Kogo najczęściej zabijają kierowcy TIR-ów na polskich drogach?

Kogo najczęściej zabijają kierowcy TIR-ów na polskich drogach?

Autostrada i ciężarówki
Autostrada i ciężarówki Źródło:SJR
Wypadki spowodowane przez TIR-y nie zabijają kierowców ciężarówek, ale innych uczestników ruchu drogowego. Tak wynika z badań.

W 2018 r. w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t w Unii Europejskiej zginęło 3310 osób. Połowa ofiar takich zdarzeń to osoby podróżujące autami osobowym*, dlatego kierowcy tych aut powinni zachować szczególną ostrożność w pobliżu samochodów ciężarowych.

W Polsce takie samochody uczestniczą w dwukrotnie większej liczbie wypadków śmiertelnych w stosunku do przejechanego dystansu niż pojazdy nieprzewożące towarów, np. auta osobowe.

Na tę statystkę wpływa m.in. masa i rozmiary samochodów ciężarowych. Największą grupą wśród ofiar wypadków z udziałem takich pojazdów nie są kierowcy ciężarówek, lecz osoby podróżujące autami osobowymi. Stanowią one 50 proc. ofiar. Dalsze 28 proc. to niechronieni uczestnicy ruchu drogowego – piesi, rowerzyści i motocykliści.

Nie oznacza to jednak, że winę za wypadki z udziałem samochodów ciężarowych zawsze ponoszą ich kierowcy. Jednak w razie kolizji z autem osobowym mają oni po prostu większe szanse, by wyjść cało z tego zdarzenia. Biorąc pod uwagę rozmiary i masę samochodów ciężarowych, a także ograniczone pole widzenia ich kierowców, osoby za kierownicą aut osobowych powinny zachować szczególną ostrożność w pobliżu ciężarówek.

– Jeżeli chcemy wyprzedzić duży samochód ciężarowy czy wjechać na pas ruchu, którym się on przemieszcza, pamiętajmy, że jego martwe pole obejmuje przestrzeń tuż przed pojazdem i za nim oraz po jego bokach. Planując wyprzedzanie, uwzględnijmy także długość pojazdu oraz ryzyko powstania podmuchu wiatru, który może nawet zepchnąć nas z toru jazdy – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Bardzo ważne jest również to, by nie zajechać drogi pojazdowi ciężarowemu, ponieważ ze względu na masę jego droga hamowania znacząco się wydłuża. Szczególną ostrożność należy też zachować na zakrętach i skrzyżowaniach. Pojazdy takie jak TIR-y potrzebują wiele wolnej przestrzeni by skręcić. Niezależnie od sytuacji podstawą bezpieczeństwa jest więc zachowanie odpowiedniego odstępu.

Czytaj też:
Czy na autostradzie A2 TIR-y przestaną się wyprzedzać? Zainstalowano kamery
Czytaj też:
Polscy dealerzy ciężarówek zawiązali zmowę i podzielili między siebie rynek?