Rynek wciąż na dnie. Firmy nie kupują nowych TIR-ów

Rynek wciąż na dnie. Firmy nie kupują nowych TIR-ów

Ciężarówki
Ciężarówki Źródło: Fotolia / TTstudio
Katastrofalny kwiecień znalazł godnego następcę – maj. Sprzedaż ciężarówek, jeden z probierzy stanu gospodarczego, stoi w miejscu.

To zaskakujące o tyle, że firmy zaczęły kupować auta dostawcze, które „urosły” w maju. Także samochody osobowe premium, kupowane przez najzamożniejszych, zaczęły sprzedawać się coraz lepiej.

Tymczasem ciężarówki, jak wynika z analizy IBRM Samar, nie. W maju 2020 roku w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowanych zostało 918 nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6 ton.

Był to wynik zaledwie o 2,34 proc. lepszy niż w kwietniu tego roku oraz o 70,99 proc. gorszy w porównaniu z majem 2019 roku. Od stycznia do maja 2020 r. wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 6 463 nowe ciężarówki, o 51,54 proc. (6 875 sztuk) mniej niż w takim samym okresie 2019 r.

Liderem rankingu po pięciu miesiącach 2020 roku pozostawał DAF. Holenderska marka zarejestrowała w Polsce od początku roku 1 510 samochodów ciężarowych, o 49,33 proc. mniej rok do roku. Na drugiej pozycji w zestawieniu znalazł się MAN. Do końca maja producent znalazł w Polsce chętnych na zakup 1 088 pojazdów, co oznacza spadek w stosunku do takiego samego okresu w 2019 roku o 52,88 proc. Brąz przypadł w udziale firmie Volvo Trucks z 1 068 ciężarówkami. To wynik o 46,30 proc. proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec maja 2019 r.

Tuż za podium była Scania. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 1 037 pojazdów tej marki, o 65,93 proc. mniej niż do końca maja 2019 roku. Piąta pozycja należała do Mercedesa, który zarejestrował w ciągu pięciu miesięcy tego roku 830 samochodów, o 54,14 proc. mniej. Na szóstym miejscu znalazło się Iveco. Wynik marki to 521 zarejestrowanych pojazdów, o 7,46 proc. mniej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Siódmą pozycję zajęła marka Renault Trucks z 315 pojazdami (spadek o 44,35 proc. rok do roku).

W pierwszej siódemce zestawienia, czyli w gronie najbardziej liczących się na rynku producentów, wszystkie marki zanotowały spadki liczby rejestracji – największy Scania (minus 65,93 proc.).

Czytaj też:
Kogo najczęściej zabijają kierowcy TIR-ów na polskich drogach?
Czytaj też:
Czy na autostradzie A2 TIR-y przestaną się wyprzedzać? Zainstalowano kamery