Pagani Utopia Roadster. Dzieło sztuki na kołach za ponad 3 mln euro

Pagani Utopia Roadster. Dzieło sztuki na kołach za ponad 3 mln euro

Pagani Utopi Roadster
Pagani Utopi Roadster Źródło: Pagani
To wątpliwe, żeby ten samochód kiedykolwiek trafił na polskie drogi. Chociaż kto wie, w Polsce przybywa kolekcjonerów aut po kilka milionów euro za sztukę. A takim właśnie jest otwarta wersja Utopii Pagani.

Utopia wygląda jeszcze lepiej bez dachu. Zamknięta Utopia od Pagani to dzieło sztuki, z silnikiem V12, z podwójnym turbo, manualną skrzynią biegów i niesamowitym wnętrzem. Jedyną rzeczą, która mogła poprawić wrażenia z patrzenia na Utopię, był zdejmowany dach. No i właśnie nadeszła świetna wiadomość – jest nowe Pagani Utopia Roadster. I faktyczne jest piękne.

Wykończona z zewnątrz barwionym na odcień papryczki habanero włóknem węglowym – kolorem inspirowanym barwą Dubaj Red – Utopia Roadster wygląda jeszcze lepiej bez dachu. Ma wszystkie te same elementy, co coupé: podwójne zaokrąglone reflektory, kratkę osłony chłodnicy, okrągłe tylne światła i oczywiście napęd na cztery koła. Zatrzymuje nawet unikalne drzwi coupé, jak w super samochodach otwierane do góry.

Niesamowita moc

Pagani Utopi Roadster

Roadster jeździć będzie na szerokich 21-calowych przednich i 22-calowych tylnych kołach obutych w opony Pirelli P Zero Corsa. Są to zupełnie nowe opony, które będą komunikować się z samochodem. Potrafią odczytywać takie rzeczy, jak zaangażowanie ABS-u, kontrolę poślizgu i kontrolę trakcji, aby pomóc zmaksymalizować wydajność.

Pagani Utopi Roadster

A wydajności jest całe mnóstwo do zmaksymalizowania. Utopia Roadster ma ten sam silnik V12 z podwójnym turbodoładowaniem, co coupé. Jednostka Mercedesa-AMG produkuje 852 konie mechaniczne, ma też mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu na tylnej osi (szperę). Utopia Roadster ma ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną do 347 km/h, nieco mniejszą niż 352 km/h w przypadku coupé.

Pełny manual albo półautomat

Pagani Utopi Roadster

Kupujący będą mogli wybrać: siedmiobiegową manualną skrzynię biegów lub siedmiobiegową zautomatyzowaną manualną skrzynię z łopatkami przy kierownicy. Ta druga skrzynia biegów obiecuje „zmiany błyskawiczne”, wedle zapewnień Pagani.

Nawet przy zdejmowanym hardtopie Utopia Roadster waży dokładnie taki sam co coupé – nieprawdopodobne 1280 kilogramów bez kierowcy. Pagani uważa, że sportowy samochód powinien być przede wszystkim lekki. Udało się to osiągnąć za pomocą karbonowego monokoku. Firma wykorzystała również ponad 40 materiałów kompozytowych w konstrukcji Utopii, aby pomóc w utrzymaniu wagi.

Karbonowe wnętrze i cena

Pagani Utopi Roadster

Wnętrze jest nie mniej spektakularne. Dominują włókno węglowe, skóra i aluminiowe wstawki, które pokrywają prawie każdy centymetr. Charakterystyczne jest połączenie przekładni z tunelem środkowym, a sama skrzynia biegów ma wypolerowaną wkładkę z włókna węglowego.

Podobnie jak w przypadku coupé, Utopia Roadster będzie rzadkim autem. Pagani planuje zaoferować 130 pojazdów na całym świecie z ceną na poziomie 3,1 mln euro za egzemplarz. Pierwsza Utopia Roadster zadebiutuje na pokazie w Monterey w Kalifornii jeszcze w sierpniu 2024 roku.

Czytaj też:
Sensacyjna współpraca: polski dealer i włoski konstruktor będą tworzyć ultraluksusowe auta
Czytaj też:
Katowice mają salon Bugatti. Tej marki dotąd w Polsce nie było

Galeria:
Pagani Utopi Roadster
Opracował:
Źródło: Pagani