48 V) można znaleźć między innymi w takich modelach jak: i30 oraz Tucson.
Bez użycia silnika spalinowego pozwala poruszać się układ hybrydowy HEV, który stosowany jest między innymi w modelu Tucson. W tym roku ta odmiana odpowiadała za jedną czwartą sprzedaży tego auta w Polsce. Co istotne, Hyundai łączy układ HEV z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach pokazując, że hybryda nie musi być powiązana z bezstopniową skrzynią biegów. Kolejnym stopniem zaawansowania technologicznego są hybrydy plug-in, czyli ładowane z gniazdka. Ten układ trafił pod maskę Tucsona, a w bliskiej przyszłości będzie też napędzać nowy model Santa Fe. Warto podkreślić, że Hyundai obecnie nie planuje wycofywać się z silników spalinowych, które pozostaną w ofercie przynajmniej do 2035 roku.
Wodór na przyszłość
Obecnie w sprzedaży Hyundaia znajduje się wodorowy model Nexo drugiej generacji. Globalnie Hyundai w latach 2020-2030 planuje na rozwój tego typu napędów przeznaczyć około 6,7 miliarda euro. Napędy wodorowe są także rozwijane w autobusach – we współpracy z Iveco – oraz w samochodach ciężarowych w ramach projektu XCIENT Fuel Cell.
Hyundai na świecie
Podczas spotkania z mediami importer przekazał też kilka ciekawostek związanych z globalną działalnością marki. Hyundai Group, na który składają się samochody trzech marek, to trzeci największy producent samochodów na świecie. W 2022 roku samych aut marki Hyundai powstało niemal 4 miliony.
Koreański koncern ma własne huty stali, fabryki, statki – tak zwane samochodowce, a nawet firmę inżynieryjno-budowlaną podejmującą się realizacji najtrudniejszych i najbardziej zaawansowanych zadań i konstrukcji. Hyundai wraz ze spółką zależną: Boston Dynamics, jest także obecny na rynku robotów. Koncern rozwija także koncepcję latających taksówek (projekt Supernal) oraz robotaxi. Te ostatnie bazują na elektrycznym modelu Ioniq 5 i produkowane są między innymi w Hyundai Motor Group Innovation Center w Singapurze.