Mazda CX-5 zadebiutowała w 2012 roku, zyskując szybko pozycję najważniejszego modelu w ofercie marki. Do dzisiaj jej sprzedaż w Europie sięgnęła liczby 490 849 szt., a na całym świecie około 3 mln 120 tys. szt. CX-5 pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy. Jej udział w rocznej światowej sprzedaży samochodów japońskiej marki wynosi około 35 proc.
W 2017 roku do produkcji wszedł model drugiej generacji, który stał się dla producenta bazą do kolejnych ulepszeń. Objęły one unowocześnienia i udoskonalenia w stylu nadwozia i wnętrza, jakości, rozwiązań technicznych, układów napędowych, dynamiki jazdy i bezpieczeństwa. Postęp zaznaczył się także w dziedzinie łączności: obecnie Mazda CX-5 współpracuje zarówno z systemem Apple CarPlay, jak i aplikacją Android Auto.
„CX-5-ka” w wersji na rok 2021 poddana została kilku modyfikacjom. Modernizacje w silniku i skrzyni biegów polepszyły dynamikę jazdy; za podwyższeniem komfortu i bezpieczeństwa stoją: unowocześniony interfejs HMI (Human Machine Interface), najnowsze funkcje aplikacji MyMazda i usługi łączności (Connected Services).
Poprawiona dynamika auta
Źródłem napędu Mazdy CX-5 są dwa silniki benzynowe do wyboru: Skyactiv-G o pojemności skokowej 2,0 litra i mocy 165 KM oraz Skyactiv-G o pojemności skokowej 2,5 litra i mocy 194 KM. Obydwie jednostki oferowane są w połączeniu z napędem na koła przednie lub 4x4. Skyactiv-G 2.0 może współpracować z ręczną, sześciobiegową skrzynią Skyactiv-MT lub z automatyczną, również sześciobiegowa, przekładnią Skyactiv-Drive, zaś jednostka Skyactiv-G 2.5 przekazuje siłę napędową tylko poprzez skrzynię automatyczną. Silnik Skyactiv-G 2.0 w połączeniu z ręczną skrzynią biegów i silnik Skyactiv-G 2.5 niezależnie od rodzaju skrzyni biegów wyposażone są w system dezaktywacji cylindrów. Do tego dochodzi system napędu na cztery koła i-Activ AWD najnowszej generacji.
W jednostkach napędowych wersji na rok 2021 zastosowano szereg udoskonaleń. Efektem poprawionego działania pedału przyspieszenia jest większa czułość reakcji samochodu na dodanie gazu i bardziej precyzyjna kontrola przyśpieszania, a jednocześnie obniżenie emisji CO2 i poprawione reakcje działania sześciobiegowej skrzyni automatycznej. Dzięki modyfikacji skrzyni Skyactiv-Drive możliwe są szybsze zmiany biegów na wyższe w fazie przyśpieszania z mocnym wciśnięciem pedału gazu, a także lepsze reakcje na ujęcie gazu w chwili zwolnienia nacisku na pedał.
Kilka nowych technologii
Szeroki ekran centralny Mazda Connect, o proporcjach 8:3 i przekątnej 10,25 cala, zastąpił dotychczasowy ekran (16:9, 8 cali). Auto zyskało przewodową łączność Apple CarPlay oraz pokrętło wielofunkcyjne HMI.
Aplikację MyMazda w najnowszej wersji można pobrać bezpłatnie w Apple App Store lub w Google Play Store. Usługi łączności (Connected Services) działają na terenie Europy. Nowa jest funkcja lokalizacji samochodu, która pomaga np. w znalezieniu drogi do auta zaparkowanego na dużym parkingu. Jeżeli pojazd znajduje się w miejscu odległym, poza zasięgiem wzroku, jego lokalizację można wyświetlić na mapie na ekranie smartfonu. Funkcja zdalnego ryglowania drzwi (Remote Door Locking) umożliwia kierowcy, który zapomniał zamknąć samochód, zrobić to przy użyciu aplikacji MyMazda. Jeżeli drzwi nie zostały zaryglowane, a włączone są powiadomienia, aplikacja poinformuje o tym kierowcę, wysyłając specjalne ostrzeżenie. Jeszczeprzed zajęciem miejsca w samochodzie, można natomiast przy użyciu aplikacji MyMazda wyszukać cele jazdy i przesłać je do nawigacji samochodu. W ten sposób można zaplanować całą trasę, z kolejnymi miejscami do zatrzymania się po drodze. Vehicle Health Report, czyli funkcja raportu o stanie pojazdu, umożliwia kierowcy sprawdzenie informacji eksploatacyjnych, takich jak ciśnienie powietrza w oponach. Właściciel otrzyma też właściwe powiadomienie, gdy nadejdzie czas planowego przeglądu.
