Producenci pojazdów samochodowych, przyczep i naczep sprzedali towary o wartości przekraczającej 60 mld złotych od stycznia do marca 2024 roku. – W pierwszych trzech miesiącach tego roku produkcja sprzedana wyniosła 60,23 mld złotych, najwięcej dla tego okresu roku w historii sektora motoryzacyjnego w Polsce – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. – Wzrost rok do roku wyniósł 3,4 proc. a więc znacząco mniej niż w tym samych kwartałach zarówno 2023, jak i 2022 roku – dodaje ekspert.
W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) także utrzymana została tendencja wzrostowa (choć nie u wszystkich producentów). Łącznie produkcja sprzedana w tej grupie wzrosła rok do roku o 9,1 proc. do 58,1 mld złotych (I kwartał 2023: 57,3 mld złotych). Największy wzrost procentowy, o 18,0 proc. (25,2 mld złotych) nastąpił w grupie producentów pojazdów i silników. Także w najważniejszej grupie, producentów części i akcesoriów zanotowano wynik wyższy niż rok wcześniej (31,1 mld złotych, +4,6 proc.). Natomiast u producentów nadwozi, oraz przyczep i naczep wartość produkcji sprzedanej spadła o 14,2 proc. do 1,7 mld złotych.
Zatrudnienie w motoryzacji
Po I kwartale 2024 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób wzrosła do 203,4 tysiąca, o 3 tysiące więcej niż rok wcześniej (+1,5 proc.) a jednocześnie o 1,4 tys. więcej niż na koniec 2023 roku.
Eksport branży
Wyniki eksportu branży odzwierciedlają spadek popytu, szczególnie w segmencie związanym z produkcją aut elektrycznych. W I kwartale 2024 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 12,4 mld euro wobec 12,9 mld euro w analogicznym okresie zeszłego roku. Spadek wyniósł 3,84 proc. – Sytuacja na początku tego roku była zmienna – podkreśla Rafał Orłowski. – W styczniu eksport był na niewielkim minusie (-1,3 proc.), aby w lutym wzrosnąć (+1,5 proc.) a następnie znacząco spaść na koniec kwartału (-10.5 proc.) – dodaje.
Części i akcesoria
Najważniejszą grupą eksportową pozostają części i akcesoria. W I kwartale 2024 roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty o wartości 4,63 mld euro. To nowy rekord dla tego okresu roku. W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił wzrost o 5,03 proc. Na części i akcesoria przypadło 34,17 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do I kwartału 2023 roku udział części wzrósł o 0,09 punktu procentowego.
Skomplikowana sytuacja
Wyniki I kwartału 2024 roku pokazują, jak złożona staje się w tym roku sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Produkcja sprzedana wzrosła o 3,4 proc. a więc znacząco mniej niż w poprzednich latach. Także w zatrudnieniu utrzymano trend wzrostowy, ale było to możliwe wyłącznie dzięki producentom części i komponentów. W pozostałych grupach (producenci pojazdów i silników oraz producenci nadwozi, przyczep i naczep) nastąpiły statystycznie nieznaczne, ale redukcje miejsc pracy.
Natomiast na eksport przemysłu motoryzacyjnego negatywnie wpływa znaczący spadek popytu na auta elektryczne na rynkach unijnych. Wartość eksportu produkowanych w Polsce baterii litowo-jonowych spadła o ponad połowę w stosunku do zeszłego roku.
Zdaniem ekspertów AutomotiveSuppliers.pl, wszystko wskazuje na to, że trwająca od kilku lat dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju dobiega właśnie końca. Spadki popytu, opóźnienia w uruchamianiu nowych projektów, spowolnienie rozwoju elektromobilności oraz rosnące koszty działalności powodują, że przez cały kontynent przetacza się fala procesów restrukturyzacyjnych, co doprowadza do zamykania zakładów lub redukcji aktualnego zatrudnienia.
Czytaj też:
Giganci zbudują sieć ładowania elektrycznych TIR-ów. Konkurencja mile widzianaCzytaj też:
Rola sztucznej inteligencji w motoryzacji. Już jest ogromna, a będzie jeszcze większa