Nowy elektryczny E-Transit Custom to nowa odsłona najlepiej sprzedającego się jednotonowego samochodu dostawczego w Europie. Ford przekonuje, że podnosi efektywność pracy samochodu w firmie dzięki usługom Ford Pro dla pojazdów skomunikowanych – między innymi nowej funkcji ładowania w domu oraz takim innowacjom, jak odchylana kierownica, dodatkowe systemy cyfrowe i nowa wersja nadwozia MultiCab.
Elektryczny układ napędowy nowej generacji oferuje zasięg do 337 km, pojazd objęty jest dwuletnimi okresami międzyprzeglądowymi bez limitu kilometrów, zapewnia ładowność do 1011 kg i dopuszczalną masę holowanej przyczepy 2300 kg.
Na europejski rynek trafia właśnie nowy E-Transit Custom z oferty Ford Pro, który stawia sobie za cel zelektryfikowanie i zwiększenie produktywności sektora jednotonowych samochodów dostawczych, kluczowego dla funkcjonowania małych i średnich firm.
E‑Transit Custom, opracowany od podstaw, łączy technologię pojazdów elektrycznych z cyfrowym środowiskiem i platformą usług Ford Pro. Model ma pomóc firmom w obniżeniu kosztów eksploatacji, zwiększeniu efektywności pracy i ułatwić przejście flot na pojazdy zasilane napędami elektrycznymi.
Ford Pro, wraz z premierą nowego modelu elektrycznego, wprowadza na głównych rynkach europejskich zintegrowane rozwiązanie ładowania domowego dla firm, obejmujące instalację skomunikowanej stacji ładowania, oprogramowanie do zarządzania i serwis.
Elektryczna wersja najlepiej sprzedającego się w Europie jednotonowego modelu dostawczego ma nowe, innowacyjne funkcje, zaprojektowane z myślą o potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw. W kabinie są takie udogodnienia i funkcje, jak przechylana kierownica, czy standardowa łączność 5G.
E-Transit Custom jest produkowany w nowym zakładzie Ford Otosan w Yeniköy w Kocaeli w Turcji. Nowy model dołącza do europejskiej gamy elektrycznych dostawczych vanów Forda Pro, obok większego E-Transita, który w ubiegłym roku wyprzedził swojego najbliższego konkurenta stosunkiem sprzedaży wynoszącym ponad pięć do jednego, stając się liderem segmentu oraz kompaktowego E‑Transita Couriera, który ma zostać wprowadzony na rynek w 2025 roku.
Specjalne oprogramowanie Ford Pro Charging Software pozwala użytkownikom planować ładowanie w godzinach, kiedy mogą korzystać z tańszych taryf nocnych, jeśli dostawca takie oferuje, co znacznie obniża koszty posiadania samochodu. Pokładowa trójfazowa ładowarka E-Transita Customa o mocy 11 kW AC jest w stanie w pełni naładować akumulator w ciągu 7,8 godziny, więc klienci będą mogli doładować samochód w nocy po pracy.
Firmy zatrudniające wielu kierowców, którzy ładują samochody w domach, mogą śledzić zużycie energii w całej swojej flocie za pomocą oprogramowania Ford Pro Telematics i monitorować zwrot kosztów należny każdemu kierowcy dla ustalonej stawki za kWh. Ponadto funkcje obejmują centralne sterowanie zdalnym programowaniem wstępnych ustawień chłodzenia bądź podgrzewania akumulatora i kabiny podczas ładowania pojazdów, dzięki czemu zachowany zostaje pełny zasięg. Do funkcji tych należy także wyświetlanie alertów, jeśli pojazd nie jest ładowany w odpowiednim czasie. Pracownicy mogą również sprawdzać dane dotyczące stanu pojazdu i stanu naładowania za pośrednictwem Ford Pro Telematics Drive – aplikacji towarzyszącej Ford Pro Telematics – lub FordPass, jeśli obsługują tylko jeden pojazd.
