Bramki na autostradach zostaną? Senat odrzucił ustawę

Bramki na autostradach zostaną? Senat odrzucił ustawę

Bramki na autostradzie A4 (fot. PAP/Andrzej Grygiel) 
Senat odrzucił w całości ustawę, której wejście w życie prowadziłoby do zniesienia bramek na autostradach i wydłużenie równoległego działania starego systemu viaToll i nowego e-Toll.

Za odrzuceniem ustawy głosowało 50 senatorów, 48 było za jej przyjęciem, a żaden się nie wstrzymał od głosu.

Przypomnijmy, we wrześniu 2020 roku Krajowa Administracja Skarbowa i Ministerstwo Finansów zapowiadały powstanie jednego systemu poboru opłat na autostradach – e-Toll. Jego wprowadzenie miałoby doprowadzić do zlikwidowania bramek na autostradach, w tym wypadku na A2 (odcinek Konin-Stryków) i A4 (odcinek Wrocław-Sośnica).

30 marca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który przedłożył minister finansów, funduszy i polityki regionalnej w tym zakresie. Oznaczało to, że do likwidacji bramek jest coraz bliżej.

Rząd zdecydował się na e-Toll

„Wprowadzona zostanie nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu „free-flow”. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów na autostradach oraz poprawi komfort kierowców” – napisało wówczas w komunikacie CIR po posiedzeniu rządu. Przejazd bez szlabanów na A2 (odcinek Konin-Stryków) i A4 (odcinek Wrocław-Sośnica) miał być możliwy od 1 grudnia.

Nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradami miał działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej – e-Toll, a kierowcy mieli mieć dwie możliwości opłacenia przejazdu:

  • zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo obowiązywałby w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie byłaby wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych.
  • na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty miałoby się odbywać z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca miałby jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.

Odrzucenie ustawy przez Senat komplikuje zniesienie bramek na polskich autostradach. Teraz ustawa wróci do Sejmu, który może senackie weto odrzucić.

Czytaj też:
Będzie taniej i wygodniej. Ruszają płatności automatyczne dla przedsiębiorców posiadających floty

Źródło: Gov.pl