Jak poinformowało biuro prasowe Kancelarii Prezydenta RP, prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy znoszącą bramki na państwowych autostradach i wydłużającą okres przejściowy, w którym równolegle będą działać nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL i stary viaTOLL.
Autostrady (w tym prywatne) bez bramek
Celem ustawy jest zmiana dotychczasowego systemu poboru opłaty za przejazd autostradą. Zmiana polega na rezygnacji z poboru manualnego prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, oraz wprowadzeniu dwóch nowych trybów uiszczenia opłaty: elektronicznego biletu autostradowego i opłaty pobranej na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, dalej jako „SPOE KAS”. W razie wyboru tej ostatniej metody płatności, użytkownik autostrady będzie obowiązany do zainstalowania i uruchomienia stosownego urządzenia lub aplikacji.
Jak czytamy, „rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego i efektywnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli na zapewnienie niezakłóconego i płynnego przejazdu bez konieczności zatrzymywania w Miejscu Poboru Opłat (MPO)”.
Potrzebne będą nowe umowy
Ustawa wprowadza też podstawę prawną dla szefa KAS do poboru opłaty za przejazd autostradą również na odcinkach koncesyjnych, na których opłatę za przejazd autostradą pobiera drogowa spółka specjalnego przeznaczenia albo spółka, z którą Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowa spółka specjalnego przeznaczenia zawarli umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady.
Przejęcie przez szefa KAS poboru opłaty za przejazd autostradą na odcinku, na którym opłatę za przejazd autostradą pobiera ww. spółka nastąpi na jej wniosek uzgodniony z szefem KAS i wymagać będzie zmiany umowy o eksploatację autostrady. Jednocześnie w ustawie wskazano wprost, że na odcinkach koncesyjnych szef KAS będzie pobierał opłatę w wysokości wynikającej z umów koncesyjnych, o ile koncesjonariuszowi przysługuje uprawnienie do ich ustalania.
Czytaj też:
Można się już rejestrować w systemie e-TOLL. Zdalne płatności za przejazdy