Jeśli konieczne jest korzystanie z ładowarek publicznych, E-Transit Custom obsługuje również szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 125 kW, co pozwala na naładowanie akumulatora od 15 do 80 procent w ciągu 41 minut. Nowy profil ładowania pozwala alokować energię szybciej w pierwszej fazie uzupełniania akumulatora, co znacznie przyspiesza proces i okazuje się bardzo praktyczne; w testach laboratoryjnych system zapewnił prawie 38 km zasięgu po zaledwie 5 minutach ładowania. Każdy E‑Transit Custom jest sprzedawany z 12-miesięczną bezpłatną subskrypcją dostępu do publicznego ładowania za pośrednictwem sieci BlueOval Charge Network, która liczy już ponad 600 tys. ładowarek w Europie.
Elektryczny układ napędowy
Każdy E-Transit Custom jest wyposażony w akumulator o pojemności użytkowej 64 kWh, zapewniający zasięg do 327 km. E-Transit Custom to pierwszy w historii pojazd elektryczny, w którym do ogrzewania i chłodzenia kabiny zastosowano technologię pompy ciepła EVI powietrze-woda, montowaną standardowo we wszystkich pojazdach. Nowy system zaprojektowano z myślą o zwiększeniu wydajności energetycznej i wydłużeniu zasięgu jazdy. Hamowanie regeneracyjne oferuje również możliwość kontroli przyspieszania i hamowania za pomocą jednego pedału, co zapewnia bardziej komfortową jazdę w mieście i większą oszczędność.
Silnik napędowy jest montowany bezpośrednio do płyty podłogowej z tyłu pojazdu i jest obrócony o 90 stopni, aby zwiększyć przestrzeń ładunkową oraz zmniejszyć masę i złożoność układu. Klienci mogą wybierać spośród silników o mocy 100 lub 160 kW (135 lub 217 KM), z których każdy wytwarza moment obrotowy 415 Nm. Najmocniejszy silnik o mocy 210 kW jest oferowany wyłącznie w modelu E‑Transit Custom MS‑RT.
Elektryczny układ napędowy E‑Transita Custom zapewnia najwyższą w klasie dopuszczalną masę holowanej przyczepy 2300 kg, co oznacza, że klienci, którzy muszą holować cięższe ładunki w strefach niskoemisyjnych, mogą zastąpić w tej roli pojazdy z silnikiem diesla, czym nie może się pochwalić żaden inny w pełni elektryczny van.
Akumulator zamontowano w podłodze bagażnika nad pasem progowym, eliminując potrzebę stosowania oddzielnych struktur zderzeniowych. Pozostałe elementy podwozia opasują ciasno akumulator, aby uzyskać optymalną oszczędność miejsca i masy.
Ford Pro przewiduje, że E-Transit Custom obniży koszty eksploatacji w porównaniu z analogicznym pojazdem z silnikiem Diesla; w przypadku E-Transita zmniejszenie kosztów obsługi może wynieść nawet 40 procent. Oszczędności w zakresie serwisowania wynikają z dwuletnich okresów międzyprzeglądowych bez limitu przebiegu z ośmioletnim pakietem gwarancyjnym przy ograniczeniu przebiegu do 160 tysięcy kilometrów na wszystkie komponenty elektryczne wysokiego napięcia.
Ma podnieść wydajność pracy
-
Całkowicie nowa architektura zapewnia wyższy poziom efektywności pracy dzięki takim funkcjom jak:
-
Niższe położenie podłogi, nowy zintegrowany stopień boczny ułatwiający wsiadanie i załadunek, otwór bocznych drzwi ładunkowych o parametrach nie mających równych w tej klasie
-
Mniej niż dwa metry wysokości całkowitej, co ułatwia wjazd do niższych hal, garaży i parkingów
-
Niezależne zawieszenie tylne z wahaczami wleczonymi przyczynia się do poprawy precyzji kierowania, sterowności i przyczepności.
