Jak się dowiadujemy przy okazji premiery, do 2025 roku Lexus wprowadzi 20 nowych lub przeprojektowanych modeli, które poszerzą gamę samochodów marki z napędem elektrycznym (BEV), hybrydowym oraz hybrydowym plug-in.
W tym celu Lexus zbuduje w Shimoyama nowe centrum technologiczno-biznesowe, w którym pracować będą różne zespoły specjalistów ds. planowania. Jak informuje Lexus, światowa premiera koncepcyjnego Lexusa LF-Z Electrified to zapowiedź nowej epoki w rozwoju marki. Dotąd Lexus równolegle rozwijał gamę hybryd klasy premium oraz wyczynowych modeli z serii F. Teraz, jako jeden z liderów zelektryfikowanych napędów na rynku samochodów luksusowych, wejdzie w elektromobilność.
W nowym LF-Z Electrified zastosowano rozwiązania w kwestii właściwości jezdnych, stylistyki i technologii, jakie Lexus zamierza wprowadzić do gamy seryjnych samochodów do 2025 roku. Będzie to na przykład nowa odsłona Lexus Driving Signature. LF-Z i kolejne auta mają zapewniać wyjątkowe wrażenia z jazdy i takie odczucia, jakby kierowca i samochód stanowili jedność. Pomóc ma specjalnie opracowana platforma dla samochodów elektrycznych i optymalne umiejscowienie baterii i silnika elektrycznego oraz zastosowanie napędu na cztery koła DIRECT4.
Lexus przewiduje, że do 2025 roku samochody ze zelektryfikowanym napędem będą stanowiły ponad połowę jego globalnej sprzedaży. Do 2050 roku wszystkie modele mają być neutralne klimatycznie w całym cyklu życia, co dotyczy również produkcji materiałów i części, logistyki oraz utylizacji i recyclingu po zakończeniu użytkowania auta.
Lexus LF-Z Electrified: nowa koncepcja samochodów
Koncepcyjny LF-Z Electrified pokazuje przyszłość Lexusa. Jego stylistyka, właściwości jezdne i technologie stanowią zapowiedź nowej generacji modeli marki, która zadebiutuje do 2025 roku.
Wnętrze to otwarta, minimalistyczna przestrzeń, zaś kokpit zaprojektowano według koncepcji Tazuna, która odzwierciedla właściwości jazdy samochodem elektrycznym oraz filozofię koncentracji na człowieku. Sztuczna inteligencja samochodu została tak opracowana, by prowadzić z kierowcą rozmowę i w ten sposób poznać jego preferencje i styl bycia. Dzięki temu samochód będzie wspierał osobę za kierownicą dodatkowymi sugestiami podczas jazdy czy informacjami o celu podróży. Sztuczna inteligencja będzie także brała pod uwagę kwestie bezpieczeństwa.
Nowy napęd na cztery koła DIRECT4 pozwala przekazywać moc i moment obrotowy silnika elektrycznego niezależnie na każdą oś. Układ ten może napędzać tylko przednie, tylko tylne lub wszystkie koła, swobodnie dostosowując charakterystykę pracy do warunków na drodze, co zwiększa stabilność oraz szybkość reakcji samochodu i ułatwia dynamiczną jazdę w zakrętach.
Przyszłe trendy w stylistyce Lexusa
LF-Z Electrified to studium ewolucji stylistyki Lexusa dla przyszłych modeli marki. Stylistyka ta opiera się na prostych i zwracających uwagę kształtach kojarzących się z dynamiką i mocą. Opływowy kształt kabiny wpisuje się w linie wyznaczone przez skierowany do dołu przód i celujący do góry tył auta. Stylistyka ta będzie zarezerwowana dla samochodów elektrycznych.
Duże koła umieszczono blisko krańców auta, co sprawia, że model ma krótkie zwisy, szeroką sylwetkę i nisko położony środek ciężkości. Rozpoznawalny kształt klepsydry, który obecnie charakteryzuje grill każdego modelu Lexusa, w nowym LF-Z został rozciągnięty na całą sylwetkę auta. Forma tyłu została zorientowana poziomo, podkreślając duże koła. W poziomy układ wąskich świateł zostało wkomponowane nowe logo Lexusa.
Kokpit Tazuna i koncepcja otwartego wnętrza
W kokpicie kierowcy przełączniki zamontowane są na kierownicy. One i wyświetlacz Head-Up Display na przedniej szybie zostały skoordynowane, współtworząc przestrzeń ułatwiającą kierowcy skupienie się na prowadzeniu podczas korzystania z różnych funkcji oraz udostępnianych przez system informacji, bez konieczności przenoszenia wzroku z miejsca na miejsce.
Kokpit kierowcy stanowi główną część wnętrza samochodu. Tablica wskaźników i inne elementy są umiejscowione stosunkowo nisko, patrząc z perspektywy pasażerów.
Wyświetlacz Head-up Display z rozszerzoną rzeczywistością (AR), ekran dotykowy systemu multimedialnego i inne elementy tworzą całość, zaś przełączniki systemów wsparcia kierowcy są zgrupowane wokół kierownicy.
Cyfrowy system otwierania auta umożliwia udostępnienie samochodu rodzinie lub znajomym bez przekazywania im fizycznego kluczyka. Funkcjami samochodu, w tym otwieraniem i zamykaniem drzwi, można zarządzać zdalnie za pomocą telefonu. Cyfrowy kluczyk pozwala także udostępnić samochód obsłudze serwisowej oraz ułatwia włączenie auta do systemu car-sharingu.
Auto przyszłości Lexusa
Drzwi wyposażono w automatyczną klamkę, która wysuwa się z karoserii, gdy do auta zbliża się osoba posiadająca przy sobie kluczyk. Wystarczy, że osoba ta dotknie czujnika we wnętrzu klamki, by otworzyć centralny zamek. Przy wysiadaniu drzwi otwierają się po wciśnięciu przycisku. Czujniki samochodu monitorują otoczenie i ostrzegają, jeśli zbliża się samochód lub rower. To zapobiega wypadkom podczas wysiadania z auta na poboczu.
Panoramiczny dach jest wykonany z elektrochromowego szkła, co oznacza, że z przejrzystego może się ono stać matowe. Może także zostać podświetlone iluminacją imitującą gwiaździste niebo. Panel dotykowy pośrodku dachu ułatwia komunikację między osobami w pierwszym i drugim rzędzie. Wyposażone w funkcję masażu tylne siedzenia można rozłożyć do pozycji leżącej.
Czytaj też:
3,5 sekundy do setki i odlotowy wygląd. Całkiem nowa Kia EV6
Lexus LF-Z Electrified