Prezent na urodziny. Ekstremalna Alfa Romeo Giulia GTA

Prezent na urodziny. Ekstremalna Alfa Romeo Giulia GTA

Alfa Romeo Giulia GTA
Alfa Romeo Giulia GTA Źródło:FCA
Włosi potrafią w samochody, co udowadniają właśnie kolejny raz. Zobaczcie urodzinową Alfę Romeo Giulię GTA. Auto zapiera dech.

Alfa Romeo Giulia GTA
24 czerwca Alfa Romeo skończy 110 lat. To z tej okazji powstał samochód jedyny w swoim rodzaju – Giulia GTA. Symbolizuje on powrót do korzeni i stanowi hołd dla jednego z najbardziej charakterystycznych samochodów Alfy Romeo: również Giulii GTA. Skrót GTA oznacza „Gran Turismo Alleggerita” i powstał w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA, specjalną wersją pochodzącą od wersji Sprint GT, zaprojektowaną jako samochód sportowy i zaprezentowaną podczas targów motoryzacyjnych w Amsterdamie. Nadwozie Giulii Sprint GT zostało zastąpione identycznym aluminiowym nadwoziem, o łącznej masie 745 kg, w porównaniu do 950 kg wersji cywilnej. Druga modyfikacja dotyczyła silnika z dwoma wałkami o pojemności 1570 cm3, który w wersji cywilnej, z podwójnym zapłonem, osiągał imponującą moc 115 KM. Technicy z Autodelty, oficjalnego zespołu wyścigowego Alfy Romeo, wybrali go jako wzorcowy silnik w kategorii „Turismo” i pracowali nad nim aż do osiągnięcia maksymalnej mocy 170 KM.

Alfa Romeo Giulia GTA
Legendarne dziś auto osiągnęło sukces w zawodach: za jego kierownicą zwyciężano w trzech kolejnych „Challenge Europeo Marche”, dziesiątkach krajowych mistrzostw i setkach pojedynczych wyścigów na całym świecie. Giulia Sprint GTA polepszyła również wizerunek całej gamy Alfy Romeo, a skrót GTA stał się tak popularny, że publiczność wkrótce zaczęła kojarzyć go ze wszystkimi sportowymi samochodami Alfa Romeo. Jaka jest nowa, odwołująca się do imponującego dziedzictwa Giulia GTA? Inżynierowie Alfy Romeo popracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy, tak jak robili to ich poprzednicy z Giulią GTA z 1965 roku. Aktywna aerodynamika została specjalnie zaprojektowana w celu zwiększenia siły docisku. Rozwiązania te zawierają wiedzę techniczną, która pochodzi bezpośrednio z Formuły 1, dzięki ścisłej współpracy z Sauber Engineering i zastosowaniu Sauber Aerokit.

Alfa Romeo Giulia GTA
Tę samą funkcję pełnią spoilery progowe, specjalny spojler tylny i aerodynamiczny wysuwany spoiler przedni (aerosplitter). Nowy jest także centralny układ wydechowy Akrapovič wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego oraz 20-calowe felgi aluminiowe ze śrubą centralną (jak w F1). Zwiększono o 50 mm rozstaw kół przednich i tylnych oraz opracowano nowy zestaw sprężyn, amortyzatorów i tulei do układu zawieszenia. W ekstremalnej wersji GTAm przód został dodatkowo podkreślony, dzięki zastosowaniu powiększonego aerodynamicznego spoilera przedniego i tylnego skrzydła wykonanego z włókna węglowego. Auto napędza silnik 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium. Ma 510 KM, a w Giulii GTA 540 KM. Ma niesamowity dźwięk, nad którym pracowano długie miesiące. W  środku auto ma wykończenia z Alcantary na desce rozdzielczej, panelach drzwi, schowkach i słupkach bocznych. Tak jak kiedy, tak i teraz udało się zmniejszyć masę. W przypadku GTA o 100 kg, dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, maskę silnika i dach, zderzak przedni, nadkola przednie i elementy nadkoli tylnych.

Alfa Romeo Giulia GTA
W GTAm z aluminium zbudowany został silnik, zawieszenie i drzwi. Zastosowano też inne materiały kompozytowe, w oknach bocznych i tylnych np. Lexan, żywicę poliwęglanową stosowaną w świecie sportów motorowych. W rezultacie uzyskano masę własną 1520 kg. Giulia GTA ma naprawdę wybitne osiągi. Od 0 do 100 km/h, dzięki systemowi Launch Control, cprzyspiesza w 3,6 sekundy. Z kolei Giulia GTAm ma konfigurację dwumiejscową i homologację dopuszczającą do ruchu. Alfa Romeo Giulia GTA i jej ekstremalna wersja – Giulia GTAm – zostaną wyprodukowane w limitowanej liczbie 500 sztuk. Każdy samochód będzie posiadał tabliczkę z numerem i specjalny certyfikat, stając się kolekcjonerskim przedmiotem, podobnie jak jego słynny prekursor z 1965 roku. Wstępne rezerwacje właśnie ruszyły.
Czytaj też:
Katastrofa Alfy Romeo. Co się dzieje?
Czytaj też:
Tak wygląda nowe auto Roberta Kubicy

Opracował:
Źródło: FCA