Pierwszy etap budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej ukończony

Pierwszy etap budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej ukończony

Przyszła Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej powstanie w 2029 roku
Przyszła Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej powstanie w 2029 roku Źródło: GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała studium korytarzowe dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. To pierwszy, jeden z trudniejszych, etap powstania tej drogi.

Zgodnie z cyklem przygotowania inwestycji drogowej to dopiero początek i do ustalenia ostatecznego przebiegu drogi jeszcze wiele pracy – zastrzega GDDKiA. Jednak studium korytarzowe zostało wykonane. Teraz dyrekcja czeka na finansowanie i – zgodnie z obietnicą – rusza do kolejnej fazy przygotowania OAW.

Studium korytarzowe dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Warianty drogi wytyczone na mapach opublikowanych w serwisie internetowym spółki CPK, to jedynie osie korytarzy wskazanych podczas opracowania studium korytarzowego. Korytarze dla danego wariantu mają po 5 km szerokości, a zatem od pokazanego na mapach przebiegu trzeba po każdej ze stron dodać jeszcze pas ok. 2,5 km. Docelowo pod przyszłą budowę drogi na odcinku szlakowym potrzebny będzie pas o szerokości ok. 100 m. Nieco więcej w miejscach węzłów i MOP.

GDDKiA przypomina, że obecna faza jest etapem początkowym, a wskazane przebiegi są jedynie wstępnie wytypowanymi korytarzami. Nie przesądzają one w żaden sposób o przebiegu przyszłej drogi przez konkretne nieruchomości. Dopiero po kolejnych pracach analitycznych dyrekcja będzie w stanie dyskutować o konkretnych przebiegach.

Kolejnym etapem, jeszcze przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, będzie informowanie i skonsultowanie ze społeczeństwem wariantów przebiegu tras. To właśnie na tym etapie GDDKiA zaproponuje kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej drogi i przeprowadzi bezpośrednie spotkania informacyjne, a możliwe przebiegi będą konsultowane również z władzami samorządowymi.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2019 r. rząd przyjął nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, gdzie dodano m.in. nowy przebieg sieci autostrad i dróg ekspresowych w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym m.in. nowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Obwodnica ta będzie składać się z drogi ekspresowej S50 na północy i autostrady A50 na południu od Warszawy.

GDDKiA podaje również kalendarium prac:


  • 2020 r. - pozyskanie finansowania na prace przygotowawcze, zatwierdzenie programu inwestycji
  • 2020-2024 r. - wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego
  • 2023 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wskazanie wariantu do realizacji)
  • 2024-2028 r. - badania archeologiczne
  • 2025 r. - przetarg na projekt i roboty budowlane
  • 2026-2029 r. - projektowanie i roboty budowlane

Czytaj też:
GDDKiA prowadzi 29 przetargów na budowę ok. 360 km dróg