Innowacje zaprojektowane z myślą o zwiększeniu efektywności pracy i wygody w kabinie podczas długich zmian obejmują:
-
Opcjonalny pakiet Mobile Office z przechylaną kierownicą,
-
System automatyzacji powtarzalnych działań Delivery Assist 12,
-
Przesunięta do przodu przednia oś skutkuje zwiększeniem przestrzeni i dostępu do kabiny,
-
Poduszka powietrzna pasażera zamontowana w suficie przyczyniła się do lepszego rozplanowania przestrzeni w pasie deski rozdzielczej i wygospodarowania nowego schowka, wystarczająco dużego, aby pomieścić laptopa lub teczkę A4.
Rozwiązania cyfrowe podnoszą satysfakcję kierowcy
Każdy E-Transit Custom jest wyposażony w 13-calowy ekran dotykowy, ustawiony horyzontalnie i nachylony w stronę kierowcy dla ułatwienia pracy, obsługujący system komunikacyjno-rozrywkowy SYNC 4, który korzysta z nowego modemu 5G, aby zapewnić superszybką łączność ze stosem danych Ford Pro. Wbudowany asystent głosowy Alexa, podnosi efektywność pracy, sprawiając, że kierowcy mogą używać prostych poleceń głosowych do wybierania połączeń telefonicznych, a nawet dokonywać zakupów bezpośrednio przez Amazon.com.
Wiele firm wymaga od samochodów specjalistycznego doposażenia, takiego jak agregaty chłodnicze lub dodatkowe oświetlenie. Nowy System Integracji Pojazdu Ford Pro sprawia, że proces ten jest szybszy i prostszy, a w efekcie klient otrzymuje bardziej niezawodny pojazd – idealny dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie mają czasu lub dogłębnej wiedzy, aby zarządzać konwersjami. Sieć około 200 autoryzowanych zakładów, zajmujących się konwersjami modeli Ford Pro w Europie, może dostarczać przebudowy, od gotowych, już oferowanych, po opracowane na zamówienie i w pełni dostosowane do indywidualnych potrzeb, a wszystko to z gwarancją fabrycznego serwisu.
Większy wybór wersji
Najbardziej wszechstronna gama wersji Transita Customa pozwala na wybór E-Transita Customa w dwóch długościach L1 i L2 oraz w różnych wariantach nadwozia:
-
Van – oferuje kubaturę ładunkową do 6,8 m3, ładowność do 1100 kg
-
Van z podwójną kabiną – z trzema miejscami w drugim rzędzie i stałą przegrodą
-
Kombi – z możliwością elastycznego aranżowania przestrzeni ładunkowej i pasażerskiej z maksymalnie ośmioma miejscami dla pasażerów
-
MultiCab – zapewnia dwa siedzenia w drugim rzędzie oraz pełną długość przestrzeni ładunkowej ze stałą przegrodą
Użytkownicy mogą wybierać spośród czterech dostępnych wersji wyposażenia, które odpowiadają ich potrzebom:
-
Trend – łączy w sobie funkcjonalność, udogodnienia niezbędne w ciężkiej codziennej pracy z zaawansowanymi systemami
-
Limited – jest wzbogacona o 16-calowe felgi aluminiowe, detale zewnętrzne w kolorze nadwozia i pełne wykończenie przestrzeni bagażowej
-
Sport – wyróżniają unikatowe pasy na karoserii, 17-calowe felgi aluminiowe i luksusowo wykończona kabina
-
MS-RT – charakteryzuje się stylistyką inspirowaną sportem, z takimi elementami jak spojlery, progi, dyfuzor i 19-calowe felgi aluminiowe.
Pierwsze egzemplarze modelu E-Transit Custom trafią do dealerów na wybranych rynkach jeszcze tego lata, a później, w 2025 roku, na wszystkie rynki w UE.
Czytaj też:
Ford Raptor powalczy o zwycięstwo w Dakarze 2025. W składzie dwie wielkie gwiazdyCzytaj też:
Wynajem długoterminowy w salonach i bez wpłaty wstępnej. Nowa oferta Forda
Ford E-Transit Custom