Na pętli Grand Prix toru Hockenheimring dwukrotny rajdowy mistrz świata i ambasador marki Porsche zdążył już pokonać za kierownicą wyczynowego SUV-a wiele okrążeń. Dynamikę jazdy nowego Cayenne określił jako „wielki krok naprzód w porównaniu z tym wszystkim, co dotąd znaliśmy. Ten samochód na nowo definiuje znaczenie terminu SUV”.
Porsche nie zdradza szczegółów. To zaledwie zapowiedź nowego modelu. Przypomnijmy, że do grona szczególnie dynamicznych odmian w pierwszych latach produkcji modelu zaliczało się debiutujące w 2006 r. Cayenne Turbo S o imponującej wówczas mocy 521 KM, a także oferowane od 2007 r. warianty GTS, specjalnie skonfigurowane pod kątem sportowego charakteru. „Samochody terenowe, którymi można jeździć niczym autem sportowym – w tamtych czasach to była prawdziwa sensacja” – tak Walter Röhrl wspomina pierwszą generację Porsche Cayenne o wewnętrznym oznaczeniu E1.
Ostatnie testy przed debiutem
Nowy wariant modelu, aktualnie poddawanym ostatecznym testom i szlifom przed rozpoczęciem produkcji seryjnej, ma po raz kolejny podkreślić ambicje Porsche – by oferować najlepsze osiągi w swojej klasie. W jego przypadku projektanci skupili się na uzyskaniu wyjątkowych osiągów na utwardzonych drogach bez uszczerbku na komforcie jazdy oraz codziennej użyteczności. Samochód bazuje na obecnym Cayenne Turbo Coupé, ale został zaprojektowany i opracowany z jeszcze większą determinacją. Cel: zapewnić najwyższy poziom dynamiki wzdłużnej i poprzecznej.
Najnowszy wariant Cayenne zawdzięcza swoje stabilne prowadzenie licznym udoskonaleniom wszystkich układów jezdnych i systemów sterowania. Znaczący wkład ma tu aktywny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control o zmodyfikowanej, ukierunkowanej na osiągi konfiguracji.
Najlepsze Cayenne w historii?
Lepsze prowadzenie to również zasługa gruntownie zmodernizowanej przedniej osi: W porównaniu z Cayenne Turbo Coupé przednie obręcze są teraz o pół cala szersze, a negatyw kół (ujemny kąt pochylenia) wzrósł o 0,45 stopnia, żeby zapewnić większą powierzchnię styku. Nowe 22-calowe sportowe opony zostały opracowane specjalnie dla tego modelu.
Jaki to samochód, dowiemy się wkrótce. Walter Röhrl powiedział o nim, po przejechaniu wielu okrążeń toru: „Pozostaje niewiarygodnie stabilny nawet w szybkich zakrętach, a jego reakcje na skręt są niezwykle precyzyjne. Bardziej niż kiedykolwiek masz wrażenie, że siedzisz nie w dużym SUV-ie, ale w kompaktowym aucie sportowym”.
Czytaj też:
Quiz. Co wiesz o niemieckiej motoryzacji?