Nowe znaki na polskich drogach. Są jednakowe i bardziej czytelne

Nowe znaki na polskich drogach. Są jednakowe i bardziej czytelne

Nowe oznakowanie na polskich drogach szybkiego ruchu
Nowe oznakowanie na polskich drogach szybkiego ruchu Źródło: GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu. Znaki mają być jednolite, intuicyjne i czytelne.

Oznakowanie, na razie eksperymentalne, zostało już wdrożone na 46 odcinkach nowych dróg. Do 2025 r. nowe znaki zostaną zainstalowane na kolejnych 34 odcinkach będących teraz w realizacji. Do końca marca 2020 roku GDDKiA planuje ogłosić postępowanie przetargowe na wykonanie analizy i badania wśród kierowców, dotyczącego intuicyjności i ujednolicenia oznakowania dróg szybkiego ruchu.

Nowe oznakowanie na polskich drogach szybkiego ruchu

Po co nowe znaki? Ujednolicone i bardziej intuicyjne oznakowanie ma wpłynąć na podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników dróg. Na razie nowe znaki są wprowadzone eksperymentalnie. Posiadają m.in. numery węzłów oraz ich nazwy. To ułatwia zapamiętywanie określonych zjazdów, szczególnie dla zagranicznych kierowców. Właściwy wybór pasa (np. do skrętu) wskazują strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są jednakowej wielkości, a umieszczone strzałki są odniesieniem do określonych pasów ruchu.

Wraz z nowymi znakami ujednolicone zostaną też zasady korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Schematy działań mają pomóc w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych.

Czytaj też:
Nowy bat na kierowców. Policja kupiła drony za 5,6 mln zł

Opracował:
Źródło: GDDKiA