Rok 2020 rokiem kroku w tył. Ale Polacy mają nowego ulubieńca w motoryzacji

Rok 2020 rokiem kroku w tył. Ale Polacy mają nowego ulubieńca w motoryzacji

Toyota GR Yaris w Słomczynie
Toyota GR Yaris w Słomczynie Źródło: TMP
O ok. 22 proc spadła sprzedaż samochodów osobowych w 2020 roku względem 2019 roku. Jest jednak jeden zwycięzca rocznego podsumowania. To Toyota, która zdecydowanie wygrała pandemiczne zmagania rynkowe, bo wiodło jej się lepiej niż dobrze.

Mamy już dane dotyczące sprzedaży samochodów w grudniu 2020 roku, a zatem wiemy, jak było przez cały rok. Jak podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, sprzedaż spadła o niemal 22 proc. Jest dobra wiadomość, w 2021 roku Instytut przewiduje 10-procentowy wzrost.

Grudzień 2020. Ostatni miesiąc rywalizacji producentów

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 59 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 1,09 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 24,86 proc. więcej niż w listopadzie 2020 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 21,98 proc. (-137 469 szt.).

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia – o 31,97 proc.

Pandemiczny rok wygrała Toyota

Tytuł lidera rynku zdobyła Toyota. I to wyraźnego lidera, który po latach zdetronizował Skodę. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali 61 330 aut tej marki, tylko o 2,30 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 14,32 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 56 334 sztuki, o 17,94 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,15 proc.

Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 37 207 samochodów, o 30,90 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,69 proc.

Druga zadowolą firma: Kia

Na czwartej pozycji była Kia, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 113 sztuk, o 17,96 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,63 proc. Koreańczycy awansowali z 7. na 4. miejsce, co należy uznać za spory sukces.

Na piątej pozycji znalazło się Renault. W 2020 r. zarejestrowano 21 024 auta tej marki, o 23,77 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki w rynku wyniósł 4,91 proc.

Najpopularniejsze auta: nie tylko Toyoty i Skody

Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku była Skoda Octavia, za którą uplasowała się Toyota Corolla, Toyota Yaris, Dacia Duster i Skoda Fabia. Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych była Toyota Yaris, a wśród klientów firmowych Skoda Octavia.

2021. Jest światełko w tunelu

Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych – 467 tys. szt. (wzrost o 9,9 proc.), dla nowych samochodów dostawczych – 63 tys. szt. (wzrost o 8,6 proc.).

Czytaj też:
Szef największego producenta samochodów na świecie: Elektryki są przereklamowane

Źródło: IBRM Samar, CEPiK