Dzięki funkcji Mazda Assistance, użytkownik otrzyma poprzez aplikację MyMazda informacje na temat nieprawidłowości w działaniu pojazdu i zapewni sobie pomoc. W razie włamania do samochodu, uruchomiona zostaje funkcja alarmu kradzieżowego, a sygnał Alarmu Bezpieczeństwa przekazuje do aplikacji MyMazda przyczynę włączenia alarmu.
Nowe systemy bezpieczeństwa
System wspomagania hamowania awaryjnego w trybie jazdy miejskiej (Advanced SCBS, czyli Advanced Smart City Brake Support), stanowiący standardowe wyposażenie wszystkich wersji Mazdy CX-5, wykorzystuje skierowaną do przodu kamerę do wykrywania pojazdów i pieszych przed samochodem, zarówno w świetle dziennym, jak i po zmroku. Po wykryciu ryzyka kolizji system automatycznie zmniejsza prędkość samochodu lub nawet zatrzymuje go.
Techniki wspomagania kierowcy obecne w wyposażeniu standardowym wszystkich wersji CX-5, obejmują system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu oraz funkcję asystenta martwych pól widzenia, który ostrzega kierowcę zamierzającego zmienić pas o obecności innych pojazdów, zbliżających się od tyłu. Funkcja Rear Cross Traffic Alert monitoruje otoczenie samochodu podczas cofania i wykrywa pojazdy, zbliżające się z boków.
Tempomat wraz z ogranicznikiem prędkości należy do wyposażenia standardowego Mazdy CX-5 2021. Jego rozbudowana, aktywna wersja MRCC (Mazda Radar Cruise Control) wraz z funkcją Stop and Go (dostępną tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów) stanowi wyposażenie standardowe wyższych wersji. Tempomat MRCC automatycznie utrzymuje właściwą prędkość samochodu i optymalny dystans do pojazdu poprzedzającego, nawet w sytuacjach, gdy ten zwalnia aż do zatrzymania.
Kolejnymi elementami wyposażenia standardowego w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego są: system 4W-ABS zapobiegający blokowaniu kół, działający na wszystkie cztery koła, obejmujący system EBD (Electronic Brakeforce Distribution – elektronicznego rozdziału siły hamowania pomiędzy koła) i wspomaganie hamowania, system dynamicznej kontroli stabilności (DSC), system kontroli trakcji (TCS), system sygnalizacji hamowania awaryjnego ESS (Emergency Stop Signalling System), funkcję asystenta ruszania na wzniesieniu (HLA, Hill Launch Assist) oraz funkcję automatycznego włączania świateł, które zapalają się na około 30 minut przed zmierzchem, co ułatwia pieszym i kierowcom innych pojazdów dostrzeżenie samochodu.
Ceny Mazdy CX-30 w Polsce
Mazda CX-5 2021 oferowana jest w Polsce w trzech specyfikacjach wyposażenia: SkyJoy, SkyPrestige oraz w jubileuszowej 100th Anniversary. Bazowa odmiana SkyJoy występuje wyłącznie z dwulitrowym silnikiem SkyActiv-G 165 KM, jak informuje IBRM Samar.
Ceny modelu zaczynają się od 118 900 zł za wersję SkyJoy 2.0 SkyActiv-G 165 KM ze skrzynią manualną lub 10 tys. zł więcej za przekładnie automatyczną. Wersja SkyPrestige z silnikiem 2.0 SkyActiv-G, skrzynią automatyczną i napędem 4x4 i-Activ AWD, wyceniona została na 161 900 zł.
Chętni na model CX-5 w jubileuszowej edycji specjalnej 100th Anniversary, liczyć się muszą z wydatkiem 183 900 zł za auto z jednostką napędową 2.5 SkyActiv-G z automatem i napędem na przednią oś, bądź 199 800 zł, za taki sam pojazd, jednak z napędem 4x4 i-Activ AWD.
Czytaj też:
Złodzieje na kwarantannie. Kradzieże aut w 2020 roku
Mazda CX-5 (2021)