Najnowsze dane przynosi kolejna edycja „Barometru AAA Auto”. Dowiadujemy się z niego, że mniej jest samochodów na rynku wtórnym oraz tego, jakie są tego przyczyny. Różnica nie jest może duża, bo liczba oferowanych używanych samochodów spadła z 251 803 sztuk w czerwcu do 248 950 w lipcu 2024 roku, a więcej niewiele. Niemniej niepokoi trend spadkowy, po miesiącach wzrostów.
Rynkowa równowaga
Jak informuje AAA Auto, mediana cen w lipcu 2024 roku wyniosła 31 400 zł. W pierwszym miesiącu wakacji 2024 roku w ofercie używek była niemal idealna równowaga. Prawie 45 proc. rynku miały auta benzynowe, a 45,9 proc. samochody wysokoprężne. Na kolejnych miejscach rankingu uplasowały się auta zasilane LPG – w ofercie stanowiły 4,4 proc., hybrydowe – 3,5 proc. i elektryczne – 1 proc.
– Liczba ofert samochodów używanych maleje, mimo rosnącego od kilku miesięcy importu aut do Polski. Wpływ na taki stan mają mniejsza podaż, która tradycyjnie jest pochodną okresu wakacyjnego, ale także zwiększająca się liczba kupujących, którzy decydują się na zakup aut używanych zamiast aut nowych ze względu na ich wysokie ceny. Natomiast, dobrą wiadomością jest utrzymujący się trend zmniejszających się median przebiegu oraz wieku oferowanych aut – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto.
Statystyki lipca
Podsumowując:
-
Mediana cen używanych aut w lipcu 2024 roku – 31 400 zł
-
Mediana przebiegu w lipcu 2024 roku – 165 tys. km
-
Mediana wieku samochodów w lipcu 2024 roku – 10 lat
Top 10 modeli używek oferowanych na polskim rynku wtórnym:
-
Opel Astra – 6375
-
Audi A4 – 5299
-
BMW serii 3 – 5265
-
Volkswagen Golf – 4841
-
Volkswagen Passat – 4440
-
BMW serii 5 – 4331
-
Skoda Octavia – 4089
-
Ford Focus – 4021
-
Audi A6 – 3811
-
Opel Insignia – 3109.
Czytaj też:
Wiemy, ilu Polaków marzy o zmianie auta. Są nowe badaniaCzytaj też:
Rząd zmienia zdanie. Dopłaty do używanych elektryków pod znakiem zapytania